7
Ryszard Grzyb | "Ofiara z koguta", 1986
Estymacja:
100,000 zł - 150,000 zł
Sprzedane
120,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Ekspresja Przełomu Wieków
Artysta
Ryszard Grzyb (1956)
Wymiary
100 x 140 cm
Opis
tempera/papier, 100 x 140 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Ryszard Grzyb | 1986 | "Ofiara z koguta" | 100 x 140 cm' | Ryszard Grzyb',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Jest to malarstwo, które stawia przed odbiorcą najwyższe i sprzeczne wymagania, bo z jednej strony rezonuje rozległą humanistyczną erudycją, z drugiej zaś oczekuje wspólnictwa w podobnym poczuciu humoru, odznaczającym się plebejską, rabelaisowską rubasznością. Wymaga ona także od odbiorcy autentycznej, głębokiej i istotnej wrażliwości na wartości plastyczne malarstwa. Zapewne może budzić nieufność to pomieszanie treści wysokich z trywialnymi, czystych wartości malarskich z tekstami kultury, jednakże do twórczości Grzyba nie można się zbliżyć z perspektywy powierzchni obrazu – za pomocą gustu, smaku czy stylu”.
Dorota Monkiewicz
GROTESKA I ABSURD
Prezentowany obraz Ryszarda Grzyba należy do najbardziej charakterystycznych tzw. papierów artysty powstałych w latach 80. – wielkoformatowych kompozycji malowanych z rozmachem temperą na kartonie. Najczęstszymi tematami są tutaj walki toczone przez fantastyczne stwory i karykaturalne postacie ludzkie, a także zwierzęta w roli ofiar przemocy, co też można dostrzec w prezentowanym dziele. Od 1987 Ryszard Grzyb stopniowo w swojej twórczości kierował się bardziej w stronę malarstwa olejnego na płótnach, co w konsekwencji przyczyniło się do zmiany stylu, a prace z lat 80. uczyniło wyjątkowymi i jedynymi w swoim rodzaju. Szczególną uwagę na ekspresyjne podejście artysty do materii malarskiej zwróciła Joanna Szeligowska-Farquhar: „Gwałtowna kreska, mocne, krzyczące kolory, deformacja kształtu przedstawianych postaci współbrzmią z brutalnością, wręcz obrazoburczością przedstawień. Nie do końca wiadomo, czy tytuły, którymi zostały opatrzone obrazy, są przewodnikami po ich treści, czy też przewrotnym zabiegiem, nie pozwalającym na łatwe poruszanie się w tym udziwacznionym świecie. Ironia, kpiarski, nieco uśmiech i groteskowość ocierająca się o absurd są cechami wspólnymi dzieł różnych pod względem treściowym. Jest w nich dużo o przemocy, okrucieństwie i o śmierci, a innym razem o seksualnym pożądaniu, widzianym rubasznie obscenicznie. Rola artysty nie wydaje się jednak ograniczać do wyszukiwania przejawów głupoty i absurdu w otaczającym świecie”. (Joanna Szeligowska-Farquhar, Wstęp [w:] Ryszard Grzyb, kat. wyst., Muzeum Śląskie, Katowice 2006, nlb.). Większość wczesnych obrazów Ryszarda Grzyba była postrzegana jako najbardziej „dzikie” w porównaniu do działań ówczesnych mu artystów, na czym zyskiwały dzięki swej ostrej kresce i kolorystyce. Można odnaleźć tu również liczne wątki filozoficzno- literackie oraz odniesienia do dziejów kultury Europy i Wschodu, które artysta wydobywa swym językiem symbolów i znaków. Znaków walki, miłości, samotności, medytacji, filozofii, transcendencji i fizjologii.
W latach 1982-1992 jako członek legendarnej Gruppy uczestniczył w jej akcjach, a także był współzałożycielem i wydawcą pisma „Oj dobrze już”, które doczekało się 9 numerów. Efektem wspólnych działań Ryszarda Grzyba z Pawłem Kowalewskim, Ryszardem Woźniakiem, Włodzimierzem Pawlakiem, Jarosławem Modzelewskim i Małgorzatą Ritterrschild było powstanie kilkuset obrazów, wydanie kilkunastu druków, a także liczne odczyty, recytacje wierszy i koncerty. Grzyb, będąc inspiratorem i współautorem różnych parateatralnych akcji Gruppy, doświadczał szczególnych działań, które w konsekwencji powoływały w obrębie jego obrazów byty odzwierciedlające jego poglądy. Symbolicznym wystąpieniem wieńczącym ich wspólną aktywność było malowanie płotu przed kawiarnią „Niespodzianka” w Warszawie – pełniącego funkcję klubu wyborczego Solidarności przed historycznymi wyborami w 1989. Oficjalnie Gruppa zakończyła działalność w 1992 wystawą w Zachęcie, a każdy z artystów wybrał indywidualną dalszą drogę twórczą. Pod koniec lat 90. Ryszard Grzyb powrócił do bezpośrednich akcji, współpracując wspólnie z Andrzejem Świetlikiem i Pawłem Kowalewskim, a od 2001 z Marcinem Osiowskim w ramach projektu „OBA” – malarskich improwizacji poprowadzonych spontanicznym gestem oraz bezpośrednią ingerencją w strukturę obrazu.
Ryszard Grzyb studiował w latach 1976-79 we wrocławskiej PWSSP w pracowni Z. Karpińskiego. Później przeniósł się na Wydział Malarstwa warszawskiej ASP do pracowni Ziemskiego, gdzie poznał W. Pawlaka i innych członków "Gruppy", którą wspólnie założyli w 1982 roku. Na początku malował "papiery" - kompozycje wykonane na kartonie temperą i gwaszem. Wspólnie z Woźniakiem wyjechali na stypendium do Berlina, gdzie Grzyb kontynuował malowanie ostrymi kolorami płaskich "papierów". Pod koniec lat 80., artysta zmienił styl, zajmując się bardziej malarstwem olejnym. Zajmował się również grafiką reklamową. Jest laureatem Nagrody im. Jana Cybisa za rok 2010.
Description:
"Sacrifice of a rooster", 1986
tempera/paper, 100 x 140 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Ryszard Grzyb | 1986 | "Ofiara z koguta" | 100 x 140 cm' | Ryszard Grzyb', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Jest to malarstwo, które stawia przed odbiorcą najwyższe i sprzeczne wymagania, bo z jednej strony rezonuje rozległą humanistyczną erudycją, z drugiej zaś oczekuje wspólnictwa w podobnym poczuciu humoru, odznaczającym się plebejską, rabelaisowską rubasznością. Wymaga ona także od odbiorcy autentycznej, głębokiej i istotnej wrażliwości na wartości plastyczne malarstwa. Zapewne może budzić nieufność to pomieszanie treści wysokich z trywialnymi, czystych wartości malarskich z tekstami kultury, jednakże do twórczości Grzyba nie można się zbliżyć z perspektywy powierzchni obrazu – za pomocą gustu, smaku czy stylu”.
Dorota Monkiewicz
GROTESKA I ABSURD
Prezentowany obraz Ryszarda Grzyba należy do najbardziej charakterystycznych tzw. papierów artysty powstałych w latach 80. – wielkoformatowych kompozycji malowanych z rozmachem temperą na kartonie. Najczęstszymi tematami są tutaj walki toczone przez fantastyczne stwory i karykaturalne postacie ludzkie, a także zwierzęta w roli ofiar przemocy, co też można dostrzec w prezentowanym dziele. Od 1987 Ryszard Grzyb stopniowo w swojej twórczości kierował się bardziej w stronę malarstwa olejnego na płótnach, co w konsekwencji przyczyniło się do zmiany stylu, a prace z lat 80. uczyniło wyjątkowymi i jedynymi w swoim rodzaju. Szczególną uwagę na ekspresyjne podejście artysty do materii malarskiej zwróciła Joanna Szeligowska-Farquhar: „Gwałtowna kreska, mocne, krzyczące kolory, deformacja kształtu przedstawianych postaci współbrzmią z brutalnością, wręcz obrazoburczością przedstawień. Nie do końca wiadomo, czy tytuły, którymi zostały opatrzone obrazy, są przewodnikami po ich treści, czy też przewrotnym zabiegiem, nie pozwalającym na łatwe poruszanie się w tym udziwacznionym świecie. Ironia, kpiarski, nieco uśmiech i groteskowość ocierająca się o absurd są cechami wspólnymi dzieł różnych pod względem treściowym. Jest w nich dużo o przemocy, okrucieństwie i o śmierci, a innym razem o seksualnym pożądaniu, widzianym rubasznie obscenicznie. Rola artysty nie wydaje się jednak ograniczać do wyszukiwania przejawów głupoty i absurdu w otaczającym świecie”. (Joanna Szeligowska-Farquhar, Wstęp [w:] Ryszard Grzyb, kat. wyst., Muzeum Śląskie, Katowice 2006, nlb.). Większość wczesnych obrazów Ryszarda Grzyba była postrzegana jako najbardziej „dzikie” w porównaniu do działań ówczesnych mu artystów, na czym zyskiwały dzięki swej ostrej kresce i kolorystyce. Można odnaleźć tu również liczne wątki filozoficzno- literackie oraz odniesienia do dziejów kultury Europy i Wschodu, które artysta wydobywa swym językiem symbolów i znaków. Znaków walki, miłości, samotności, medytacji, filozofii, transcendencji i fizjologii.
W latach 1982-1992 jako członek legendarnej Gruppy uczestniczył w jej akcjach, a także był współzałożycielem i wydawcą pisma „Oj dobrze już”, które doczekało się 9 numerów. Efektem wspólnych działań Ryszarda Grzyba z Pawłem Kowalewskim, Ryszardem Woźniakiem, Włodzimierzem Pawlakiem, Jarosławem Modzelewskim i Małgorzatą Ritterrschild było powstanie kilkuset obrazów, wydanie kilkunastu druków, a także liczne odczyty, recytacje wierszy i koncerty. Grzyb, będąc inspiratorem i współautorem różnych parateatralnych akcji Gruppy, doświadczał szczególnych działań, które w konsekwencji powoływały w obrębie jego obrazów byty odzwierciedlające jego poglądy. Symbolicznym wystąpieniem wieńczącym ich wspólną aktywność było malowanie płotu przed kawiarnią „Niespodzianka” w Warszawie – pełniącego funkcję klubu wyborczego Solidarności przed historycznymi wyborami w 1989. Oficjalnie Gruppa zakończyła działalność w 1992 wystawą w Zachęcie, a każdy z artystów wybrał indywidualną dalszą drogę twórczą. Pod koniec lat 90. Ryszard Grzyb powrócił do bezpośrednich akcji, współpracując wspólnie z Andrzejem Świetlikiem i Pawłem Kowalewskim, a od 2001 z Marcinem Osiowskim w ramach projektu „OBA” – malarskich improwizacji poprowadzonych spontanicznym gestem oraz bezpośrednią ingerencją w strukturę obrazu.
Ryszard Grzyb studiował w latach 1976-79 we wrocławskiej PWSSP w pracowni Z. Karpińskiego. Później przeniósł się na Wydział Malarstwa warszawskiej ASP do pracowni Ziemskiego, gdzie poznał W. Pawlaka i innych członków "Gruppy", którą wspólnie założyli w 1982 roku. Na początku malował "papiery" - kompozycje wykonane na kartonie temperą i gwaszem. Wspólnie z Woźniakiem wyjechali na stypendium do Berlina, gdzie Grzyb kontynuował malowanie ostrymi kolorami płaskich "papierów". Pod koniec lat 80., artysta zmienił styl, zajmując się bardziej malarstwem olejnym. Zajmował się również grafiką reklamową. Jest laureatem Nagrody im. Jana Cybisa za rok 2010.
Description:
"Sacrifice of a rooster", 1986
tempera/paper, 100 x 140 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Ryszard Grzyb | 1986 | "Ofiara z koguta" | 100 x 140 cm' | Ryszard Grzyb', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
tempera/papier
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Ryszard Grzyb | 1986 | "Ofiara z koguta" | 100 x 140 cm' | Ryszard Grzyb'