11
Radek Szlaga | "Leszczyna" z cyklu "Baldessari Statement", 2007
Estymacja:
60,000 zł - 80,000 zł
Sprzedane
48,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Radek Szlaga (1979)
Wymiary
150 x 130 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 150 x 130 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'PAN | RDK | 2007 | *Leszczyna* | Szlaga | olej/płótno',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Obraz Radka Szlagi pierwotnie przedstawiał stojącą na scenie postawną siłaczkę z hantlami, otoczoną przez czterech mężczyzn w kowbojskich ubraniach. Mężczyźni siedzieli przed postacią kobiety zwróceni ku odbiorcy. Artysta przemalował swoją pracę w 2011. Miejsce, w którym wcześniej była kobieta, zajął przedstawiony bokiem mężczyzna, stojący w pustej sali. Na tylnej ścianie za nim rozpościera się płótno pokryte pismem. Dolna część obrazu została zakryta czarnym pasem, nad którym widoczne są twarze dwóch mężczyzn, co stanowi jedyny zachowany fragment pierwotnej kompozycji.
Kluczem do interpretacji tego dzieła stał się tytuł obrazu „Oświadczenie Baldessariego”. Szlaga przywołał postać Johna Baldessariego, który według Stevena Zuckera badał fundamentalne dla teorii modernistycznych napięcie panujące między tekstem a obrazem. W 1971 roku stworzył pracę „I will not make any more boring art”, wielokrotnie powtarzając to zdanie na płótnie, co odwoływało się do tradycyjnej kary obowiązującej w szkole. Credo Baldessariego wyrażało pragnienie wykreowania sztuki na miarę potrzeb współczesności. Można przypuszczać, że obraz widoczny w dziele Szlagi stanowi bezpośrednie nawiązanie do pracy Baldessariego. Poprzez wykorzystanie kompozycji szkatułkowej, Szlaga odnosi się do dyskursu panujących relacji między sztuką a odbiorcą, przyzwyczajonym do kultury popularnej. Jednocześnie stawia pytanie o aktualność działań artystycznych w dobie wszechobecnej technologii i masowych mediów.
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Dyplom z Malarstwa pod kierunkiem prof. Jerzego Kałuckiego, p.t.: „Malarstwo 2” obroniony z wyróżnieniem. Laureat Nagrody Artystycznej Miasta Poznania w 2007 Od maja 2007 z Wojciechem Bąkowskim, Tomaszem Mrozem, Konradem Smoleńskim, Piotrem Bosackim, Magdaleną Starską i Izą Tarasewicz tworzy grupę artystyczną PENERSTWO. Twórca gazetki ściennej Dzień Sądu przy poznańskim Arsenale. Zajmuje się malarstwem. Mieszka i pracuje w Poznaniu.
Description:
"Hazel" from the series "Baldessari Statement", 2007
oil/canvas, 150 x 130 cm; signed, dated and described on the reverse: 'PAN | RDK | 2007 | *Leszczyna* | R. Szlaga | olej/plotno', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Obraz Radka Szlagi pierwotnie przedstawiał stojącą na scenie postawną siłaczkę z hantlami, otoczoną przez czterech mężczyzn w kowbojskich ubraniach. Mężczyźni siedzieli przed postacią kobiety zwróceni ku odbiorcy. Artysta przemalował swoją pracę w 2011. Miejsce, w którym wcześniej była kobieta, zajął przedstawiony bokiem mężczyzna, stojący w pustej sali. Na tylnej ścianie za nim rozpościera się płótno pokryte pismem. Dolna część obrazu została zakryta czarnym pasem, nad którym widoczne są twarze dwóch mężczyzn, co stanowi jedyny zachowany fragment pierwotnej kompozycji.
Kluczem do interpretacji tego dzieła stał się tytuł obrazu „Oświadczenie Baldessariego”. Szlaga przywołał postać Johna Baldessariego, który według Stevena Zuckera badał fundamentalne dla teorii modernistycznych napięcie panujące między tekstem a obrazem. W 1971 roku stworzył pracę „I will not make any more boring art”, wielokrotnie powtarzając to zdanie na płótnie, co odwoływało się do tradycyjnej kary obowiązującej w szkole. Credo Baldessariego wyrażało pragnienie wykreowania sztuki na miarę potrzeb współczesności. Można przypuszczać, że obraz widoczny w dziele Szlagi stanowi bezpośrednie nawiązanie do pracy Baldessariego. Poprzez wykorzystanie kompozycji szkatułkowej, Szlaga odnosi się do dyskursu panujących relacji między sztuką a odbiorcą, przyzwyczajonym do kultury popularnej. Jednocześnie stawia pytanie o aktualność działań artystycznych w dobie wszechobecnej technologii i masowych mediów.
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Dyplom z Malarstwa pod kierunkiem prof. Jerzego Kałuckiego, p.t.: „Malarstwo 2” obroniony z wyróżnieniem. Laureat Nagrody Artystycznej Miasta Poznania w 2007 Od maja 2007 z Wojciechem Bąkowskim, Tomaszem Mrozem, Konradem Smoleńskim, Piotrem Bosackim, Magdaleną Starską i Izą Tarasewicz tworzy grupę artystyczną PENERSTWO. Twórca gazetki ściennej Dzień Sądu przy poznańskim Arsenale. Zajmuje się malarstwem. Mieszka i pracuje w Poznaniu.
Description:
"Hazel" from the series "Baldessari Statement", 2007
oil/canvas, 150 x 130 cm; signed, dated and described on the reverse: 'PAN | RDK | 2007 | *Leszczyna* | R. Szlaga | olej/plotno', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'PAN | RDK | 2007 | *Leszczyna* | Szlaga | olej/płótno'
Literatura
Radek Szlaga, Leto, Puritan, Warszawa 2014, p. 116-117 (il.)
Wystawiany
Radek Szlaga, „Sny/Ikony”, Galeria Arsenał, Białystok, 18.03-10.04.2011