Powrót do DESA.PL
10 of Liczba obiektów: 77
10
Magdalena Abakanowicz (1930 - 2017) | Postać (Figura zdeformowana), 1986
Estymacja:
500,000 zł - 800,000 zł
Sprzedane
500,000 zł
Aukcja na żywo
Rzeźba i Formy Przestrzenne
Wymiary
152 x 51 x 33 cm
Kategoria
Opis
brąz, 152 x 51 x 33 cm, sygnowana i datowana na odwrocie: '[monogram artysty] MA 86',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Lata 80. to czas zmian w twórczości Magdaleny Abakanowicz. Po latach eksponowania monumentalnych abakanów i surowych postaci z juty artystka skierowała się ku odlewom z brązu. Szorstkie materiały, splątane liny i mięsiste tkaniny ustąpiły na jakiś czas miejsca zimnemu i odpornemu metalowi. Tworzone wtedy prace, podobnie jak formy jutowe, bazowały na zwielokrotnieniu postaci i oddaniu alienacji jednostki. Ich chropowate powierzchnie, ostre, szarpane krawędzie, ślady po formie niczym blizny odlewu oddawały martwotę własnych bohaterów. Postaci z brązu, pozornie powielające formy jutowe, w rzeczywistości posiadają odmienny charakter odbioru.

Stworzone z materiału grupy rzeźbiarskie z cyklów „Tłum”, „Plecy”, „Portrety anonimowe” za sprawą workowej juty sprawiają wrażenie bycia pustymi naczyniami, milczącymi, okradzionymi z własnego wnętrza. Kolorem i pierwotną miękkością materiału przywodzą na myśl ludzkie ciało, organiczną powłokę. Wraz ze świadomością trauma - tycznych doświadczeń wojny, kształtujących twórczość artystki oraz dzięki wspominanym, cielesnym skojarzeniom jutowe postaci są dla odbiorcy jak przedstawienie ludzi dotkniętych koszmarem wojny. W przypadku postaci z brązu wraz ze zmianą materiału automatycznie zmienia się wrażenie, jakie sprawiają. Niezależnie od tego, czy obserwuje się pojedynczą postać czy też całą ich grupę onieśmielają i wprawiają w poczucie niepokoju związanego z ich niemym świadectwem. Ciemne, ciężkie, twarde i niewzruszone oddalają się od organiczności poprzednich. Człowiek jest w nich już tylko symbolem, nie zaś bytem pokrewnym. W kontekście wojennej interpretacji brązy nie reprezentują już skrzywdzonych, ale uratowanych, którzy stali się świadkami historii, zastygłymi w czasie i przestrzeni, przypominając o potworności ówczesnych wydarzeń.


Magdalena Abakanowicz studiowała w latach 1950-54 na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Uprawiała rzeźbę. Pierwsze prace, które przyniosły jej międzynarodową sławę to monumentalne, przestrzenne gobeliny o reliefowej fakturze Abakany. Rzeźby artystki wykonane są w wielu technikach i różnych materiałach: ceramika, drewno, brąz, plastik - zarówno figuratywne, jak i niefiguratywne. Wykonała i zrealizowała wiele projektów dla miejsc publicznych i muzeów. W latach 1965-90 wykładała w poznańskiej ASP. Jest autorką erudycyjnych esejów poświęconych sztuce, mitologii, religii. W roku 1965 otrzymała nagrodę Grand Prix na Biennale Sao Paulo. Przez krytykę światową zaliczana do ścisłej czołówki artystów XX wieku.

Description:
Figure (Deformed Figure), 1986
bronze, 152 x 51 x 33 cm; signed and dated on the reverse: '[the artist's monogram] AM 86', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Stan zachowania
0
Technika
brąz
Sygnatura
sygnowana i datowana na odwrocie: '[monogram artysty] MA 86'
Proweniencja
kolekcja instytucjonalna, Polska
Literatura
compare:; Magdalena Abakanowicz, Richard Grey Gallery, Chicago 1990, ss. 12, 32 (il) ; Magdalena Abakanowicz. Totalna, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 2022, ss. 62-63 (il.)
Wystawiany
0