Powrót do DESA.PL
12 of Liczba obiektów: 57
12
Tomasz Sętowski | "Malarz i modelka", 2006
Estymacja:
90,000 zł - 120,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Fantastyczna. Surrealizm i Realizm Magiczny
Artysta
Tomasz Sętowski (1961)
Wymiary
100 x 120 cm
Opis
olej/płótno, 100 x 120 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'T.Sętowski 2006', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '"Malarz i modelka" | Tomasz Sętowski | olej, płótno 100 x120 cm'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Jej twarz jest głupia, a jej skóra trupia” – powiedział Félix Deriège o wizerunku Olimpii na obrazie Maneta w 1863, a Amédée Cantaloube nazwał ją „rodzajem kobiecego goryla”. Czy Victorine brała do siebie te przykre słowa krytyki? Możemy jedynie domniemywać. Być może właśnie to odebranie jej godności i sprawczości, sprowadzenie jej jedynie do roli obiektu, zmotywowało Victorine Meurent do wzięcia życia w swoje ręce i udowodnienia, że jest warta znacznie więcej, niż mówią o niej nieprzychylni krytycy sztuki.
Gdy zachwycamy się obrazami znanych malarzy, często nie zwracamy uwagi na osoby, bez których nigdy by one nie powstały – na pozujące do nich modelki. Jeżeli już je dostrzegamy, to skupiamy się na ich wyglądzie zewnętrznym, podziwiamy stroje z epoki lub ponętne kształty ich nagich ciał. Często nie mamy świadomości, kim były najsłynniejsze modelki ze znanych obrazów. Znakomitą okazją do tego jest kontemplacja prezentowanego podczas aukcji obrazu Tomasza Sętowskiego „Malarz imodelka”. Już sam tytuł dzieła sugeruje, że artysta i jego muza stanowią zgrany team. Pozostanie bez ruchu w jednej pozie, często bez odzienia, a w dodatku doświadczanie licznych humorów (nad)wrażliwych artystów – to wszystko sprawiało, że praca modelki nie należała do najprzyjemniejszych. Mimo wszystko modelki i artystów często łączyła silna więź, daleko wykraczająca poza układy stricte biznesowe. Dzięki pozowaniu do dzieł zarówno o malarzu, jak i o jego modelce zrobiło się głośno. Obraz „Olimpia” Édouarda Maneta wspomina się przede wszystkim w kontekście skandalu, jaki wywołał, gdy po raz pierwszy pokazano go publiczności w 1865. O przedstawionej na nim nagiej kobiecie mówi się „dama lekkich obyczajów”, rzadko wspominając, kim tak naprawdę była ta modelka o rudawych włosach i przenikliwym spojrzeniu. Victorine Louise Meurent urodziła się w 1844. Była córką praczki i rzemieślnika, bieda w domu sprawiła, że sama musiała zarabiać na życie. Już jako nastolatka została modelką. Pozowała dla malarzy, takich jak: Alfred Stevens, Puvis de Chavannes i Edgar Degas, a także w studiu Thomasa Couture’a, gdzie prawdopodobnie po raz pierwszy spotkała jego ucznia, Édouarda Maneta. Victorine szybko stała się ulubioną modelką artysty, latami pozując mu do licznych obrazów, m. in: „Ulicznej śpiewaczki”, „Śniadania na trawie” czy „Kobiety z papugą”. Zwana „La Glu” (od bohaterki powieści Jeana Richepina) lub „La Crevette” (czyli po prostu „krewetka” ze względu na jej drobną budowę ciała). Co warto podkreślić, Victorine nie była tylko modelką, ale także sama przejawiała talent malarski.
Inną modelką, którą kojarzymy z licznych dzieł, była Sarah Bernhardt. Ta opuszczona przez matkę, nastoletnia prostytutka, w późniejszych latach zrobiła wielką karierę i stała się jedną z najpopularniejszych aktorek przełomu XIX i XX wieku. Pierwsze kroki na scenie Sarah stawiała w Comédie-Française w 1862. Miała wtedy zaledwie osiemnaście lat. Swoimi pierwszymi występami zachwyciła publiczność. W latach 70. zdobyła międzynarodową sławę, grywając główne role w najpopularniejszych sztukach. Ekscentryczne szczegóły z jej życia, które elektryzowały opinię publiczną, tylko wzmocniły jej pozycję gwiazdy. O Sarze pisano, że spała w trumnie z różanego drewna, a w domu mieszkała z egzotycznymi kotami. Niemałe emocje wzbudzał fakt, że miała syna ze związku pozamałżeńskiego, a sama pozostawała samotna. Inne plotki głosiły, że miała ponad tysiąc kochanków. Zupełnym przypadkiem poznała Alfonsa Muchę, czeskiego malarza i grafika, dzisiaj jednego z najsłynniejszych przedstawicieli secesji. W 1894 aktorka pilnie potrzebowała plakatu promującego jej najnowszy spektakl „Gismondę” i w tym celu zwróciła się do zakładu Lemercier. Szczęśliwy traf sprawił, że akurat tego dnia Alfons Mucha był jednym artystą w zakładzie, który mógł wykonać plakat. Efekt zachwycił gwiazdę i plakaty Muchy wkrótce zawisły w całym Paryżu. Aktorka i artysta rozpoczęli stałą współpracę. Alfons Mucha projektował nie tylko plakaty do kolejnych sztuk, w których występowała Bernhardt, ale także kostiumy sceniczne i scenografię. W tym wypadku możemy mówić o wspaniałej współpracy, która była korzystna zarówno dla modelki, jak i malarza. Niestety nie wszystkie historie kończą się happy endem. Jeanne Hébuterne była francuską artystką o pięknych ciemnych oczach oraz włosach. Na świecie znana przede wszystkim jako partnerka i ulubiona modelka włoskiego malarza – był nim Amedeo Modigliani. Kiedy poznała włoskiego malarza, od dwóch lat pilnie studiowała sztukę w École des Arts Décoratifs oraz Académie Colarossi. Była to pierwsza uczelnia artystyczna, która przyjmowała w poczet studentów także kobiety i umożliwiała im malowanie pozujących modeli. Kiedy zostali sobie oficjalnie przedstawieni, Jeanne miała zaledwie dziewiętnaście, a Modigliani trzydzieści trzy lata. Malarz uchodził za niebywale przystojnego oraz czarującego, zatem bez trudu rozkochał w sobie wrażliwą artystkę. Ich relacja prywatna i zawodowa niestety została brutalnie przerwana. Obrazy artysty nie sprzedawały się dobrze, cierpieli z powodu biedy, a Amedeo Modigliani zmarł 24 stycznia 1920 na gruźlicę. Zakochana w nim Jeanne Hébuterne kompletnie się załamała i po dwóch dniach (mając zaledwie 21 lat), popełniła samobójstwo. Rzuciła się z okna jej rodzinnego domu. Była wtedy w drugiej ciąży i osierociła dwuletnią córeczkę. Po latach jej córka dołożyła wszelkich starań, by wystawić dzieła matki i tym samym oddać jej hołd. „Dorosła córka Modiglianiego miała pretensje do wielu biografów jej ojca, że ci tak bardzo idealizują jego wizerunek, a z matki czynią istotę słodką, uległą i bezmyślną, która pokornie – w imię miłości – znosiła z jego strony wszelkie upokorzenia. Według niej matka miała talent artystyczny, była silną indywidualnością, kobietą poważną i inteligentną, która w imię miłości potrafiła przebaczać Modiglianiemu”https://niezlasztuka.net/o-sztuce/amedeo-modigliani-jeanne-hebuterne-w-zoltym-swetrze/ (Lila Dmochowska, Leopold Zborowski – główny bohater…, op. cit., s. 74.). Poza obrazami olejnymi zostawiła po sobie także rysunki, akwarele i gwasze, ale nigdy nie doczekała się wystawy własnych prac. Nie miała marszanda ani nikogo, kto wspierałby jej artystyczne aspiracje, pomógł za jej życia wypromować i sprzedać prace. Kto wie, jak artystycznie mogłaby rozwinąć się Jeanne Hébuterne, gdyby nie tragiczna miłość, która sprawiła, że umarła tak młodo.

Absolwent wydziału plastyki częstochowskiej WSP (obecnie Akademia im. Jana Długosza). Tworzy w nurcie nazywanym na świecie “realizmem magicznym”. Od 1998 roku jest obecny na rynku amerykańskim. W roku 2005 rozpoczął współpracę z nowojorską CFM Gallery, gdzie jego prace są prezentowane obok płócien Salvadore Dali, Leonor Fini, Michaela Parkesa. Obrazy prezentuje również w innych miastach USA m.in. San Francisco, Santa Fe. Jego twórczość cieszy się ogromnym zainteresowaniem publiczności. Prace Sętowskiego (obrazy, rysunki oraz rzeźby) były prezentowane w dwóch albumach - “Teatr Magiczny” (2000) oraz “Muzeum Wyobraźni” (2003), które ukazały się na rynku księgarskim nakładem wydawnictwa MUZA S.A. Wielokrotnie zdobiły też okładki książek, gazet, plakatów i podobnych wydawnictw. Artysta tworzy używając technik tradycyjnych, posiada też autorską galerię.

Description:
"Painter and Model", 2006
oil/canvas, 100 x 120 cm; signed and dated lower right: 'T.Setowski 2006', signed, dated and described on the reverse '"Malarz i modelka" | Tomasz Setowski | olej, plotno 100 x120 cm',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'T.Sętowski 2006'