26
Antoni Starczewski | Teksty skreślane, lala 80. XX w.
Estymacja:
120,000 zł - 180,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Antoni Starczewski (1924 - 2000)
Wymiary
189 x 155 cm
Kategoria
Opis
tkanina, 189 x 155 cm,
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Aneta Dalbiak we wstępie do katalogu wystawy Antoniego Starczewskiego w Łodzi pisała: „Zgrzebne i na pozór proste prace, będące klasycznymi gobelinami lub nawiązujące do technik wykorzystywanych w tkaninach ludowych, bardzo wyraźnie odróżniają się od ekspresyjnej ‘polskiej tkaniny’, która święciła triumfy w latach 60. i 70. XX wieku. Na dwubarwnych, płaskich tkaninach wykonanych z naturalnych surowców, takich jak wełna, jedwab, len, podkreślających jednocześnie rytm konstrukcji, pojawiają się litery, cyfry, kolumny skreślonych tekstów lub zwielokrotnione, proste formy organiczne” (Aneta Dalbiak, Wstęp, [w:] Antoni Starczewski, Transpozycje, pod redakcją Marty Kowalewskiej i Grzegorza Musiała, Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Łódź, 2020, s. 7-8). Choć tkanina nie była dla niego głównym medium, to właśnie w pracach na tkaninie można dostrzec najważniejsze dla Starczewskiego motywy. W tym najbardziej charakterystyczne w twórczości autora umieszczanie w dziełach tekstów lub wzorów.
Artysta swobodnie poruszał się między różnymi dyscyplinami sztuki i mediami artystycznymi. Realizował prace w ceramice, grafice, tkaninie, tworzył instalacje, monumentalne dzieła w przestrzeni publicznej. Bardzo starannie przygotowywał się do pracy w każdym nowym tworzywie. Poznawał właściwości surowców i opracowywał technikę pracy z nimi. W swoich pracach zajmował się rytmem, analizował systemy znaków, w powtarzalnych sekwencjach szukał niepowtarzalnych wyjątków. Stosowanie systemu złożonego z elementów zwielokrotniających kształt, naśladującego rytmiczną różnorodność form występującą w naturze, Antoni Starczewski rozpoczął na początku lat 60. XX w. Wspominał, że właśnie w tym czasie opracował „swój pierwszy alfabet znaków rzeźbiarskich, (…) z których można zestawiać każdy z każdym, podobnie jak to ma miejsce w zastosowaniu czcionek w składzie drukarskim”. W twórczości Starczewskiego bardzo silnie są widoczne nawiązania do muzyki. Układy wzorów i rytmiczność ich ułożenia sprawiają, że prace autora upodabniają się do wizualnych partytur. Tak jest w jednym z projektów artysty zatytułowanym „Recytatywa”, który był prezentowany w Lozannie w 1983 roku. Składał się on z serii tkanin dwuosnowowych, gdzie przestrzenny układ wzorów towarzyszył nagraniu dźwiękowemu odczytywanych ciągów samogłosek. Harmonia między warstwą wizualną a dźwiękową wzmacniała odbiór dzieła. Cała koncepcja była związana z ówczesnymi eksploracjami artystycznymi Starczewskiego, zwłaszcza z zainteresowaniem wielopoziomowym odbiorem wizualnego zapisu liter.
Dzieło oferowane na aukcji należy do cyklu „tekstów skreślanych”. Swoje kompozycje tworzył pokrywając płaszczyznę kolumnami z wykreślonymi całymi wierszami, ułożonymi w określony w odpowiedni i przemyślany przez siebie sposób. Powtarzane, nieznacznie różniące się między sobą znaki balansowały na granicy jednolitości i złożoności, reguły oraz przypadku. Mówiąc o „tekstach skreślanych” artysta podkreślał przede wszystkim możliwość wizualnego obcowania z tekstem: „Bardzo mnie interesują układy linearne o możliwie małym kontraście elementów, zbliżone do układów fakturalnych. Sam lubię oglądać teksty gazetowe lub książkowe nie po to, by je czytać, ale dla ich czystej kompozycji: ma ona sens plastyczny niezwiązany z zawartą w niej treścią. Kontemplowanie takiego tekstu drukowanego jest łatwiejsze przy skreśleniu poszczególnych słów i zniszczeniu ich znaczenia’ (Elżbieta Dzikowska, Wywiady z mistrzami grafiki, Warszawa, 2011, s. 210).
Studiował w PWSSP w Łodzi. Dyplom otrzymał w 1951 roku. Uprawiał grafikę artystyczną, tkaninę artystyczną, ceramikę i malarstwo. Członek Komitetu Organizacyjnego Międzynarodowego Ośrodka Ceramiki w Rzymie. Otrzymał srebrny medal na Międzynarodowej Wystawie Ceramiki Artystycznej w Pradze, złoty medal "Targa d`Oro" na międzynarodowym konkursie ceramicznym w Perugii, złoty medal w Faenzy, złoty medal na III Międzynarodowym Biennale Grafiki we Florencji, Grand Prix na VIII Międzynarodowym Biennale Grafiki w Tokio.
Description:
Deleted Texts, 1980s
fabric, 189 x 155 cm; , ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Aneta Dalbiak we wstępie do katalogu wystawy Antoniego Starczewskiego w Łodzi pisała: „Zgrzebne i na pozór proste prace, będące klasycznymi gobelinami lub nawiązujące do technik wykorzystywanych w tkaninach ludowych, bardzo wyraźnie odróżniają się od ekspresyjnej ‘polskiej tkaniny’, która święciła triumfy w latach 60. i 70. XX wieku. Na dwubarwnych, płaskich tkaninach wykonanych z naturalnych surowców, takich jak wełna, jedwab, len, podkreślających jednocześnie rytm konstrukcji, pojawiają się litery, cyfry, kolumny skreślonych tekstów lub zwielokrotnione, proste formy organiczne” (Aneta Dalbiak, Wstęp, [w:] Antoni Starczewski, Transpozycje, pod redakcją Marty Kowalewskiej i Grzegorza Musiała, Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Łódź, 2020, s. 7-8). Choć tkanina nie była dla niego głównym medium, to właśnie w pracach na tkaninie można dostrzec najważniejsze dla Starczewskiego motywy. W tym najbardziej charakterystyczne w twórczości autora umieszczanie w dziełach tekstów lub wzorów.
Artysta swobodnie poruszał się między różnymi dyscyplinami sztuki i mediami artystycznymi. Realizował prace w ceramice, grafice, tkaninie, tworzył instalacje, monumentalne dzieła w przestrzeni publicznej. Bardzo starannie przygotowywał się do pracy w każdym nowym tworzywie. Poznawał właściwości surowców i opracowywał technikę pracy z nimi. W swoich pracach zajmował się rytmem, analizował systemy znaków, w powtarzalnych sekwencjach szukał niepowtarzalnych wyjątków. Stosowanie systemu złożonego z elementów zwielokrotniających kształt, naśladującego rytmiczną różnorodność form występującą w naturze, Antoni Starczewski rozpoczął na początku lat 60. XX w. Wspominał, że właśnie w tym czasie opracował „swój pierwszy alfabet znaków rzeźbiarskich, (…) z których można zestawiać każdy z każdym, podobnie jak to ma miejsce w zastosowaniu czcionek w składzie drukarskim”. W twórczości Starczewskiego bardzo silnie są widoczne nawiązania do muzyki. Układy wzorów i rytmiczność ich ułożenia sprawiają, że prace autora upodabniają się do wizualnych partytur. Tak jest w jednym z projektów artysty zatytułowanym „Recytatywa”, który był prezentowany w Lozannie w 1983 roku. Składał się on z serii tkanin dwuosnowowych, gdzie przestrzenny układ wzorów towarzyszył nagraniu dźwiękowemu odczytywanych ciągów samogłosek. Harmonia między warstwą wizualną a dźwiękową wzmacniała odbiór dzieła. Cała koncepcja była związana z ówczesnymi eksploracjami artystycznymi Starczewskiego, zwłaszcza z zainteresowaniem wielopoziomowym odbiorem wizualnego zapisu liter.
Dzieło oferowane na aukcji należy do cyklu „tekstów skreślanych”. Swoje kompozycje tworzył pokrywając płaszczyznę kolumnami z wykreślonymi całymi wierszami, ułożonymi w określony w odpowiedni i przemyślany przez siebie sposób. Powtarzane, nieznacznie różniące się między sobą znaki balansowały na granicy jednolitości i złożoności, reguły oraz przypadku. Mówiąc o „tekstach skreślanych” artysta podkreślał przede wszystkim możliwość wizualnego obcowania z tekstem: „Bardzo mnie interesują układy linearne o możliwie małym kontraście elementów, zbliżone do układów fakturalnych. Sam lubię oglądać teksty gazetowe lub książkowe nie po to, by je czytać, ale dla ich czystej kompozycji: ma ona sens plastyczny niezwiązany z zawartą w niej treścią. Kontemplowanie takiego tekstu drukowanego jest łatwiejsze przy skreśleniu poszczególnych słów i zniszczeniu ich znaczenia’ (Elżbieta Dzikowska, Wywiady z mistrzami grafiki, Warszawa, 2011, s. 210).
Studiował w PWSSP w Łodzi. Dyplom otrzymał w 1951 roku. Uprawiał grafikę artystyczną, tkaninę artystyczną, ceramikę i malarstwo. Członek Komitetu Organizacyjnego Międzynarodowego Ośrodka Ceramiki w Rzymie. Otrzymał srebrny medal na Międzynarodowej Wystawie Ceramiki Artystycznej w Pradze, złoty medal "Targa d`Oro" na międzynarodowym konkursie ceramicznym w Perugii, złoty medal w Faenzy, złoty medal na III Międzynarodowym Biennale Grafiki we Florencji, Grand Prix na VIII Międzynarodowym Biennale Grafiki w Tokio.
Description:
Deleted Texts, 1980s
fabric, 189 x 155 cm; , ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
tkanina
Wystawiany
Antoni Starczewski. Artysta i Uniwersum, Galeria Piekary, Poznań, 12.09-24.10.2014;