Powrót do DESA.PL
14 of Liczba obiektów: 65
14
Kajetan Sosnowski | Bez tytułu, 1960
Estymacja:
70,000 zł - 100,000 zł
Sprzedane
55,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
100 x 65 cm
Opis
olej, technika własna/płótno, 100 x 65 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'Kajetan 1960', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'G/OVI - 64/2 - 33 | KAJETAN | SOSNOWSKI | GENEVE 1960 | 100 x 65 | olej'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Ograniczenie środków wypowiedzi artystycznej stworzyło mi lepsze warunki świadomej organizacji obrazu. Te ograniczenia dały od razu pewne rezultaty. (…) Wyrzekłem się nie tylko przedstawienia, ale wszelkiego kojarzenia z przedmiotem, oraz jakiegokolwiek nawiązywania do cudzej twórczości… W takiej gorączce pracy powstał mój obraz szary i inne, w których pozornie nic się nie dzieje. (…) Obrazy te, to miejsce dla moich myśli dziwnych i wzruszeń, których określić nie potrafię inaczej. Mógłbym przyrównać to tylko do ciszy, w której istnieją warunki do nasłuchiwania. Teraz wydaje mi się oczywistym fakt, że aby coś zobaczyć czy usłyszeć, należy resztę wyeliminować zupełnie, jak w radioodbiorniku. Milczenie i tajemnicza przestrzeń to miejsce do sformułowania spraw nowych, a dociekliwość ludzka jest tak silna, że podejmie ryzyko spojrzenia w przepaść wszelkich obszarów myśli”.

Kajetan Sosnowski

ISTOTA ZJAWISKA ŚWIECENIA

Kajetan Sosnowski w 1955 wraz z Marianem Boguszem i Zbigniewem Dłubakiem powołał Grupę 55, a następnie Galerię Krzywe Koło, w działalności której aktywnie uczestniczył. Wtedy też odchodził od malarstwa metaforycznego, by w pełni móc oddać się językowi abstrakcji. Kompozycja i mikrobiologiczna struktura prezentowanej pracy jest bliska myśli kontemplacyjnej, która towarzyszyła artyście w całej jego twórczości. Jej prostota oraz surowość stanowią o niebywałym kunszcie Sosnowskiego i tworzy wyjątkową atmosferę magii. Artysta z jednej strony niczym alchemik wykorzystuje tu bogactwo efektów fakturalnych oraz niezwykłą świetlistość obrazu w celu uzyskania odpowiedniego stopnia emanacji, a z drugiej podtrzymuje tradycję awangardy i dąży do wykorzystywania w swojej twórczości wiedzy empirycznej oraz czerpania ze zdobyczy nauk ścisłych. Matematyka jako niepodważalny fundament logicznego myślenia stanowiła podstawę koncepcji sztuki Sosnowskiego i nadawała jej walorów ponadczasowości.

Wykonane niekonwencjonalnymi metodami omawiane dzieło artysty powstało w 1960 podczas jego pobytu w Genewie, gdzie do 1961 pracował jako konsultant przebudowy wnętrza Pałacu Narodów na zaproszenie ONZ. We współpracy z Charlotte Perriand opracował dwie wersje tutejszego rozwiązania malarskiego ściany o długości 130 centymetrów. Jedna z nich została zaakceptowana przez Jeana Cassou, powołanego przez organizatorów na eksperta. Prezentowany obraz był jedną z prac, której następstwem była seria „Obrazów pustych”. Pierwsze klasyczne dzieła z tego cyklu powstały na początku lat 60. i podejmowały zagadnienie emanacji światła. Seria ta wraz ze wcześniejszymi „Obrazami białymi” prezentowała pierwsze prace, w których Sosnowski posługiwał się formami abstrakcyjnymi. Dzieła wyznaczyły ścieżkę dalszym eksperymentom formalnym poruszającym problematykę z zakresu nauk ścisłych. Barwa służyła Sosnowskiemu jako wrażenie wydobywane energią świetlną, co w konsekwencji pozwoliło mu na rozwinięcie myśli o obrazie dotykającym istoty samego zjawiska świecenia, gdzie ascetyczna paleta przemieniałaby się w oczach odbiorcy w barwne światło. Promieniujące od wewnątrz malarstwo Sosnowskiego ujawnia niezgłębioną tajemnicę widzialnego poprzez połączenie zmysłowego i emocjonalnego doświadczenia koloru z intelektualną refleksją o fizycznej naturze światła. Artysta rozprowadzał farbę dłonią po płótnie, bez użycia dodatkowych narzędzi, w czym przejawiała się jego fascynacja urodą i naturą światła stanowiąca podstawę jego ascetycznych kompozycji. Tym samym Sosnowski uporczywie poszukiwał w malarstwie prawdy obiektywnej, w której odkrywaną naukę opierał na wierze w energetyczną istotę bytu, nieograniczone możliwości przeobrażenia ludzkiej mentalności oraz bezinteresowność w służbie idei.
Studia odbył w warszawskiej ASP w pracowni Tadeusza Pruszkowskiego i Wojciecha Jastrzębowskiego w latach 1934-39. Zainteresowanie rozwojem nauk ścisłych (światem “awizualnym” – jak mówił sam artysta), studia nad zjawiskami barwnymi, przestrzennymi i świetlnymi zaowocowały pracami łączonymi przeważnie w serie. W roku 1969 artysta otrzymał Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida.

Description:
Untitled, 1960
oil, mixed media/canvas, 100 x 65 cm; signed and dated lower right: ’Kajetan 1960’, signed, dated and described on the reverse: ’G/OVI - 64/2 - 33 | KAJETAN SOSNOWSKI | GENEVE 1960 | 100 x 65 | olej',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej, technika własna/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Kajetan 1960'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Szwajcaria; kolekcja instytucjonalna, Polska