Powrót do DESA.PL
12 of Liczba obiektów: 77
12
Franz von Stuck (1863 - 1928) | Amazonka na koniu, po 1897
Estymacja:
35,000 zł - 50,000 zł
Sprzedane
55,000 zł
Aukcja na żywo
Rzeźba i Formy Przestrzenne
Wymiary
64 x 34 x 17 cm
Kategoria
Opis
brąz patynowany, 64 x 34 x 17 cm, sygnowany na podstawie: 'FRANZ | STUCK', na podstawie podpis odlewnika: 'Guss C. Leyrer| München'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Franz von Stuck
Książę Monachijskiej Secesji

Secesja Monachijska (Münchener Secession) to jedno z trzech rewolucyjnych ugrupowań powstałych w latach 90. XIX stulecia w środowisku sztuki austriacko-niemieckiej. Stowarzyszenie to zostało utworzone jako pierwsze, w 1892 roku i na długo przed Secesją Wiedeńską (1897) i Berlińską (1898) wprowadziło do sztuk plastycznych innowacyjne podejście i zupełnie świeże spojrzenie. Już sama nazwa owych ugrupowań w jasny sposób pokazywała, że dokonują one separacji od skostniałego i schematycznego kręgu sztuki akademickiej. Łacińskie „secessio” oznacza bowiem tyle co odejście czy zerwanie z czymś, co do tej pory było obowiązujące.
We wszystkich tych ośrodkach na czoło wysunęły się wybitne postaci, które nadawały ton owym ruchom. W Wiedniu był to Gustav Klimt, w Berlinie Max Liebermann, a w Monachium sam Franz von Stuck. Pomimo że wszystkie „secesje” i ich członkowie odchodzili od historyzmu, to jednak w wielu przypadkach repertuar ich form pozostawał niezmienny. W dziełach Klimta czy Stucka przetrwały tematy zaczerpnięte z mitologii, których genezy należy upatrywać w chwalebnej spuściźnie antyku. Ich autorzy nadawali im oczywiście już inną formę, a przede wszystkim przekazywali przez swoje dzieła zupełnie nowe treści. Pod symbolicznym płaszczem antyku kryły się odwołania do bolączek współczesnego im świata.
Mitologiczne historie i bohaterowie zdecydowanie zdominowali malarskie i rzeźbiarskie oeuvre Franza von Stucka. Pierwowzór silnie zdynamizowanej figury walczącej Amazonki powstał już w 1897 roku. Sylwetka przedstawicielki wojowniczego plemienia kobiet zamieszkujących według mitologii Trację lub Scytię, pojawiła się jednak w twórczości artysty nie tylko ten jeden raz. Z tego samego roku co rzeźba pochodzi obraz ze zbiorów monachijskiego Lenbachhaus, ukazujący walczącą Amazonkę. Co ciekawe, monumentalna figura wojowniczki ustawiona została także przed wzniesioną w 1898 roku willą twórcy, zlokalizowaną w dzielnicy Bogenhausen.
Motyw Amazonki tak chętnie podejmowany przez Stucka wiąże się poniekąd z postacią Ateny Pallas z obrazów Klimta. Wydaje się, że w obu przypadkach sylwetki mitycznych wojowniczek implikują w sobie alegoryczną walkę o wolność sztuki, o której pisał zresztą w owej epoce Ludwig Hevesi: „Der Zeit ihre Kunst! Der Kunst ihre Freiheit!” („Czasowi jego sztukę! Sztuce jej wolność!”). Kompozycyjne dopełnienie dla figury „Amazonki” stanowi w pewnym sensie rzeźba ukazująca „Rannego centaura”, która ponadto pod względem układu jest jej lustrzanym odbiciem. Rzeźby te często były lub są zresztą eksponowane obok siebie. Motyw Amazonki wojującej z centaurem stał się ponadto tematem osobnego obrazu Stucka z 1912 roku, na którym wojowniczka staje się uosobieniem ideałów nowej sztuki, a centaur symbolizować może dawny świat akademizmu.


Description:
Amazon on horseback, after 1897
patinated bronze, 64 x 34 x 17 cm; signed on the basis: 'FRANZ | STUCK', on the base founder's signature: 'Guss C. Leyrer| München',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Stan zachowania
brak części włóczni
Technika
brąz patynowany
Sygnatura
sygnowany na podstawie: 'FRANZ | STUCK'
Proweniencja
kolekcja Emila Kozłowskiego, wrocławskiego ludwisarza ; zakup w latach 40. XX w., kolekcja prywatna, Wrocław
Literatura
0
Wystawiany
0