6660
Paweł Książek | "Lampa i wzmacniacze lampowe", 2001/2002
Cena wywoławcza: 6,500 zł
Estymacja:
7,000 zł - 10,000 zł
Zakończone
Aukcja online
Peach Fuzz
Artysta
Paweł Książek (1973)
Wymiary
120 x 140 cm
Kategoria
Opis
akryl/płótno, 120 x 140 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '"LAMPA I WZMACNIACZE LAMPOWE" | 2001/2002, | Paweł Książek',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Paweł Książek w swojej działalności artystycznej eksploruje złożoność relacji sztuk wizualnych. Łączy malarstwo z mass mediami, fotografią, fotomontażem czy kinematografią. Należy do grona artystów interdyscyplinarnych. Tematyka jego prac oscyluje wokół zagadnień związanych z wizjami modernistycznych utopii, historią awangardy, które konfrontuje z elementami popkultury, takimi jak muzyka współczesna czy język reklamy. Jego prace są pełne cytatów i aluzji, skutecznie łączą kulturę niską z wysoką, przeszłość z wizjami przyszłości. Można powiedzieć, że tworzy autorskie fotomontaże, które nie tylko łączą pozornie odległe od siebie obszary, ale też poddają je konceptualnej refleksji. Jego twórczość to nieustanne eksperymenty artystyczne, w których każdy detal pełni istotną funkcję: od jakości płótna, po rodzaj podkładu, farby i werniksu. Prezentowana w katalogu praca „Lampa i wzmacniacze lampowe” była eksponowana w ramach wystawy „King-Kong porwał mi muzę”, która odbyła się w czerwcu 2002 w krakowskiej Galerii Zderzak. Kompozycja obrazu została zbudowana na kanwie kontrastowych, ostrych barw, które symulują blask komputerowych ekranów czy odcieni RGB. Jednocześnie forma pracy nawiązuje do tradycji modernistycznej reklamy i fotografii prasowej z lat 50. W publikacji powstałej w ramach wystawy Książek wspomniał, że źródłem jego inspiracji są przedmioty użytku codziennego, które intrygują swoją romantyczną, trochę kiczowatą formą i stylistyką, co jednocześnie ma w sobie pewną niezwykłość. „Szukam obiektów, które mają w sobie niezwykłą energię. Na przykład łazienka. Jest to prosta forma, ale można tam znaleźć pewne rzeczy, np. dwie tabletki, które leżą na łazienkowej szafce – przypominające mi dwa uchwyty od drzwiczek. I pojawiają się przez to dodatkowe treści. Są w stanie mnie jakoś zainspirować, zauroczyć – natomiast inne historie nie, może dlatego te obrazy są takie, a nie inne”. (Paweł Książek w rozmowie z Martą Karpińską, Ani śledź, ani Józef Kurosawa, 2002, https:// zderzak.pl/pl/art-event/2002-king-kong-porwal-mi-muze/, dostęp: 19.02.2024).
Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i w Hochschule fürGestaltung w Offenbach am Main. Mieszka i pracuje w Krakowie i Szczecinie. Jest malarzem oraz twórcą kolaży i instalacji. W swoich pracach problematyzuje szerokie spektrum zagadnień: od modernistycznych utopii, historii awangardy i architektury po muzykę współczesną i socjologię. Zróżnicowaną stylistykę i tematykę swych prac podporządkowuje konceptualnej refleksji.
Od 2014 roku wykłada na Akademii Sztuki w Szczecinie, od 2020 na stanowisku profesora nadzwyczajnego. Był rezydentem Künstlerhaus Bethanien w Berlinie (2011) i SOArt w Austrii (2013). Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2008 roku. W latach 2007–2019 współpracował z galerią ŻAK I BRANICKA Zrealizował kilkanaście wystaw indywidualnych, m.in. w: Galerii Foksal w Warszawie (2021), Salzburger Kunstverein w Salzburgu (2009); Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie (2008); Art Stations Foundation w Poznaniu (2009); Instytucie Polskim w Berlinie (2012); Art Basel Statements w Bazylei (2009). Jego prace prezentowano na kilkudziesięciu wystawach zbiorowych, w takich instytucjach jak: Muzeum Narodowe w Krakowie; Muzeum Narodowe w Szczecinie; MAXXI w Rzymie; Skulpturenmuseum Glaskasten w Marl; Arnold Schönberg Centre w Wiedniu; Sean Kelly Gallery w Nowym Jorku; MOCAK w Krakowie; Künstlerhaus Bethanien w Berlinie.
Description:
"Tube and tube amplifiers", 2001/2002
acrylic/canvas, 120 x 140 cm; signed, dated and described on the reverse: '"LAMPA I WZMACNIACZE LAMPOWE" | 2001/2002, | Pawel Ksiazek', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Paweł Książek w swojej działalności artystycznej eksploruje złożoność relacji sztuk wizualnych. Łączy malarstwo z mass mediami, fotografią, fotomontażem czy kinematografią. Należy do grona artystów interdyscyplinarnych. Tematyka jego prac oscyluje wokół zagadnień związanych z wizjami modernistycznych utopii, historią awangardy, które konfrontuje z elementami popkultury, takimi jak muzyka współczesna czy język reklamy. Jego prace są pełne cytatów i aluzji, skutecznie łączą kulturę niską z wysoką, przeszłość z wizjami przyszłości. Można powiedzieć, że tworzy autorskie fotomontaże, które nie tylko łączą pozornie odległe od siebie obszary, ale też poddają je konceptualnej refleksji. Jego twórczość to nieustanne eksperymenty artystyczne, w których każdy detal pełni istotną funkcję: od jakości płótna, po rodzaj podkładu, farby i werniksu. Prezentowana w katalogu praca „Lampa i wzmacniacze lampowe” była eksponowana w ramach wystawy „King-Kong porwał mi muzę”, która odbyła się w czerwcu 2002 w krakowskiej Galerii Zderzak. Kompozycja obrazu została zbudowana na kanwie kontrastowych, ostrych barw, które symulują blask komputerowych ekranów czy odcieni RGB. Jednocześnie forma pracy nawiązuje do tradycji modernistycznej reklamy i fotografii prasowej z lat 50. W publikacji powstałej w ramach wystawy Książek wspomniał, że źródłem jego inspiracji są przedmioty użytku codziennego, które intrygują swoją romantyczną, trochę kiczowatą formą i stylistyką, co jednocześnie ma w sobie pewną niezwykłość. „Szukam obiektów, które mają w sobie niezwykłą energię. Na przykład łazienka. Jest to prosta forma, ale można tam znaleźć pewne rzeczy, np. dwie tabletki, które leżą na łazienkowej szafce – przypominające mi dwa uchwyty od drzwiczek. I pojawiają się przez to dodatkowe treści. Są w stanie mnie jakoś zainspirować, zauroczyć – natomiast inne historie nie, może dlatego te obrazy są takie, a nie inne”. (Paweł Książek w rozmowie z Martą Karpińską, Ani śledź, ani Józef Kurosawa, 2002, https:// zderzak.pl/pl/art-event/2002-king-kong-porwal-mi-muze/, dostęp: 19.02.2024).
Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i w Hochschule fürGestaltung w Offenbach am Main. Mieszka i pracuje w Krakowie i Szczecinie. Jest malarzem oraz twórcą kolaży i instalacji. W swoich pracach problematyzuje szerokie spektrum zagadnień: od modernistycznych utopii, historii awangardy i architektury po muzykę współczesną i socjologię. Zróżnicowaną stylistykę i tematykę swych prac podporządkowuje konceptualnej refleksji.
Od 2014 roku wykłada na Akademii Sztuki w Szczecinie, od 2020 na stanowisku profesora nadzwyczajnego. Był rezydentem Künstlerhaus Bethanien w Berlinie (2011) i SOArt w Austrii (2013). Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2008 roku. W latach 2007–2019 współpracował z galerią ŻAK I BRANICKA Zrealizował kilkanaście wystaw indywidualnych, m.in. w: Galerii Foksal w Warszawie (2021), Salzburger Kunstverein w Salzburgu (2009); Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie (2008); Art Stations Foundation w Poznaniu (2009); Instytucie Polskim w Berlinie (2012); Art Basel Statements w Bazylei (2009). Jego prace prezentowano na kilkudziesięciu wystawach zbiorowych, w takich instytucjach jak: Muzeum Narodowe w Krakowie; Muzeum Narodowe w Szczecinie; MAXXI w Rzymie; Skulpturenmuseum Glaskasten w Marl; Arnold Schönberg Centre w Wiedniu; Sean Kelly Gallery w Nowym Jorku; MOCAK w Krakowie; Künstlerhaus Bethanien w Berlinie.
Description:
"Tube and tube amplifiers", 2001/2002
acrylic/canvas, 120 x 140 cm; signed, dated and described on the reverse: '"LAMPA I WZMACNIACZE LAMPOWE" | 2001/2002, | Pawel Ksiazek', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '"LAMPA I WZMACNIACZE LAMPOWE" | 2001/2002, | Paweł Książek'
Wystawiany
Paweł Książek, „King-Kong porwał mi muzę”, Galeria Zderzak, Kraków, 4-30.06.2002