Powrót do DESA.PL
37 of Liczba obiektów: 44
37
Stanisław Kamocki | "Brama Floriańska", 1940
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Sprzedane
12,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Wymiary
36 x 48,5 cm
Opis
olej/tektura, 36 x 48,5 cm, opisany autorsko na odwrociu: '"BRAMA FLORJAŃSKA" | KRAKÓW LISTOPAD | 1940 | S. K' oraz numerem: '3580-607 | 678', papierowa nalepka Salonu Obrazów i Dzieł Sztuki L. Błasiak w Krakowie opisana: 'St. Kamocki No 274/[?]' oraz naklejona na niej inna nalepka z opisem: '27R/9 | Kamocki | "Brama Floriańska"'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


W 1891 roku ukończył Szkołę Sztuk Pięknych w Krakowie, studiując tam pod kierunkiem Floriana Cynka, Józefa Unierzyskiego, Leona Wyczółkowskiego, Jacka Malczewskiego i Jana Stanisławskiego. Dzięki stypendium kontynuował naukę w Paryżu. Odwiedził również Włochy, Niemcy i Szwajcarię. W 1919 roku objął katedrę pejzażu na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Jako pedagog kontynuował program swojego mistrza Jana Stanisławskiego, organizując plenery pejzażowe. Właśnie od Stanisławskiego przejął umiłowanie przyrody, wrażliwość obserwacji i uczuciowy stosunek do krajobrazu wsi polskiej. Stąd często pojawiające się w jego malarstwie motywy to: łany zboża, zagony ziemniaków, stogi siana, drzewa, dworki, wiejskie kościółki oglądane w różnych porach roku. Tematów tych szukał Kamocki wędrując po wsiach Podola, Wołynia, Spisza, a szczególnie ziemi podkrakowskiej i podhalańskiej. Obrazy malował w plenerze. W pierwszym okresie twórczości (1900-1915) malował gęstą pastą olejną, którą nakładał obficie, uzyskując efekt konkretnej materialnej powierzchni malarskiej. Operował przy tym niezbyt szeroką gamą barwną. W krajobrazach letnich stosował ciężkie zielenie o niezbyt silnym napięciu walorowym. Posługiwał się na ogół barwami lokalnymi i pozostawał wierny przedmiotowi. W późniejszym okresie farba kładziona była pobieżnie, szerokimi pociągnięciami pędzla, nadając obrazom matową powierzchnię. Należał m. in. do takich ugrupowań artystycznych jak "Sztuka", Secesja Wiedeńska, Związek Polskich Artystów Plastyków i Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych.

Description:
"St. Florian's Gate", 1940
oil/paperboard, 36 x 48.5 cm; described by the author on the reverse: '"BRAMA FLORJANSKA" | KRAKOW LISTOPAD | 1940 | S. K' and by a number: '3580-607 | 678', a paper label of Salon Obrazow i Dziel Sztuki L. Blasiak in Cracow described: 'St. Kamocki No 274/[?]' and another label with description: '27R/9 | Kamocki | "Brama Florianska"',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
olej/tektura