Powrót do DESA.PL
4533 of Liczba obiektów: 45
Obiekt jest zamknięty Jan Szancenbach | "Szary dzień" z cyklu "Morskie Oko", 1994
Jan Szancenbach | "Szary dzień" z cyklu "Morskie Oko", 1994 - 1Jan Szancenbach | "Szary dzień" z cyklu "Morskie Oko", 1994 - 2Jan Szancenbach | "Szary dzień" z cyklu "Morskie Oko", 1994 - 3Jan Szancenbach | "Szary dzień" z cyklu "Morskie Oko", 1994 - 4Jan Szancenbach | "Szary dzień" z cyklu "Morskie Oko", 1994 - 5Jan Szancenbach | "Szary dzień" z cyklu "Morskie Oko", 1994 - 6Jan Szancenbach | "Szary dzień" z cyklu "Morskie Oko", 1994 - 7
4533
Jan Szancenbach | "Szary dzień" z cyklu "Morskie Oko", 1994
Cena wywoławcza: 28,000 zł
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Zakończone
Aukcja online
Od Bałtyku po Tatry Krajobraz rodzimy w malarstwie polskim
Wymiary
65,5 x 75,5 cm
Opis
olej/płótno, 65,5 x 75,5 cm, sygnowany l.d.: 'Szancenbach'
, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'JAN SZANCENBACH | Z CYKLU MORSKIE OKO | SZARY DZIEŃ | 1994'; na odwrociu na ramie nalepki aukcyjne

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Jan Szancenbach, wierny formule koloryzmu wypracowanej w pracowni Eugeniusza Eibischa, reprezentował nurt kolorystyczny powojennego Krakowa. Jako spadkobierca pierwszego pokolenia „polskich kolorystów” z rozmysłem podejmował tematykę kameralną, będącą pretekstem do bogatych rozwiązań barwnych. Pejzaże Szancenbacha to kompozycje malowane z rozmachem i temperamentem, utrzymane na pograniczu abstrakcji, wyróżniające się niezwykłością kolorystyczną. W prezentowanym obrazie z cyklu „Morskie Oko” można dostrzec nałożone fakturowo, opozycyjne względem siebie kolory – cynobry z nasyconymi błękitami. Zestawienie to jest znakiem rozpoznawczym dzieł Szancenbacha, uwydatniającym nie tylko ekspresję kompozycji, ale również nadającym jej specyficznej dźwięczności. Uzyskana tu kolorystyka lśni pełnią swej autonomicznej wartości.
Obrazy Szancenbacha są silnie osadzone w tradycji pikturalizmu, o czym świadczy jego doskonały warsztat oraz uzyskiwana głębia wyrazu. Artysta śmiało stawia się w roli kontynuatora wielkiej tradycji, którą twórczo rozwinął. Jednocześnie pozostawał konsekwentny w obrazowaniu harmonii pomiędzy materią malarską a światem widzialnym. Prezentowany „Szary dzień” powstał u szczytu okresu najbardziej znanych i kojarzonych z nazwiskiem artysty obrazów. Kompozycje te pozwalają na celebrację piękna kruchego, przemijającego życia oraz nieustannie odradzającej się przyrody. Obrazy pełne życia i światła przyniosły Szancenbachowi szczególne uznanie w ramach ponad 400 wystaw w Polsce, Wielkiej Brytanii, Austrii, Szwecji, Niemczech i Japonii.
Przez całe życie artysta związany był z krakowską ASP i tu przeszedł drogę od asystenta aż do dziekana wydziału malarstwa. W latach 1940-42 studiował w Kunstgewerbeschule w Krakowie u Stanisława Kamockiego, Józefa Mehoffera, Aandrzeja Jurkiewicza. Naukę kontynuował w latach 1945-48 w ASP u Wojciecha Weissa, Eugeniusza Eibischa - dyplom otrzymał w 1952 roku. Od 1972 roku prowadził własną pracownię na Wydziale Malarstwa. W latach 1987-93 był rektorem ASP w Krakowie, a w 1986 został mianowany profesorem. Malował głównie sceny rodzajowe, pejzaże, martwe natury i portrety. Zajmował się także malarstwem monumentalnym, grafiką projektową i filmem rysunkowym. Jego obrazy są radosne, pełne życia i światła. Prace tego artysty można oglądać we wszystkich dużych muzeach w Polsce oraz w Moskwie i Florencji w Muzeum Uffizi. Brał udział w ponad 400 wystawach zbiorowych w Polsce, Europie i Japonii. Miał około 50 wystaw indywidualnych w Polsce, Wielkiej Brytanii, Austrii, Szwecji, Niemczech. W 1996 roku odbyła się w Poznaniu wystawa retrospektywna artysty przygotowana przez ABC Gallery w ramach cyklu "Mistrzowie polskiego malarstwa współczesnego".

Description:
"Gray day" from series "Sea Eye", 1994
oil/canvas, 65.5 x 75.5 cm; signed lower left: 'Szancenbach'
, signed, dated and described on the reverse: 'JAN SZANCENBACH | Z CYKLU MORSKIE OKO | SZARY DZIEN | 1994'
the labels with work's description on the frame,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'Szancenbach'
Proweniencja
dom aukcyjny Rempex, maj 2016; kolekcja prywatna, Warszawa