46
Anna Gruszczyńska | "O gniewie" - dyptyk, 1987
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Sprzedane
12,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Ekspresja Przełomu Wieków
Artysta
Anna Gruszczyńska (1964)
Wymiary
150 x 220 cm (całość)
Opis
olej/płótno, 150 x 220 cm (całość), sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '"O gniewie" | Ania Gruszczyńska | /87 | l.',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Ekspresja była dla mnie naturalną konsekwencją rozwoju języka sztuki. Rozumiałam, że rozwój następujących po sobie tendencji polega na kontraście, zaprzeczaniu. Po epoce racjonalnej abstrakcji i konceptualizmu, musiała nastąpić era emocji i ekspresji. W tym czasie, na początku lat 80., było dla mnie oczywiste, że rozwój sztuki pójdzie w tym kierunku”.
Anna Gruszczyńska
CIEMNOŚĆ I BLASK – BIERNOŚĆ I ENERGIA
Prezentowany dyptyk wpisuje się w okres wczesnej twórczości Anny Gruszczyńskiej, plasujący się pomiędzy okres ukończenia jej studiów w 1988 na warszawskiej ASP, a jej debiutem na wystawie zbiorowej „Salon sztuk pięknych”, mającej miejsce w Galerii Stodoła w 1986. Jednakże decydującym okazał się być jej związek ze Zbigniewem Dowgiałło, razem z którym uczestniczyła w wystawach w latach 1987-1990. Ich wzajemnie przenikająca się twórczość była próbą podsumowania żywiołowo rozprzestrzeniającego się nurtu nowej figuracji. Istotną okazała się tu być legendarna wystawa „Co słychać”, której kuratorem był Andrzej Bonarski (1987), a rok później została zaproszona do udziału w wystawie sztuki najnowszej „Bruno Schulz” w Dużym Pawilonie SARP-u.
W przeciwieństwie jednak do Dowgiałły, obca dla Gruszczyńskiej była kipiąca energią i rozmachem „dzikość” neoekspresjonizmu. W zamian, artystka proponowała zupełnie inne poczucie formy oparte na powściągliwości i skupieniu. Na okres 1986-1987 przypada seria obrazów, które są porównywalne do studiów o czerni. To właśnie w tej barwie odnajdywała ona zarówno potencjał jak i ograniczenia oraz relacje przeciwstawieństw: ciemności i blasku, bierności i energii oraz granic między śmiercią a pełnią życia. W swojej pracy dyplomowej pod tytułem „O kolorze czarnym i o wielkich możliwościach, jakie w sobie kryje” pisała: „Czarny obraz niezależnie od treści, jaką zawiera, jest wyrazem stanu, np. duszy i umysłu (…), w jakim znajduje się autor. Autor może być więc skupiony, może być smutny, ale może przybrać uniform, może działać wbrew sobie, etc. Czerń obrazu może wynikać z czerni panującej wokół, z wielkiej nudy, z bezsilności, ale może wyrażać wielkość wszechświata i znikomość tego, kto maluje czarne obrazy… Czarny obraz może wyrażać moc i niemoc – niemoc użycia kolorów widma i moc surowej decyzji, moc uproszczenia. Czarny to symbol kosmosu, więc czarny to przyszłość” (Anna Gruszczyńska, cyt. za: Anna Baranowa, Od czerni do wizji. O twórczości Anny Gruszczyńskiej [w:] Anna Gruszczyńska, kat. wyst., ga ga galeria, Warszawa, 2006, s. 8).
Absolwentka Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom w pracowni malarstwa profesora Stefana Gierowskiego (1988). Uprawia malarstwo, rysunek, instalacje. Debiutowała w 1987 roku na wystawie "Co słychać", której głównym tematem były motywy militarne. Później wystawiała wspólnie ze Zbigniewem Dowgiałło lansując koncepcję tzw. "architektury ewolucyjnej". W 1988 roku wyjechała do USA gdzie zapoznała się z techniką komputerową. Po powrocie w 1990 roku, obok malarstwa zajęła się komputerowym projektowaniem graficznym, podpisując swe prace znakiem spółki "DowandDow". W 1999 roku zrealizowała wraz ze Zbigniewem Dowgiałło film animowany pt. "Apokalipsa”. Uczestniczyła w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą. Jej prace wystawiano w Muzeum Narodowym w Warszawie oraz Galerii Zachęta.
Description:
"About anger" - diptich, 1987
oil/canvas, 150 x 220 cm (entire object); signed, dated and described on the reverse: '"O gniewie" | Ania Gruszczynska | /87 | l.', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Ekspresja była dla mnie naturalną konsekwencją rozwoju języka sztuki. Rozumiałam, że rozwój następujących po sobie tendencji polega na kontraście, zaprzeczaniu. Po epoce racjonalnej abstrakcji i konceptualizmu, musiała nastąpić era emocji i ekspresji. W tym czasie, na początku lat 80., było dla mnie oczywiste, że rozwój sztuki pójdzie w tym kierunku”.
Anna Gruszczyńska
CIEMNOŚĆ I BLASK – BIERNOŚĆ I ENERGIA
Prezentowany dyptyk wpisuje się w okres wczesnej twórczości Anny Gruszczyńskiej, plasujący się pomiędzy okres ukończenia jej studiów w 1988 na warszawskiej ASP, a jej debiutem na wystawie zbiorowej „Salon sztuk pięknych”, mającej miejsce w Galerii Stodoła w 1986. Jednakże decydującym okazał się być jej związek ze Zbigniewem Dowgiałło, razem z którym uczestniczyła w wystawach w latach 1987-1990. Ich wzajemnie przenikająca się twórczość była próbą podsumowania żywiołowo rozprzestrzeniającego się nurtu nowej figuracji. Istotną okazała się tu być legendarna wystawa „Co słychać”, której kuratorem był Andrzej Bonarski (1987), a rok później została zaproszona do udziału w wystawie sztuki najnowszej „Bruno Schulz” w Dużym Pawilonie SARP-u.
W przeciwieństwie jednak do Dowgiałły, obca dla Gruszczyńskiej była kipiąca energią i rozmachem „dzikość” neoekspresjonizmu. W zamian, artystka proponowała zupełnie inne poczucie formy oparte na powściągliwości i skupieniu. Na okres 1986-1987 przypada seria obrazów, które są porównywalne do studiów o czerni. To właśnie w tej barwie odnajdywała ona zarówno potencjał jak i ograniczenia oraz relacje przeciwstawieństw: ciemności i blasku, bierności i energii oraz granic między śmiercią a pełnią życia. W swojej pracy dyplomowej pod tytułem „O kolorze czarnym i o wielkich możliwościach, jakie w sobie kryje” pisała: „Czarny obraz niezależnie od treści, jaką zawiera, jest wyrazem stanu, np. duszy i umysłu (…), w jakim znajduje się autor. Autor może być więc skupiony, może być smutny, ale może przybrać uniform, może działać wbrew sobie, etc. Czerń obrazu może wynikać z czerni panującej wokół, z wielkiej nudy, z bezsilności, ale może wyrażać wielkość wszechświata i znikomość tego, kto maluje czarne obrazy… Czarny obraz może wyrażać moc i niemoc – niemoc użycia kolorów widma i moc surowej decyzji, moc uproszczenia. Czarny to symbol kosmosu, więc czarny to przyszłość” (Anna Gruszczyńska, cyt. za: Anna Baranowa, Od czerni do wizji. O twórczości Anny Gruszczyńskiej [w:] Anna Gruszczyńska, kat. wyst., ga ga galeria, Warszawa, 2006, s. 8).
Absolwentka Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom w pracowni malarstwa profesora Stefana Gierowskiego (1988). Uprawia malarstwo, rysunek, instalacje. Debiutowała w 1987 roku na wystawie "Co słychać", której głównym tematem były motywy militarne. Później wystawiała wspólnie ze Zbigniewem Dowgiałło lansując koncepcję tzw. "architektury ewolucyjnej". W 1988 roku wyjechała do USA gdzie zapoznała się z techniką komputerową. Po powrocie w 1990 roku, obok malarstwa zajęła się komputerowym projektowaniem graficznym, podpisując swe prace znakiem spółki "DowandDow". W 1999 roku zrealizowała wraz ze Zbigniewem Dowgiałło film animowany pt. "Apokalipsa”. Uczestniczyła w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą. Jej prace wystawiano w Muzeum Narodowym w Warszawie oraz Galerii Zachęta.
Description:
"About anger" - diptich, 1987
oil/canvas, 150 x 220 cm (entire object); signed, dated and described on the reverse: '"O gniewie" | Ania Gruszczynska | /87 | l.', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '"O gniewie" | Ania Gruszczyńska | /87 | l.'
Literatura
Co słychać? Sztuka najnowsza, kat. wyst., red. Maryla Sitkowska, Wydawnictwo Andrzej Bonarski, Warszawa 1989, poz. kat. 4, s. 136, 248 (il.); Nowa ekspresja. 20 lat. Vol. 2, kat. wyst., red. Krzysztof Stanisławski, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Olsztynie, 2008, s. 68 (il.)
Wystawiany
„Co słychać? Sztuka najnowsza”, Dawne Zakłady Norblina, Oddział Muzeum Techniki, Warszawa, 14.11-6.06.1987; „Nowa ekspresja. 20 lat. Vol. 2”, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Olsztynie, 11.12.2008-25.01.2009; „Nowa ekspresja. 20 lat. Vol. 2”, Galeria Szyb Wilson w Katowicach, 26.02-30.04.2009