12
Rafał Bujnowski | "Lamp Black. Pentagon", 2011
Estymacja:
160,000 zł - 200,000 zł
Sprzedane
120,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Rafał Bujnowski (1974)
Wymiary
148 x 126 cm (wymiary każdej pracy)
Kategoria
Opis
olej/płótno, 148 x 126 cm (wymiary każdej pracy), sygnowany i datowany na odwrociu: 'BUJNOWSKI / 2011',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Malarstwo Rafała Bujnowskiego od początku jego tworzenia podlega konceptualizacji, a sam obraz jest traktowany najczęściej jako materialny przedmiot. Według Bujnowskiego powstawanie obrazu to proces zamalowywania „białego” (monochromu), inaczej: „brudzenie” białego płótna czy papieru, które w jego pracach często prześwitują spod warstwy farby.
Po ikonicznych zmaganiach z Grupą Ładnie, do której należał wraz z Marcinem Maciejowskim oraz Wilhelmem Sasnalem swoje obrazy-przedmioty zastąpił uwagą nad płaszczyzną – zaczął zmagać się z białym płótnem, porzucił kolor na rzecz bieli, szarości i czerni. W tym sposobie malowania bierze górę przyzwyczajenie do „gładkiego” obrazu, zacierania jego fizyczności, materialności. Nieregularność płótna Bujnowskiego poprzez tempo, dynamikę, budzi skojarzenia z sarmackimi portretami trumiennymi.
Rafał Bujnowski przełamuje konwencję prostego płótna, nadając mu nieregularne kształty, co staje się jednym ze środków ekspresji. Bujnowski, podążając śladami mistrzów sztuk awangardowych – Malewicza, Strzemińskiego, Rodczenki, buntuje się przeciwko zasadom zachodniej tradycji malarskiej – demaskuje czynności malarskie. Oszczędność w środkach malarskich uruchamia wyobraźnię i stwarza rożne możliwości obserwacji, więc nie sposób przejść obok niego bez zastanowienia, bez odkrywania go po raz kolejny na nowo. Uniwersalność pozwala na poszukiwanie głębszych znaczeń – co umożliwia osobistą refleksję.
Malarz, grafik, ostatnio także artysta posługujący się wideo. W latach 1993-95 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, a następnie w latach 1995-2000 na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 1994 do 2001 działał w Grupie Ładnie, jednocześnie od 1998 do 2001 prowadził Galerię Otwartą w Krakowie, w ramach której wystawiał m.in. plakaty przedstawiające przedmioty codziennego użytku w formule zbliżonej do reklamy produktów supermarketu, jednak niemożliwych do kupienia. Interesuje go wchodzenie sztuki w przestrzeń publiczną, a także kwestie komercjalizacji sztuki i pozbawiania jej wartości innej niż materialna. Dokumentuje przemianę dzieła sztuki w reklamę lub w przedmiot.Jego ulubioną metodą jest powtarzanie przedmiotu w innej technice (malarstwo olejne, linoryty). Próbuje oczyścić swoją sztukę z indywidualności. Wykonane przez niego obrazy przypominają np. cegły czy deski, a jednocześnie mogą być odbierane jako przykłady malarstwa abstrakcyjnego czy konceptualnego. Artysta sprzedawał je początkowo po rzeczywistej cenie "towaru", jaki przedstawiały. Zajmuje się także akcjami artystycznymi, polegającymi na odmalowywaniu fasad galerii.
Description:
"Lamp Black. Pentagon", 2011
oil/canvas, 148 x 126 cm (dimensions of each); signed and dated on the reverse: 'BUJNOWSKI / 2011', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Malarstwo Rafała Bujnowskiego od początku jego tworzenia podlega konceptualizacji, a sam obraz jest traktowany najczęściej jako materialny przedmiot. Według Bujnowskiego powstawanie obrazu to proces zamalowywania „białego” (monochromu), inaczej: „brudzenie” białego płótna czy papieru, które w jego pracach często prześwitują spod warstwy farby.
Po ikonicznych zmaganiach z Grupą Ładnie, do której należał wraz z Marcinem Maciejowskim oraz Wilhelmem Sasnalem swoje obrazy-przedmioty zastąpił uwagą nad płaszczyzną – zaczął zmagać się z białym płótnem, porzucił kolor na rzecz bieli, szarości i czerni. W tym sposobie malowania bierze górę przyzwyczajenie do „gładkiego” obrazu, zacierania jego fizyczności, materialności. Nieregularność płótna Bujnowskiego poprzez tempo, dynamikę, budzi skojarzenia z sarmackimi portretami trumiennymi.
Rafał Bujnowski przełamuje konwencję prostego płótna, nadając mu nieregularne kształty, co staje się jednym ze środków ekspresji. Bujnowski, podążając śladami mistrzów sztuk awangardowych – Malewicza, Strzemińskiego, Rodczenki, buntuje się przeciwko zasadom zachodniej tradycji malarskiej – demaskuje czynności malarskie. Oszczędność w środkach malarskich uruchamia wyobraźnię i stwarza rożne możliwości obserwacji, więc nie sposób przejść obok niego bez zastanowienia, bez odkrywania go po raz kolejny na nowo. Uniwersalność pozwala na poszukiwanie głębszych znaczeń – co umożliwia osobistą refleksję.
Malarz, grafik, ostatnio także artysta posługujący się wideo. W latach 1993-95 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, a następnie w latach 1995-2000 na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 1994 do 2001 działał w Grupie Ładnie, jednocześnie od 1998 do 2001 prowadził Galerię Otwartą w Krakowie, w ramach której wystawiał m.in. plakaty przedstawiające przedmioty codziennego użytku w formule zbliżonej do reklamy produktów supermarketu, jednak niemożliwych do kupienia. Interesuje go wchodzenie sztuki w przestrzeń publiczną, a także kwestie komercjalizacji sztuki i pozbawiania jej wartości innej niż materialna. Dokumentuje przemianę dzieła sztuki w reklamę lub w przedmiot.Jego ulubioną metodą jest powtarzanie przedmiotu w innej technice (malarstwo olejne, linoryty). Próbuje oczyścić swoją sztukę z indywidualności. Wykonane przez niego obrazy przypominają np. cegły czy deski, a jednocześnie mogą być odbierane jako przykłady malarstwa abstrakcyjnego czy konceptualnego. Artysta sprzedawał je początkowo po rzeczywistej cenie "towaru", jaki przedstawiały. Zajmuje się także akcjami artystycznymi, polegającymi na odmalowywaniu fasad galerii.
Description:
"Lamp Black. Pentagon", 2011
oil/canvas, 148 x 126 cm (dimensions of each); signed and dated on the reverse: 'BUJNOWSKI / 2011', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'BUJNOWSKI / 2011'