31
Jerzy Grabowski | "Środek osi", 1968
Estymacja:
50,000 zł - 60,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Jerzy Grabowski (1933 - 2004)
Wymiary
115 x 75 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 115 x 75 cm, sygnowany u dołu kompozycji: 'J. Grabowski', na odwrociu papierowa nalepka z opisem pracy
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Trójkąt jest najbardziej uniwersalną i najdoskonalszą formą wizualną i ‘filozoficzną’, najkonkretniej buduje mi w transfiguracji struktury matematyczne kodów i przestrzeń plastyczną obrazu. Łączy w sobie konkret ziemski i uniwersum. Dopełnieniem formy wizualnej jest kolor, wprowadzany na prawach wiedzy fizyki o barwie, harmonii układu barw spektrum lub kontrastu barw podstawowych i ich barw dopełniających”.
Jerzy Grabowski
Jerzy Grabowski w latach 60. i 70. utrzymywał stałe kontakty ze środowiskami artystycznymi Europy Zachodniej i był członkiem jury licznych prestiżowych konkursów graficznych. Szczególnie na tym polu zyskał rozpoznawalność jako pomysłodawca przekształcenia ogólnopolskiej wystawy „Kolor w grafice” w Międzynarodowe Triennale Grafiki. Promował również sztukę konkretną i optyczną na gruncie polskim. Od 1976 roku zajmował stanowisko kierownicze w Pracowni Druku Płaskiego i Technik Litograficznych w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi. Jego skromność, pracowitość, systematyczność oraz konsekwencja w drodze artystycznej znajdowały pełne odzwierciedlenie w dziesiątkach szkiców, którym towarzyszyły szczegółowe opisy. Matematyka, obok zjawiska iluzji wzrokowej, stanowiła dla Grabowskiego istotny punkt odniesienia.
Bożena Kowalska w jednym z opracowań zwróciła również uwagę na specyficzny rodzaj sztuki konceptualnej w odniesieniu do prac artysty, polegającej na ukazaniu równowagi przeciwieństw – plusowych i minusowych wartości. Jak można odnaleźć w jej wstępie do katalogu prac Jerzego Grabowskiego: „Wszystkie dzieła artysty były rezultatem jego ściśle realizowanego programu; ten zaś, podporządkowany nadrzędnej idei twórcy, oparty był na matematyce: na cyfrach w ich logicznych układach, wywiedzionych z najprostszych, elementarnych działań: dodawania, odejmowania czy potęgowania. Przyglądając się szkicom rysunkowym artysty, można odczytać zastosowany przez twórcę system kodowania. Gdy kwadrat podzielony jest na dwa trójkąty, często oznacza on jedność przeciwieństw w sensie liczby o wartości bezwzględnej tej samej, np. 1 czy 2, ale o znakach przeciwstawnych: ‘+’ i ‘–‘. Sięgając po barwę z porządku spectrum, oznaczał twórca wartości plusowe cyfr barwami zasadniczymi (żółty, czerwony, niebieski), a minusowe – ich kolorami dopełniającymi (pomarańczowy, zielony, fioletowy). Kiedy indziej określał wartości dodatnie skalą barw ciepłych (czerwieni, oranżu, żółtego), a wartości ujemne – skalą barw zimnych (niebieskiego, zieleni, fioletu). Wiadomo, że wartości o przeciwstawnych znakach znoszą się do zera. W wielu pracach, w zastosowanych zapisach kodowych, doprowadzał artysta do zrównoważenia owych przeciwnych wartości. Także w zastosowaniu koloru. Wszak barwa zasadnicza połączona z dopełniającą, gdy występują w postaci światła – redukują się do bieli, gdy zaś w postaci farby – zbliżają się do czerni” (Bożena Kowalska, Sztuka struktur matematycznych [w:] Jerzy Grabowski (1933-2004), Grafika i rysunek, kat. wyst., Galeria Amcor Rentch, Miejska Galeria Sztuki, Łódź 2008, s. 4). Realizacje malarskie Grabowskiego współtworzyły z jego działaniami graficznymi spójną całość. Prace te, w przeciwieństwie do finalnych, usystematyzowanych grafik, mają bardzo osobisty i swobodny charakter. Choć w twórczości Grabowskiego można odnaleźć wpływy konstruktywizmu i bauhausowej teorii koloru, to jego dzieła zachowują w sobie pewną autorską unikatowość i czynią jego działalność artystyczną spójną.
Ukończył Architekturę na Politechnice Warszawskiej oraz w 1962 Grafikę na warszawskiej ASP. Profesor ASP w Łodzi oraz Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie. Juror międzynarodowych biennale i konkursów. Uprawia malarstwo, grafikę artystyczna i użytkową oraz rysunek. Jego twórczość zaliczana jest do gatunku geometrycznej abstrakcji, aplikowanej z matematyczną dokładnością. Jego kompozycje składają się z takich samych pod względem wielkości figur, różniących się kolorami. Artysta zajmował się również analizą, funkcji cyfr w strukturze plastycznej. Ponad 40 wystaw indywidualnych w kraju i za granicą. Ważniejsze nagrody: 1974 - Medal Brązowy na 13 Międzynarodowym Konkursie Rysunku im. Joan`a Miro w Barcelonie, 1979 Grand Prix - 2 Quadriennale Drzeworytu i Linorytu Polskiego w Olsztynie, 1999 - Złoty Medal - 12 Norweskie Międzynarodowe Triennale Grafiki, Fredrikstadt.
Description:
"Centre of Axis", 1968
oil/canvas, 115 x 75 cm; signed at the bottom: 'J. Grabowski', paper sticker with a description of the work on the reverse,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Trójkąt jest najbardziej uniwersalną i najdoskonalszą formą wizualną i ‘filozoficzną’, najkonkretniej buduje mi w transfiguracji struktury matematyczne kodów i przestrzeń plastyczną obrazu. Łączy w sobie konkret ziemski i uniwersum. Dopełnieniem formy wizualnej jest kolor, wprowadzany na prawach wiedzy fizyki o barwie, harmonii układu barw spektrum lub kontrastu barw podstawowych i ich barw dopełniających”.
Jerzy Grabowski
Jerzy Grabowski w latach 60. i 70. utrzymywał stałe kontakty ze środowiskami artystycznymi Europy Zachodniej i był członkiem jury licznych prestiżowych konkursów graficznych. Szczególnie na tym polu zyskał rozpoznawalność jako pomysłodawca przekształcenia ogólnopolskiej wystawy „Kolor w grafice” w Międzynarodowe Triennale Grafiki. Promował również sztukę konkretną i optyczną na gruncie polskim. Od 1976 roku zajmował stanowisko kierownicze w Pracowni Druku Płaskiego i Technik Litograficznych w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi. Jego skromność, pracowitość, systematyczność oraz konsekwencja w drodze artystycznej znajdowały pełne odzwierciedlenie w dziesiątkach szkiców, którym towarzyszyły szczegółowe opisy. Matematyka, obok zjawiska iluzji wzrokowej, stanowiła dla Grabowskiego istotny punkt odniesienia.
Bożena Kowalska w jednym z opracowań zwróciła również uwagę na specyficzny rodzaj sztuki konceptualnej w odniesieniu do prac artysty, polegającej na ukazaniu równowagi przeciwieństw – plusowych i minusowych wartości. Jak można odnaleźć w jej wstępie do katalogu prac Jerzego Grabowskiego: „Wszystkie dzieła artysty były rezultatem jego ściśle realizowanego programu; ten zaś, podporządkowany nadrzędnej idei twórcy, oparty był na matematyce: na cyfrach w ich logicznych układach, wywiedzionych z najprostszych, elementarnych działań: dodawania, odejmowania czy potęgowania. Przyglądając się szkicom rysunkowym artysty, można odczytać zastosowany przez twórcę system kodowania. Gdy kwadrat podzielony jest na dwa trójkąty, często oznacza on jedność przeciwieństw w sensie liczby o wartości bezwzględnej tej samej, np. 1 czy 2, ale o znakach przeciwstawnych: ‘+’ i ‘–‘. Sięgając po barwę z porządku spectrum, oznaczał twórca wartości plusowe cyfr barwami zasadniczymi (żółty, czerwony, niebieski), a minusowe – ich kolorami dopełniającymi (pomarańczowy, zielony, fioletowy). Kiedy indziej określał wartości dodatnie skalą barw ciepłych (czerwieni, oranżu, żółtego), a wartości ujemne – skalą barw zimnych (niebieskiego, zieleni, fioletu). Wiadomo, że wartości o przeciwstawnych znakach znoszą się do zera. W wielu pracach, w zastosowanych zapisach kodowych, doprowadzał artysta do zrównoważenia owych przeciwnych wartości. Także w zastosowaniu koloru. Wszak barwa zasadnicza połączona z dopełniającą, gdy występują w postaci światła – redukują się do bieli, gdy zaś w postaci farby – zbliżają się do czerni” (Bożena Kowalska, Sztuka struktur matematycznych [w:] Jerzy Grabowski (1933-2004), Grafika i rysunek, kat. wyst., Galeria Amcor Rentch, Miejska Galeria Sztuki, Łódź 2008, s. 4). Realizacje malarskie Grabowskiego współtworzyły z jego działaniami graficznymi spójną całość. Prace te, w przeciwieństwie do finalnych, usystematyzowanych grafik, mają bardzo osobisty i swobodny charakter. Choć w twórczości Grabowskiego można odnaleźć wpływy konstruktywizmu i bauhausowej teorii koloru, to jego dzieła zachowują w sobie pewną autorską unikatowość i czynią jego działalność artystyczną spójną.
Ukończył Architekturę na Politechnice Warszawskiej oraz w 1962 Grafikę na warszawskiej ASP. Profesor ASP w Łodzi oraz Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie. Juror międzynarodowych biennale i konkursów. Uprawia malarstwo, grafikę artystyczna i użytkową oraz rysunek. Jego twórczość zaliczana jest do gatunku geometrycznej abstrakcji, aplikowanej z matematyczną dokładnością. Jego kompozycje składają się z takich samych pod względem wielkości figur, różniących się kolorami. Artysta zajmował się również analizą, funkcji cyfr w strukturze plastycznej. Ponad 40 wystaw indywidualnych w kraju i za granicą. Ważniejsze nagrody: 1974 - Medal Brązowy na 13 Międzynarodowym Konkursie Rysunku im. Joan`a Miro w Barcelonie, 1979 Grand Prix - 2 Quadriennale Drzeworytu i Linorytu Polskiego w Olsztynie, 1999 - Złoty Medal - 12 Norweskie Międzynarodowe Triennale Grafiki, Fredrikstadt.
Description:
"Centre of Axis", 1968
oil/canvas, 115 x 75 cm; signed at the bottom: 'J. Grabowski', paper sticker with a description of the work on the reverse,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany u dołu kompozycji: 'J. Grabowski'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska