1
Andrzej Nowacki | "06.10.05.", 2005
Estymacja:
35,000 zł - 70,000 zł
Sprzedane
38,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Andrzej Nowacki (1953)
Wymiary
99 x 99 cm
Kategoria
Opis
relief, akryl/sklejka, drewno, 99 x 99 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '06.10.05. | A. NOWACKI 2005'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Powstające teraz liniowane obrazy uwolniły się całkowicie od zasad kompozycyjnych abstrakcji geometrycznej, której polskimi reprezentantami byli choćby Strzemiński czy Stażewski. Sięgają natomiast do bogatej tradycji pasmowych obrazów i reliefów, którą od lat pięćdziesiątych tworzyli między innymi Raphael Soto, François Morellet czy Bridget Riley, Agnes Martin, Frank Stella czy Jean Scully. Podobnie jak w pasmowych obrazach tych artystów, w najnowszych reliefach Nowackiego słabnie znaczenie kompozycji zredukowanej do najprostszych elementów i form, punkt ciężkości natomiast przenosi się na jakości kolorystyczne. Barwa jako nośnik uczuć i emocji zdobywa przewagę nad kompleksowymi i dominującymi kompozycjami kwadratów i linii (...). W odróżnieniu od wspomnianych malarzy, dla których środkiem wyrazu stały się barwne pasma, Andrzej Nowacki swych liniowanych obrazów nie maluje, lecz konstruuje je nadal z malowanych, kolorowych czworokątnych listew”.
dr Hubert Grassner
PRZEŁAMYWANIE GRANIC
W latach dziewięćdziesiątych w dorobku Andrzeja Nowackiego zaczęły pojawiać się reliefy o rytmicznej strukturze. Artysta czerpał inspiracje od mistrzów op-artu, takich jak Bridget Riley, Antonio Calderara i Josef Albers, a także od wenezuelskiego malarza Carlosa Cruz-Dieza. Wpływy polskich abstrakcjonistów geometrycznych, takich jak Kajetan Sosnowski i Henryk Stażewski, z którymi Nowacki nawiązał kontakt na początku lat osiemdziesiątych, są również widoczne w jego pracach. Sosnowski wpłynął na jego wyczucie koloru, a Stażewski na zainteresowanie reliefami, które później Nowacki rozwijał. W swoich pracach Nowacki, podobnie jak Stażewski, wykorzystuje formy geometryczne – kwadraty, okręgi, cylindry, wzbogacone o elementy listewek.
Reliefy Nowackiego wyróżniają się dynamiką i emocjonalnością wyrażoną poprzez kolor, który artysta dobiera z precyzją, tworząc własnoręcznie farby i używając od czterech do siedmiu odcieni w jednym dziele. Trójwymiarowość reliefów pozwala na grę subtelnościami kolorystycznymi, które zmieniają się w zależności od światła i cienia. Nie tylko materialne elementy reliefów mają wartość plastyczną, ale także przestrzeń, którą one definiują – obszar, który staje się widoczny dzięki światłu.
Prace Nowackiego są ciągłym źródłem wizualnych odkryć, a zmiana perspektywy odsłania nowe aspekty. Bożena Kowalska pisała o nich jako o dziełach harmonijnych, które działają na widza prostotą i spokojem, czasem niosącym poczucie zagrożenia lub niepokoju, ale częściej melancholią niż radością. Prace te przyciągają uwagę i zadowalają równowagą form i kolorów. Najprostsze z nich zapraszają do medytacji swoim dostojnym charakterem.
W przeciwieństwie do innych artystów związanych z abstrakcją geometryczną, Nowacki świadomie unika perfekcji i mechanicznego wykonania, pozostawiając w swoich dziełach ślad osobisty. Standardowe są natomiast rozmiary jego prac, które od 2005 roku przyjmują wymiary 64 x 64 cm, 99 x 99 cm lub 100 x 100 cm. Listewki są zawsze rozmieszczone pionowo, co jest świadomym wyborem artysty na rzecz jasnej i rytmicznej konstrukcji. Nowacki konsekwentnie wykorzystuje ten moduł, zmieniając paletę barw i wywołując nowe emocje i skojarzenia. Emocjonalność dzieł, o której wspominała Kowalska, wynika z intuicji artysty, która zawsze kierowała jego twórczością, zarówno w kompozycji, jak i rozmieszczeniu kolorów.
Wczesną młodość artysta spędził w Krakowie, gdzie m.in. uczestniczył w realizacji projektów wnętrz i pracach konserwatorskich. W 1977 roku wyjeżdża z Polski. Studiuje skandynawistykę na uniwersytecie w Goeteborgu, germanistykę i historię sztuki na uniwersytecie w Innsbrucku. W latach osiemdziesiątych poznaje dwóch polskich abstrakcjonistów - Kajetana Sosnowskiego i Henryka Stażewskiego. Ze Stażewskim utrzymuje kontakt przez wiele lat. W 1982 roku przenosi się do Düsseldorfu, a w 1984 do Berlina Zachodniego, gdzie poświęca się pracy twórczej. W 1984 podejmuje Intensywne próby malarskie. Wtedy też powstają rysunki i pastele. Pierwsza wystawa indywidualna artysty ma miejsce w Galerii Pommersfelde w Berlinie Zachodnim w 1987 roku. Rok później zaczyna tworzy pierwsze reliefy. W 1992 roku w Galerii Pryzmat w Krakowie zaprezentowana zostaje pierwsza wystawa artysty w Polsce. Kolejne wystawy artysty: 1995 - wystawa indywidualna w Galerii Berinson w Berlinie, 1996 - wystawa indywidualna 'Lato pełne deszczu' w Galerii Amfilada Szczecinie. Od tego roku artysta zaczyna sygnować prace datą ich powstania. W 1997 roku bierze udział w XV Międzynarodowym Plenerze artystów posługujących się językiem geometrii, zorganizowanym przez Bożenę Kowalską w Okunince koło Chełmna. W 1999 roku wyjeżdża do USA na zaproszenie kolekcjonerów sztuki w New Jersey i tworzy nowy cykl reliefów. W 2001 roku otrzymuje roczne stypendium Fundacji Pollock-Krasner w Nowym Jorku.
Description:
"06.10.05.", 2005
relief, acrylic/plywood, wood, 99 x 99 cm; , signed, dated and described on the reverse: '06.10.05. | A. NOWACKI 2005',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Powstające teraz liniowane obrazy uwolniły się całkowicie od zasad kompozycyjnych abstrakcji geometrycznej, której polskimi reprezentantami byli choćby Strzemiński czy Stażewski. Sięgają natomiast do bogatej tradycji pasmowych obrazów i reliefów, którą od lat pięćdziesiątych tworzyli między innymi Raphael Soto, François Morellet czy Bridget Riley, Agnes Martin, Frank Stella czy Jean Scully. Podobnie jak w pasmowych obrazach tych artystów, w najnowszych reliefach Nowackiego słabnie znaczenie kompozycji zredukowanej do najprostszych elementów i form, punkt ciężkości natomiast przenosi się na jakości kolorystyczne. Barwa jako nośnik uczuć i emocji zdobywa przewagę nad kompleksowymi i dominującymi kompozycjami kwadratów i linii (...). W odróżnieniu od wspomnianych malarzy, dla których środkiem wyrazu stały się barwne pasma, Andrzej Nowacki swych liniowanych obrazów nie maluje, lecz konstruuje je nadal z malowanych, kolorowych czworokątnych listew”.
dr Hubert Grassner
PRZEŁAMYWANIE GRANIC
W latach dziewięćdziesiątych w dorobku Andrzeja Nowackiego zaczęły pojawiać się reliefy o rytmicznej strukturze. Artysta czerpał inspiracje od mistrzów op-artu, takich jak Bridget Riley, Antonio Calderara i Josef Albers, a także od wenezuelskiego malarza Carlosa Cruz-Dieza. Wpływy polskich abstrakcjonistów geometrycznych, takich jak Kajetan Sosnowski i Henryk Stażewski, z którymi Nowacki nawiązał kontakt na początku lat osiemdziesiątych, są również widoczne w jego pracach. Sosnowski wpłynął na jego wyczucie koloru, a Stażewski na zainteresowanie reliefami, które później Nowacki rozwijał. W swoich pracach Nowacki, podobnie jak Stażewski, wykorzystuje formy geometryczne – kwadraty, okręgi, cylindry, wzbogacone o elementy listewek.
Reliefy Nowackiego wyróżniają się dynamiką i emocjonalnością wyrażoną poprzez kolor, który artysta dobiera z precyzją, tworząc własnoręcznie farby i używając od czterech do siedmiu odcieni w jednym dziele. Trójwymiarowość reliefów pozwala na grę subtelnościami kolorystycznymi, które zmieniają się w zależności od światła i cienia. Nie tylko materialne elementy reliefów mają wartość plastyczną, ale także przestrzeń, którą one definiują – obszar, który staje się widoczny dzięki światłu.
Prace Nowackiego są ciągłym źródłem wizualnych odkryć, a zmiana perspektywy odsłania nowe aspekty. Bożena Kowalska pisała o nich jako o dziełach harmonijnych, które działają na widza prostotą i spokojem, czasem niosącym poczucie zagrożenia lub niepokoju, ale częściej melancholią niż radością. Prace te przyciągają uwagę i zadowalają równowagą form i kolorów. Najprostsze z nich zapraszają do medytacji swoim dostojnym charakterem.
W przeciwieństwie do innych artystów związanych z abstrakcją geometryczną, Nowacki świadomie unika perfekcji i mechanicznego wykonania, pozostawiając w swoich dziełach ślad osobisty. Standardowe są natomiast rozmiary jego prac, które od 2005 roku przyjmują wymiary 64 x 64 cm, 99 x 99 cm lub 100 x 100 cm. Listewki są zawsze rozmieszczone pionowo, co jest świadomym wyborem artysty na rzecz jasnej i rytmicznej konstrukcji. Nowacki konsekwentnie wykorzystuje ten moduł, zmieniając paletę barw i wywołując nowe emocje i skojarzenia. Emocjonalność dzieł, o której wspominała Kowalska, wynika z intuicji artysty, która zawsze kierowała jego twórczością, zarówno w kompozycji, jak i rozmieszczeniu kolorów.
Wczesną młodość artysta spędził w Krakowie, gdzie m.in. uczestniczył w realizacji projektów wnętrz i pracach konserwatorskich. W 1977 roku wyjeżdża z Polski. Studiuje skandynawistykę na uniwersytecie w Goeteborgu, germanistykę i historię sztuki na uniwersytecie w Innsbrucku. W latach osiemdziesiątych poznaje dwóch polskich abstrakcjonistów - Kajetana Sosnowskiego i Henryka Stażewskiego. Ze Stażewskim utrzymuje kontakt przez wiele lat. W 1982 roku przenosi się do Düsseldorfu, a w 1984 do Berlina Zachodniego, gdzie poświęca się pracy twórczej. W 1984 podejmuje Intensywne próby malarskie. Wtedy też powstają rysunki i pastele. Pierwsza wystawa indywidualna artysty ma miejsce w Galerii Pommersfelde w Berlinie Zachodnim w 1987 roku. Rok później zaczyna tworzy pierwsze reliefy. W 1992 roku w Galerii Pryzmat w Krakowie zaprezentowana zostaje pierwsza wystawa artysty w Polsce. Kolejne wystawy artysty: 1995 - wystawa indywidualna w Galerii Berinson w Berlinie, 1996 - wystawa indywidualna 'Lato pełne deszczu' w Galerii Amfilada Szczecinie. Od tego roku artysta zaczyna sygnować prace datą ich powstania. W 1997 roku bierze udział w XV Międzynarodowym Plenerze artystów posługujących się językiem geometrii, zorganizowanym przez Bożenę Kowalską w Okunince koło Chełmna. W 1999 roku wyjeżdża do USA na zaproszenie kolekcjonerów sztuki w New Jersey i tworzy nowy cykl reliefów. W 2001 roku otrzymuje roczne stypendium Fundacji Pollock-Krasner w Nowym Jorku.
Description:
"06.10.05.", 2005
relief, acrylic/plywood, wood, 99 x 99 cm; , signed, dated and described on the reverse: '06.10.05. | A. NOWACKI 2005',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
relief, akryl/sklejka, drewno
Proweniencja
kolekcja instytucjonalna, Warszawa