25
Marek Dariusz Kamieński | Bez tytułu, 1988
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Ekspresja Przełomu Wieków
Artysta
Marek Dariusz Kamieński (1953)
Wymiary
105 x 128 cm
Opis
olej/płótno, 105 x 128 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'MAREK KAMIEŃSKI 1988r',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Był jednym z najgłośniejszych ‘polskich dzikich’. Z dalekich Katowic nie miał większych szans na salony Dziekanki, choć pokazywał swoje prace w Remoncie, Stodole i Promocyjnej. Zadebiutował w katowickiej BWA w 1983, ale dopiero pokaz w Starej Kordegardzie w Warszawie zwrócił na niego uwagę ogólnopolskiej krytyki. Do tego dochodził mit pierwszych festiwali w Jarocinie i zespołu Zilch. Marek był jego producentem i czasem wokalistą. Dziś zapisy występów Zilcha są remasterowane i przygotowywane do edycji ‘Best of Jarocin’. Duża rzecz. W latach 80. godna najwyższego szacunku, dzisiaj też”.
Krzysztof Stanisławski
Marek Kamieński (ur. 1953) Malarz, rysownik, autor filmów, instalacji i performance, jeden z głównych przedstawicieli malarstwa „nowej ekspresji” lat 80, wokalista i producent zespołu Zilch (Jarocin 1984-1985), urodził się w Katowicach. W latach 1972-1979 studiował w tamtejszej filii krakowskiej ASP na Wydziale Grafiki, po czym włączył się w nurt sztuki lat 80, ze swoim podszytym ironią i mocno epatującym erotyką wielkoformatowym malarstwem połączonym z fotografią. Pierwsza indywidualna wystawa artysty miała miejsce w 1983 roku w katowickim BWA. Wykorzystując zdjęcia z pism ilustrowanych i pornograficznych, łączył popartowską stylistykę z wręcz “dziko” nakładaną na płótno farbą (Motorhead, 1982). Nie stronił również od żartobliwych, fantastycznych wizji, jak choćby silnie naładowanych ekspresją, monstrualnie powiększonych pluszowych zabawek, cytatów z obrazów Jana Matejki czy fantazyjnych stworzeń (Dinozaury, 1985). Od tego czasu gromadzi i łączy motywy dowolnie, mieszając elementy kultury wysokiej i plebejskiej z ikonami europejskiej sztuki. Pod koniec lat 80 odchodzi od „dzikiego” malarstwa na rzecz postmodernistycznej zabawy z różnymi konwencjami. Nawiązuje do stylistyki futurystycznej (Sokrates tańczący, Śniadanie na trawie, 1991), a w następnych latach do klasyki malarstwa trawestując i cytując, mieszając i parafrazując różne znane wątki malarskie. Narracyjny, wieloaspektowy i wieloplanowy sposób kreacji motywów na płótnie kontynuuje do dziś. Jego obecne prace (Vincent i Paul idą na motyw, 2009), solidnie dopracowane, wręcz dekoracyjne, emanują feerią ostrych barw, płasko konstruowaną przestrzenią obrazu, zagęszczoną narracją ale też niekonwencjonalnymi zbitkami myślowymi, niestroniącymi od pastiszu.
Wielka encyklopedia malarstwa polskiego, słowo wstępne, Jan. K. Ostrowski, Wydawnictwo Kluszczyński, Kraków 2011
Description:
Untitled, 1988
oil/canvas, 105 x 128 cm; signed and dated on the reverse: 'MAREK KAMIENSKI 1988r', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Był jednym z najgłośniejszych ‘polskich dzikich’. Z dalekich Katowic nie miał większych szans na salony Dziekanki, choć pokazywał swoje prace w Remoncie, Stodole i Promocyjnej. Zadebiutował w katowickiej BWA w 1983, ale dopiero pokaz w Starej Kordegardzie w Warszawie zwrócił na niego uwagę ogólnopolskiej krytyki. Do tego dochodził mit pierwszych festiwali w Jarocinie i zespołu Zilch. Marek był jego producentem i czasem wokalistą. Dziś zapisy występów Zilcha są remasterowane i przygotowywane do edycji ‘Best of Jarocin’. Duża rzecz. W latach 80. godna najwyższego szacunku, dzisiaj też”.
Krzysztof Stanisławski
Marek Kamieński (ur. 1953) Malarz, rysownik, autor filmów, instalacji i performance, jeden z głównych przedstawicieli malarstwa „nowej ekspresji” lat 80, wokalista i producent zespołu Zilch (Jarocin 1984-1985), urodził się w Katowicach. W latach 1972-1979 studiował w tamtejszej filii krakowskiej ASP na Wydziale Grafiki, po czym włączył się w nurt sztuki lat 80, ze swoim podszytym ironią i mocno epatującym erotyką wielkoformatowym malarstwem połączonym z fotografią. Pierwsza indywidualna wystawa artysty miała miejsce w 1983 roku w katowickim BWA. Wykorzystując zdjęcia z pism ilustrowanych i pornograficznych, łączył popartowską stylistykę z wręcz “dziko” nakładaną na płótno farbą (Motorhead, 1982). Nie stronił również od żartobliwych, fantastycznych wizji, jak choćby silnie naładowanych ekspresją, monstrualnie powiększonych pluszowych zabawek, cytatów z obrazów Jana Matejki czy fantazyjnych stworzeń (Dinozaury, 1985). Od tego czasu gromadzi i łączy motywy dowolnie, mieszając elementy kultury wysokiej i plebejskiej z ikonami europejskiej sztuki. Pod koniec lat 80 odchodzi od „dzikiego” malarstwa na rzecz postmodernistycznej zabawy z różnymi konwencjami. Nawiązuje do stylistyki futurystycznej (Sokrates tańczący, Śniadanie na trawie, 1991), a w następnych latach do klasyki malarstwa trawestując i cytując, mieszając i parafrazując różne znane wątki malarskie. Narracyjny, wieloaspektowy i wieloplanowy sposób kreacji motywów na płótnie kontynuuje do dziś. Jego obecne prace (Vincent i Paul idą na motyw, 2009), solidnie dopracowane, wręcz dekoracyjne, emanują feerią ostrych barw, płasko konstruowaną przestrzenią obrazu, zagęszczoną narracją ale też niekonwencjonalnymi zbitkami myślowymi, niestroniącymi od pastiszu.
Wielka encyklopedia malarstwa polskiego, słowo wstępne, Jan. K. Ostrowski, Wydawnictwo Kluszczyński, Kraków 2011
Description:
Untitled, 1988
oil/canvas, 105 x 128 cm; signed and dated on the reverse: 'MAREK KAMIENSKI 1988r', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'MAREK KAMIEŃSKI 1988r'