65
Rudolf Helmut Riedel | "Jam Jest", 2003
Estymacja:
2,000 zł - 3,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Naiwni i współcześni. Źródła – relacje – konteksty
Artysta
Rudolf Helmut Riedel (1941)
Wymiary
70 x 50 cm
Kategoria
Opis
akryl/płótno, 70 x 50 cm, sygnowany, datowany i opisany p.d.: 'RRiedel | V/ MMIII BAD ORB', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'RRiedel | V/ MMIII | 50x70 akryl| "Jam Jest"'
na odwrociu pieczęcie autorskie
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Urodził się w 1941 roku w Katowicach. Od 1989 roku mieszka w Niemczech. Wychowywał się w polskich domach dziecka prowadzonych przez siostry zakonne, w których oficjalnie obowiązywała pedagogika socjalistyczna. Jego niemiecko brzmiące imiona i nazwisko utrudniały mu kontakty z rówieśnikami, szczególnie że był to okres tuż po II wojnie światowej. Zanim sam określił siebie samego, określenia przyszły z zewnątrz i często były brutalne. Piętno bycia innym, obcym pozostało mu niestety na całe życie. Wcześnie odkrył w sobie zamiłowanie do malowania i rysowania. Uzdolnienia te pomogła mu rozwinąć siostra szarytka Janina Meissner, absolwentka studiów plastycznych we Lwowie. To dzięki niej zdawał do liceum plastycznego. Na egzaminie wstępnym dano mu jednak do zrozumienia, że jako urodzony na Śląsku powinien wiązać swoją przyszłość z górnictwem lub hutnictwem. I tak się stało.
W tym czasie praktycznie przy każdej kopalni i większym zakładzie pracy działały amatorskie grupy plastyczne, wspierane przez zakładowe domy kultury. Ich oficjalnym celem było propagowanie robotniczego trudu Śląska. Tak więc, kiedy Rudolf Riedel otrzymał pierwszą pracę w Kopalni Węgla Kamiennego Katowice, poszedł zapisać się na zajęcia w domu kultury. Był też współzałożycielem grupy plastycznej Gwarek 58. W kolejnej pracy, w Kopalni Węgla Kamiennego Zofiówka w Jastrzębiu-Zdroju, pełnił funkcję dekoratora. Pracował również w Głównym Instytucie Górnictwa w Katowicach, gdzie do jego zadań należała organizacja wystaw, dyskusji i spotkań na temat pracy górników. Propagował wówczas sztukę górniczą nie tylko w Polsce, ale i za granicą. W swojej twórczości lubił też podejmować motywy religijne. Zaangażował się w prace dekoracyjne w kościele w Wełnowcu. Brał udział w zajęciach Studium Sztuki Sakralnej przy diecezji katowickiej. Pracując w Kopalni Węgla Kamiennego Gottwald w Katowicach był z kolei członkiem grupy plastycznej Filar 72. Z tego okresu pochodzą linoryty “Nieśmiertelni dla Solidarności 90 kopalni Wujek”, “Św. Barbara Solidarność”, “Pieta śląska”, najbardziej zaangażowane ideowo prace twórcy i swoisty zapis tamtych wydarzeń historycznych.
Rudolf Riedel oprócz grafik maluje wielobarwne obrazy, bogate w treści symboliczne. Z biegiem lat w swojej twórczości coraz częściej prezentuje alegoryczne wizje świata oraz kosmosu.
Description:
"I Am", 2003
acrylic/canvas, 70 x 50 cm; signed, dated and described lower right: 'RRiedel | V/ MMIII BAD ORB', signed, dated and described on the reverse: 'RRiedel | V/ MMIII | 50x70 akryl| "Jam Jest"'
na odwrociu pieczecie autorskie,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
na odwrociu pieczęcie autorskie
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Urodził się w 1941 roku w Katowicach. Od 1989 roku mieszka w Niemczech. Wychowywał się w polskich domach dziecka prowadzonych przez siostry zakonne, w których oficjalnie obowiązywała pedagogika socjalistyczna. Jego niemiecko brzmiące imiona i nazwisko utrudniały mu kontakty z rówieśnikami, szczególnie że był to okres tuż po II wojnie światowej. Zanim sam określił siebie samego, określenia przyszły z zewnątrz i często były brutalne. Piętno bycia innym, obcym pozostało mu niestety na całe życie. Wcześnie odkrył w sobie zamiłowanie do malowania i rysowania. Uzdolnienia te pomogła mu rozwinąć siostra szarytka Janina Meissner, absolwentka studiów plastycznych we Lwowie. To dzięki niej zdawał do liceum plastycznego. Na egzaminie wstępnym dano mu jednak do zrozumienia, że jako urodzony na Śląsku powinien wiązać swoją przyszłość z górnictwem lub hutnictwem. I tak się stało.
W tym czasie praktycznie przy każdej kopalni i większym zakładzie pracy działały amatorskie grupy plastyczne, wspierane przez zakładowe domy kultury. Ich oficjalnym celem było propagowanie robotniczego trudu Śląska. Tak więc, kiedy Rudolf Riedel otrzymał pierwszą pracę w Kopalni Węgla Kamiennego Katowice, poszedł zapisać się na zajęcia w domu kultury. Był też współzałożycielem grupy plastycznej Gwarek 58. W kolejnej pracy, w Kopalni Węgla Kamiennego Zofiówka w Jastrzębiu-Zdroju, pełnił funkcję dekoratora. Pracował również w Głównym Instytucie Górnictwa w Katowicach, gdzie do jego zadań należała organizacja wystaw, dyskusji i spotkań na temat pracy górników. Propagował wówczas sztukę górniczą nie tylko w Polsce, ale i za granicą. W swojej twórczości lubił też podejmować motywy religijne. Zaangażował się w prace dekoracyjne w kościele w Wełnowcu. Brał udział w zajęciach Studium Sztuki Sakralnej przy diecezji katowickiej. Pracując w Kopalni Węgla Kamiennego Gottwald w Katowicach był z kolei członkiem grupy plastycznej Filar 72. Z tego okresu pochodzą linoryty “Nieśmiertelni dla Solidarności 90 kopalni Wujek”, “Św. Barbara Solidarność”, “Pieta śląska”, najbardziej zaangażowane ideowo prace twórcy i swoisty zapis tamtych wydarzeń historycznych.
Rudolf Riedel oprócz grafik maluje wielobarwne obrazy, bogate w treści symboliczne. Z biegiem lat w swojej twórczości coraz częściej prezentuje alegoryczne wizje świata oraz kosmosu.
Description:
"I Am", 2003
acrylic/canvas, 70 x 50 cm; signed, dated and described lower right: 'RRiedel | V/ MMIII BAD ORB', signed, dated and described on the reverse: 'RRiedel | V/ MMIII | 50x70 akryl| "Jam Jest"'
na odwrociu pieczecie autorskie,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany p.d.: 'RRiedel | V/ MMIII BAD ORB'