13
Tomasz Ciecierski | Kompozycja - dyptyk, 1985
Estymacja:
250,000 zł - 350,000 zł
Sprzedane
260,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Ekspresja Przełomu Wieków
Artysta
Tomasz Ciecierski (1945)
Wymiary
174 x 230 cm (całość)
Opis
olej/płótno, 174 x 230 cm (całość), sygnowany i datowany p.d.: '85 T.Ciecierski'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Rzeczywistość, która mnie interesuje, znajduje się na granicy możliwości określenia. Stąd obrazy moje balansują na pograniczu świata rzeczywistego (przedstawiającego) i nierealnego (emocjonalnego). Fascynuje mnie możliwość poruszania pojedynczymi figurami, całymi ich grupami, drobnymi wydarzeniami i scenkami. Możliwość przerzucania z miejsca na miejsce, przekreślania i zamazywania, nadająca im inny sens i nastrój przez zmianę kontekstu pozwala mi czasami zatrzymać moment na granicy rzeczywistości i fikcji”.
Tomasz Ciecierski
BITWA NA GRANICY RZECZYWISTOŚCI
Tomasz Ciecierski od połowy lat 70. w obrębie swoich wielkoformatowych kompozycji zmierzał do uzyskania szkicowego charakteru. Właściwości te szczególnie podkreślają zbiory ludzkich sylwetek rozsypanych na białym tle, które zdają się niemal pochodzić ze szkicownika nerwowo zapełnionego barwnym tuszem. Równie interesującym przykładem jest prezentowany dyptyk o zdecentralizowanej kompozycji, rozłożonej na dwa połączone ze sobą, pionowe płótna. Specyficzne kadrowanie, „ucięcie” postaci na krawędziach zdaje się fragmentem większej, rozszerzającej się w nieskończoność całości, którą widz dobudowuje w wyobraźni.
Wielkoformatową kompozycję charakteryzuje równowaga, uzyskana poprzez zbliżone do siebie konfiguracje i rytmiczne relacje powtarzających się barw. Widoczne tu ślady lekkiego gestu artysty balansują pomiędzy abstrakcją i sugestią kształtu możliwego do rozpoznania. Jak zauważyła Agnieszka Morawińska w tekście poświęconym drugiej wystawie Ciecierskiego w Galerii Foksal: „Sztuka tego artysty – rzecz niezwykła w Polsce lat osiemdziesiątych – odnosi się bardziej do świata sztuki niż do rzeczywistości. Ciecierski nie poddał się muzie historii współczesnej ani reporterskim pokusom walki z dniem dzisiejszym i zapasów z brzydotą. Artysta wymyka się w rejony sztuki, tworząc świat bardziej uporządkowany, rytmiczniejszy, czystszy, a przy tym otwarty na sygnały z innych światów. (…) Ciecierski powołuje się na włoskich artystów protorenesansu, dopełniających główną scenę mniejszymi, bocznymi. Największą miłością obdarza dzieła florenckiego mistrza Quattrocento, Paola Uccella, i skoro to już wiemy, łatwiej dopatrzeć się w obrazach Ciecierskiego tradycji batalistycznej. Rytmy, napięcia i energie ́Bitwy pod San Romano’ Uccella, umowne formy koni, rycerzy i pejzażu nakładają się na siebie i spychają się wzajemnie w przestrzeni. W obrazach Ciecierskiego szeregi nacierających albo cofających się przekreślonych znaków-sylwetek przynoszą batalistyczne reminiscencje wachlarzowo rozwijanych frontonów i maszerujących armii” (Agnieszka Morawińska, Tomasz Ciecierski w Galerii Foksal, „Twórczość” 1986, nr 9, s. 119-121).
Twórczość Ciecierskiego jest intelektualnym traktatem o malarstwie spisanym w doborze odpowiednich faktur, barw, narzędzi malarskich, podobrazi, szkiców, dygresji, fragmentów, kadrów fotograficznych czy też notatek. Refleksja ta znalazła swoją kontynuację w późniejszych dziełach artysty, w których od początku lat 90. tematem przewodnim jest pejzaż jako jeden z elementów struktury obrazowej. Jednocześnie artysta nie rezygnuje tu z abstrakcyjnych znaków, szkicowego rysunku i charakterystycznie włącza je do konkretnej malarskiej formy. W obrębie kompozycji Ciecierski poddaje własną historię analitycznemu rozkładowi, dokonuje selekcji i przeistoczenia wewnętrznych wizji. Jego gest artystyczny determinuje seria impulsów i emocjonalnych zderzeń.
Ukończył warszawską Akademię Sztuk Pięknych, uzyskał dyplom w 1971 roku w pracowni prof. Krystyny Łady-Studnickiej. W latach 1972-85 był wykładowcą macierzystej uczelni. W 1981 i 1983 przebywał jako stypendysta w Stedelijk museum w Amsterdamie, w latach 1985-86 wyjechał na pobyt studyjny do Atelierhaus. Lata 1990-91 spędził w Musée d’Art Contemporain w Nîmes. W 1999 roku otrzymał nagrodę im. Jana Cybisa za dorobek twórczy. Jego prace wystawiane były wielokrotnie w kraju i za granicą, brały udział w prestiżowych międzynarodowych pokazach sztuki: Festiwale Malarstwa w Cagnes-sur-Mer (1982, 1984), Biennale w Sao Paulo (1987, 1994) oraz Documenta w Kassel (1992). Jego prace znajdują się m.in. w kolekcjach Muzeum Narodowego (Łódź, Kraków, Poznań, Warszawa, Wrocław) i Stedelijk Museum (Amsterdam).Współpracuje z Galerią Foksal w Warszawie, Wetering Galerie w Amsterdamie i Galerie Hansa Strelow w Düsseldorfie.
Description:
Composition - diptych, 1985
oil/canvas, 174 x 230 cm (entire object); signed and dated lower right: '85 T.Ciecierski', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Rzeczywistość, która mnie interesuje, znajduje się na granicy możliwości określenia. Stąd obrazy moje balansują na pograniczu świata rzeczywistego (przedstawiającego) i nierealnego (emocjonalnego). Fascynuje mnie możliwość poruszania pojedynczymi figurami, całymi ich grupami, drobnymi wydarzeniami i scenkami. Możliwość przerzucania z miejsca na miejsce, przekreślania i zamazywania, nadająca im inny sens i nastrój przez zmianę kontekstu pozwala mi czasami zatrzymać moment na granicy rzeczywistości i fikcji”.
Tomasz Ciecierski
BITWA NA GRANICY RZECZYWISTOŚCI
Tomasz Ciecierski od połowy lat 70. w obrębie swoich wielkoformatowych kompozycji zmierzał do uzyskania szkicowego charakteru. Właściwości te szczególnie podkreślają zbiory ludzkich sylwetek rozsypanych na białym tle, które zdają się niemal pochodzić ze szkicownika nerwowo zapełnionego barwnym tuszem. Równie interesującym przykładem jest prezentowany dyptyk o zdecentralizowanej kompozycji, rozłożonej na dwa połączone ze sobą, pionowe płótna. Specyficzne kadrowanie, „ucięcie” postaci na krawędziach zdaje się fragmentem większej, rozszerzającej się w nieskończoność całości, którą widz dobudowuje w wyobraźni.
Wielkoformatową kompozycję charakteryzuje równowaga, uzyskana poprzez zbliżone do siebie konfiguracje i rytmiczne relacje powtarzających się barw. Widoczne tu ślady lekkiego gestu artysty balansują pomiędzy abstrakcją i sugestią kształtu możliwego do rozpoznania. Jak zauważyła Agnieszka Morawińska w tekście poświęconym drugiej wystawie Ciecierskiego w Galerii Foksal: „Sztuka tego artysty – rzecz niezwykła w Polsce lat osiemdziesiątych – odnosi się bardziej do świata sztuki niż do rzeczywistości. Ciecierski nie poddał się muzie historii współczesnej ani reporterskim pokusom walki z dniem dzisiejszym i zapasów z brzydotą. Artysta wymyka się w rejony sztuki, tworząc świat bardziej uporządkowany, rytmiczniejszy, czystszy, a przy tym otwarty na sygnały z innych światów. (…) Ciecierski powołuje się na włoskich artystów protorenesansu, dopełniających główną scenę mniejszymi, bocznymi. Największą miłością obdarza dzieła florenckiego mistrza Quattrocento, Paola Uccella, i skoro to już wiemy, łatwiej dopatrzeć się w obrazach Ciecierskiego tradycji batalistycznej. Rytmy, napięcia i energie ́Bitwy pod San Romano’ Uccella, umowne formy koni, rycerzy i pejzażu nakładają się na siebie i spychają się wzajemnie w przestrzeni. W obrazach Ciecierskiego szeregi nacierających albo cofających się przekreślonych znaków-sylwetek przynoszą batalistyczne reminiscencje wachlarzowo rozwijanych frontonów i maszerujących armii” (Agnieszka Morawińska, Tomasz Ciecierski w Galerii Foksal, „Twórczość” 1986, nr 9, s. 119-121).
Twórczość Ciecierskiego jest intelektualnym traktatem o malarstwie spisanym w doborze odpowiednich faktur, barw, narzędzi malarskich, podobrazi, szkiców, dygresji, fragmentów, kadrów fotograficznych czy też notatek. Refleksja ta znalazła swoją kontynuację w późniejszych dziełach artysty, w których od początku lat 90. tematem przewodnim jest pejzaż jako jeden z elementów struktury obrazowej. Jednocześnie artysta nie rezygnuje tu z abstrakcyjnych znaków, szkicowego rysunku i charakterystycznie włącza je do konkretnej malarskiej formy. W obrębie kompozycji Ciecierski poddaje własną historię analitycznemu rozkładowi, dokonuje selekcji i przeistoczenia wewnętrznych wizji. Jego gest artystyczny determinuje seria impulsów i emocjonalnych zderzeń.
Ukończył warszawską Akademię Sztuk Pięknych, uzyskał dyplom w 1971 roku w pracowni prof. Krystyny Łady-Studnickiej. W latach 1972-85 był wykładowcą macierzystej uczelni. W 1981 i 1983 przebywał jako stypendysta w Stedelijk museum w Amsterdamie, w latach 1985-86 wyjechał na pobyt studyjny do Atelierhaus. Lata 1990-91 spędził w Musée d’Art Contemporain w Nîmes. W 1999 roku otrzymał nagrodę im. Jana Cybisa za dorobek twórczy. Jego prace wystawiane były wielokrotnie w kraju i za granicą, brały udział w prestiżowych międzynarodowych pokazach sztuki: Festiwale Malarstwa w Cagnes-sur-Mer (1982, 1984), Biennale w Sao Paulo (1987, 1994) oraz Documenta w Kassel (1992). Jego prace znajdują się m.in. w kolekcjach Muzeum Narodowego (Łódź, Kraków, Poznań, Warszawa, Wrocław) i Stedelijk Museum (Amsterdam).Współpracuje z Galerią Foksal w Warszawie, Wetering Galerie w Amsterdamie i Galerie Hansa Strelow w Düsseldorfie.
Description:
Composition - diptych, 1985
oil/canvas, 174 x 230 cm (entire object); signed and dated lower right: '85 T.Ciecierski', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: '85 T.Ciecierski'
Proweniencja
Desa Unicum, 2019; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Tomasz Ciecierski. Obrazy i prace na papierze 1972-2007, kat. wyst., red. Włodzimierz Nowaczyk, Muzeum Narodowe w Poznaniu, 2007, s. 43 (il.)