24
Grzegorz Wnęk | "Jeździec" (Inspirowany freskiem "Triumf śmierci z Palermo"), 2021
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Naiwni i współcześni. Źródła – relacje – konteksty
Artysta
Grzegorz Wnęk (1974)
Wymiary
150 x 120 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 150 x 120 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'G.Wnęk '21 | Jeździec | (Inspirowany | freskiem „Triumf śmierci | z Palermo”) | 150x120cm', na odwrociu instrukcja montażowa
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
W latach 1994-1999 studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W roku 1998 otrzymał stypendium naukowe Ministra Kultury i Sztuki, a w 1999 dyplom z wyróżnieniem w pracowni prof. Stanisława Rodzińskiego. Od roku 1998 pracował jako asystent na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie w pracowniach prof. Grzegorza Bednarskiego, a później adiunkta II stopnia prof. Janusza Matuszewskiego. Od roku 2000 współtworzył Stowarzyszenie Młodych Artystów „Kontrapost”. W 2001 przebywał w Kunstlerhaus w Cuxhaven (Niemcy), realizując program artystyczny pt. „Codzienność”. W 2003 wziął udział w sympozjum „Sztuka zaangażowana – szansa czy mit” w Paradyżu. Był uczestnikiem programu stypendialnego „Młoda Polska”. W przekonaniu o możliwości malowania świetnych obrazów, pozbawionych programowej ironii, utwierdziły Grzegorza Wnęka wystawy prac malarzy ze Szkoły Lipskiej. Szczególne znaczenie miało dla niego Biennale w Wenecji 2005, zorganizowane pod hasłem „powrotu do malarstwa”, natomiast „odkryciem” była – jak przyznaje – twórczość Matthiasa Weischera. Fenomen Szkoły Lipskiej świadczy, zdaniem Wnęka, że „malarstwo można przyrównać do ciągle odradzającego się Feniksa”. W pracach artysty widać z jednej strony świadome czerpanie z fotograficznych ujęć, z drugiej zaś jego obrazy malowane są grubą, intensywną farbą, a istotne szczegóły podkreślane brawurową materią malarską. „Codzienna” tematyka kompozycji nie jest pozbawiona surrealistycznych reminiscencji, przejawiających się wyolbrzymieniem wybranych rekwizytów czy też zastosowaniem zaskakującego oświetlenia. Prace Wnęka budzą zainteresowanie kolekcjonerów; znalazły się m.in. w zbiorach ateńskiego Frissiras Muzeum, specjalizującego się w sztuce współczesnej.
Description:
"The Rider" (Inspired by the fresco "The Triumph of Death from Palermo"), 2021
oil/canvas, 150 x 120 cm; signed, dated and described on the reverse: 'G.Wnek '21 | Jezdziec | (Inspirowany | freskiem „Triumf smierci | z Palermo”) | 150x120cm', assembly instructions on the back,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
W latach 1994-1999 studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W roku 1998 otrzymał stypendium naukowe Ministra Kultury i Sztuki, a w 1999 dyplom z wyróżnieniem w pracowni prof. Stanisława Rodzińskiego. Od roku 1998 pracował jako asystent na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie w pracowniach prof. Grzegorza Bednarskiego, a później adiunkta II stopnia prof. Janusza Matuszewskiego. Od roku 2000 współtworzył Stowarzyszenie Młodych Artystów „Kontrapost”. W 2001 przebywał w Kunstlerhaus w Cuxhaven (Niemcy), realizując program artystyczny pt. „Codzienność”. W 2003 wziął udział w sympozjum „Sztuka zaangażowana – szansa czy mit” w Paradyżu. Był uczestnikiem programu stypendialnego „Młoda Polska”. W przekonaniu o możliwości malowania świetnych obrazów, pozbawionych programowej ironii, utwierdziły Grzegorza Wnęka wystawy prac malarzy ze Szkoły Lipskiej. Szczególne znaczenie miało dla niego Biennale w Wenecji 2005, zorganizowane pod hasłem „powrotu do malarstwa”, natomiast „odkryciem” była – jak przyznaje – twórczość Matthiasa Weischera. Fenomen Szkoły Lipskiej świadczy, zdaniem Wnęka, że „malarstwo można przyrównać do ciągle odradzającego się Feniksa”. W pracach artysty widać z jednej strony świadome czerpanie z fotograficznych ujęć, z drugiej zaś jego obrazy malowane są grubą, intensywną farbą, a istotne szczegóły podkreślane brawurową materią malarską. „Codzienna” tematyka kompozycji nie jest pozbawiona surrealistycznych reminiscencji, przejawiających się wyolbrzymieniem wybranych rekwizytów czy też zastosowaniem zaskakującego oświetlenia. Prace Wnęka budzą zainteresowanie kolekcjonerów; znalazły się m.in. w zbiorach ateńskiego Frissiras Muzeum, specjalizującego się w sztuce współczesnej.
Description:
"The Rider" (Inspired by the fresco "The Triumph of Death from Palermo"), 2021
oil/canvas, 150 x 120 cm; signed, dated and described on the reverse: 'G.Wnek '21 | Jezdziec | (Inspirowany | freskiem „Triumf smierci | z Palermo”) | 150x120cm', assembly instructions on the back,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'G.Wnęk '21 | Jeździec | (Inspirowany | freskiem „Triumf śmierci | z Palermo”) | 150x120cm'