50
Stanisław Baj | "Świt", 2019
Estymacja:
35,000 zł - 50,000 zł
Sprzedane
35,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Stanisław Baj (1953)
Wymiary
80 x 110 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 80 x 110 cm, sygnowany p.d.: 'S. Baj', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Stanisław Baj | Rzeka Bug | Świt | 2019'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„W pejzażu Stanisław Baj jawi nam się jako artysta, który spełnił swoją powinność i obowiązek ocalenia przed zapomnieniem odchodzącej epoki. Płynącą rzekę, temat pełen symbolicznych konotacji, Baj maluje tak, jakby przeglądał się wciąż na nowo w jej lustrze. W odróżnieniu od pracy nad portretem, w którym – poza warstwą formalną – ważne jest oddanie podobieństwa i charakteru osoby portretowanej, malując rzekę, Baj daje nam wirtuozerski koncert możliwości malarskiej materii”.
Tomasz Milanowski
Stanisław Baj to artysta zajmujący wyjątkowe miejsce na mapie polskiej sztuki współczesnej. Portrety chłopskie, portrety matki i pejzaż to główne motywy jego twórczości. Malowany przez Baja świat polskiej wsi w ostatniej dekadzie dwudziestego wieku bezpowrotnie odchodzi w zapomnienie wraz ze wszystkimi swoimi atrybutami.
Stanisław Baj daje nam niesamowity popis mistrzowskich wręcz możliwości malarskich. Na swój sposób jest to rodzaj ciągłego dialogu z naturą, czasami wręcz obsesyjna fascynacja żywiołem. Ciekawe jest tu podejście malarza do tematu, czasami ujętego w granicach klasycznego przedstawienia, częściej jednak wprowadzającego widza w świat walki żywiołów, nadającej obrazom charakter z pogranicza abstrakcji.
Powtarzający się na obrazach Baja motyw płynącej rzeki, jest świadomą próbą uchwycenia przez artystę upływającego czasu. „To malarstwo błysków na tafli wody, metafizyki chwili, nostalgii, ale także w pewnym sensie świadectwo pogodzenia się z losem i akceptacji przemijania”. Baj zwraca uwagę widza na odbijające się w rzece światło na granicy dnia i nocy. Na twórczy potencjał tego zjawiska wskazywał sam Leonardo w swym „Traktacie o malarstwie”: „Maluj swe dzieła o zmierzchu albo w dzień chmurny i mglisty, jest to bowiem doskonałe oświetlenie”.
Studiował malarstwo latach 1972-1978 na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, pod kierunkiem profesorów: Michała Byliny, Jacka Siennickiego i Ludwika Maciąga. Dyplom z wyróżnieniem uzyskał w pracowni prof. Ludwika Maciąga w 1978 roku. Obecnie jest profesorem Wydziału Malarstwa macierzystej uczelni i prowadzi pracownię dyplomującą malarstwa dla studentów od II do V roku. Autor ponad 90 wystaw indywidualnych w kraju i za granicą. Uczestniczył w ponad 100 wystawach zbiorowych. Prace artysty znajdują się w zbiorach muzeów polskich oraz w kolekcjach w kraju i za granicą. Artysta wystawia głównie malarstwo i rysunek. Początkowo malował sceny rodzajowe inspirowane życiem wsi i naturą. Od lat 80. XX wieku jego twórczość to pejzaż, głównie rzeka Bug oraz malarstwo portretowe. Obrazy mają cechy uniwersalne a zarazem symboliczne, zwłaszcza liczne portrety matki artysty oraz zakola dzikiej rzeki Bug, malowane wprost z natury, od realistycznych po abstrakcyjne.
Description:
"Dawn", 2019
oil/canvas, 80 x 110 cm; signed lower right: 'S. Baj', signed, dated and described on the reverse: 'Stanislaw Baj | Rzeka Bug | Swit | 2019',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„W pejzażu Stanisław Baj jawi nam się jako artysta, który spełnił swoją powinność i obowiązek ocalenia przed zapomnieniem odchodzącej epoki. Płynącą rzekę, temat pełen symbolicznych konotacji, Baj maluje tak, jakby przeglądał się wciąż na nowo w jej lustrze. W odróżnieniu od pracy nad portretem, w którym – poza warstwą formalną – ważne jest oddanie podobieństwa i charakteru osoby portretowanej, malując rzekę, Baj daje nam wirtuozerski koncert możliwości malarskiej materii”.
Tomasz Milanowski
Stanisław Baj to artysta zajmujący wyjątkowe miejsce na mapie polskiej sztuki współczesnej. Portrety chłopskie, portrety matki i pejzaż to główne motywy jego twórczości. Malowany przez Baja świat polskiej wsi w ostatniej dekadzie dwudziestego wieku bezpowrotnie odchodzi w zapomnienie wraz ze wszystkimi swoimi atrybutami.
Stanisław Baj daje nam niesamowity popis mistrzowskich wręcz możliwości malarskich. Na swój sposób jest to rodzaj ciągłego dialogu z naturą, czasami wręcz obsesyjna fascynacja żywiołem. Ciekawe jest tu podejście malarza do tematu, czasami ujętego w granicach klasycznego przedstawienia, częściej jednak wprowadzającego widza w świat walki żywiołów, nadającej obrazom charakter z pogranicza abstrakcji.
Powtarzający się na obrazach Baja motyw płynącej rzeki, jest świadomą próbą uchwycenia przez artystę upływającego czasu. „To malarstwo błysków na tafli wody, metafizyki chwili, nostalgii, ale także w pewnym sensie świadectwo pogodzenia się z losem i akceptacji przemijania”. Baj zwraca uwagę widza na odbijające się w rzece światło na granicy dnia i nocy. Na twórczy potencjał tego zjawiska wskazywał sam Leonardo w swym „Traktacie o malarstwie”: „Maluj swe dzieła o zmierzchu albo w dzień chmurny i mglisty, jest to bowiem doskonałe oświetlenie”.
Studiował malarstwo latach 1972-1978 na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, pod kierunkiem profesorów: Michała Byliny, Jacka Siennickiego i Ludwika Maciąga. Dyplom z wyróżnieniem uzyskał w pracowni prof. Ludwika Maciąga w 1978 roku. Obecnie jest profesorem Wydziału Malarstwa macierzystej uczelni i prowadzi pracownię dyplomującą malarstwa dla studentów od II do V roku. Autor ponad 90 wystaw indywidualnych w kraju i za granicą. Uczestniczył w ponad 100 wystawach zbiorowych. Prace artysty znajdują się w zbiorach muzeów polskich oraz w kolekcjach w kraju i za granicą. Artysta wystawia głównie malarstwo i rysunek. Początkowo malował sceny rodzajowe inspirowane życiem wsi i naturą. Od lat 80. XX wieku jego twórczość to pejzaż, głównie rzeka Bug oraz malarstwo portretowe. Obrazy mają cechy uniwersalne a zarazem symboliczne, zwłaszcza liczne portrety matki artysty oraz zakola dzikiej rzeki Bug, malowane wprost z natury, od realistycznych po abstrakcyjne.
Description:
"Dawn", 2019
oil/canvas, 80 x 110 cm; signed lower right: 'S. Baj', signed, dated and described on the reverse: 'Stanislaw Baj | Rzeka Bug | Swit | 2019',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'S. Baj'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska
Wystawiany
„Claritas", Venice Exhibition Gallery, Wenecja, 2019