Powrót do DESA.PL
15 of Liczba obiektów: 65
15
Urszula Broll | Kompozycja
Estymacja:
25,000 zł - 35,000 zł
Sprzedane
20,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Urszula Broll (1930 - 2020)
Wymiary
90 x 30 cm
Opis
olej/płótno, 90 x 30 cm,

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Próby oznaczania pędzlem, niemożliwych do zatrzymania, ciągle uciekających konturów, rozwijających się w przestrzeni kształtów, możemy odnaleźć w wielu rysunkach, kolażach i obrazach Broll. Przywrócenie twórcom właściwości indywidualnego widzenia, zagubionych początkowo w perspektywie linearnej, świadome odrzucanie mylących oko iluzji wyobrażonego ideału, doprowadziło do odkrywania dotykalnej, wielowymiarowej rzeczywistości, stworzenia obrazu-struktury, obserwowanego w różnych aspektach istnienia. Ucząc się od Strzemińskiego, artystka starała się uzyskać efekt niedookreślenia, przezroczystości form. Konstrukcje miękkich, krzyżujących się płaszczyzn stanowiły instrument umożliwiający badanie ściśle uzależnionych od siebie kształtów czy też ‘paradoksów przestrzeni’”.

Janusz Zagrodzki

Twórczość Urszuli Broll kojarzymy głównie z malowanymi przez nią wielobarwnymi mandalami – owocem jej dojrzałości artystycznej i duchowych poszukiwań. Mniej znane pozostają natomiast utrzymane w monochromatycznej, brunatnej palecie obrazy, które estetyką nawiązują do malarstwa materii. To one stanowią pomost między wyjściowym eksperymentowaniem z kubizmem oraz „Teorią widzenia” Strzemińskiego a tym, co uznajemy za jej wyjątkowy wkład i podejście do polskiej historii sztuki.

Artystka związana z katowickim środowiskiem artystycznym była aktywnie zaangażowana w kształtowanie Grupy St-53, do której należeli m.in. Klaudiusz Jędrusik, Hilary Krzysztofiak, Maria Obręba, Zdzisław Stanek, Konrad Świniarski. Jednym z postulatów grupy stało się praktyczne sprawdzenie założeń teoretycznych zaproponowanych przez Strzemińskiego. Grupa stała się głównym punktem odniesienia dla powstałego w latach 60. XX wieku ezoterycznego kręgu Oneiron, który Broll kształtowała razem z Andrzejem Urbanowiczem Henrykiem Wańkiem, Antonim Halorem i Zygmuntem Stuchlikiem.
Ukończyła filię krakowskiej ASP w Katowicach. W 1953 była współzałożycielką grupy ST-53 i brała udział we wszystkich wystawach grupy podczas jej istnienia. W latach 50. inspirowała się sztuką W. Strzemińskiego i P. Mondriana. Jej późniejsza sztuka ukonstytuowała się w kontakcie z filozofią buddyzmu i zen. Związana z ruchem neoawangardy i Galerią Krzywego Koła w Warszawie. Od roku 1967 brała udział w działaniach kręgu Oneiron, którego była współzałożycielką. Od roku 1983 mieszkła w buddyjskiej kolonii w Przesiece pod Jelenią Górą.

Description:
Composition
oil/canvas, 90 x 30 cm; , ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno