Powrót do DESA.PL
5 of Liczba obiektów: 64
5
Paweł Kowalewski | "Kazimierzowi M. Paweł K.", 1983/84
Estymacja:
100,000 zł - 150,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Ekspresja Przełomu Wieków
Artysta
Paweł Kowalewski (1958)
Wymiary
83 x 114 cm
Opis
olej/płótno, 83 x 114 cm, dedykacja na odwrociu: 'KAZIMIERZOWI | PAWEŁ',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


SZTUKA OSOBISTA, CZYLI PRYWATNA

Prezentowany obraz przypada na okres dyplomu artysty, który otrzymał z wyróżnieniem w 1983 w pracowni malarstwa Stefana Gierowskiego. W tym samym roku został najmłodszym członkiem Gruppy, którą współtworzył razem z Ryszardem Woźniakiem, Włodzimierzem Pawlakiem, Jarosławem Modzelewskim, Ryszardem Grzybem oraz Małgorzatą Ritterrschild. Ich wystawom i wspólnym sesjom malarskim towarzyszyły koncerty, odczyty, a także prezentacje utworów literackich, w tym wierszy, których byli autorami. Artyści Gruppy wpisywali się w międzynarodowy kontekst przemian w sztuce lat 80. Na tle ówczesnej im „szarości” i „jałowości” rzeczywistości, ich działania zdawały się niemal krzyczeć kolorem i świadomą antyestetyzacją figuratywnych form. Owa „dzikość” realizacji artystycznych była nie tylko buntem przeciwko stanowi wojennemu, ale także stała w kontrze do nudy postawangardowej sztuki bliskiej akademizmowi. Rzeczywistość odczuwana przez nich jako absurd i groteska jest ukazywana przez nich jako czas pozbawiony prawdziwych wartości. Z kolei wolność manifestowali w swoich działaniach jako anarchię, prowokację, gorzką ironię i obsceniczność. Jak zauważył Ryszard Woźniak, ówczesny im brutalizm władzy państwowej wyzwalał radykalizm przejawiający się w bojkocie niemal całej zastanej tradycji polskiej sztuki oraz selekcję, a nawet odrzucenie części wiedzy zdobytej w Akademii Sztuk Pięknych.

Paweł Kowalewski w swojej twórczości uczynił szczególnie charakterystycznymi powtarzalność historii oraz przestrogę przed powtórką ówczesnych mu w latach 80. wydarzeń politycznych i społecznych. Jak zwrócił uwagę w jednej z wypowiedzi: „Pogarda dla historii powoduje, że jest w nas coraz większa odwaga do robienia coraz głupszych rzeczy (…) Miałem taką kasandryczną myśl, że gdy pokolenie, które pamięta wojnę, odejdzie, to wszystko zacznie się od początku” (Paweł Kowalewski, cyt. za: Adam Białas, „Buntownik z tytułem profesora. Jego sztuka przewidziała przyszłość” [w:] „fxmag.pl”, źródło: https://www.fxmag.pl/gospodarka/buntownik-z-tytulem-profesora- jego-sztuka-przewidziala-przyszlosc, dostęp 5.03.2024). Do 1989 obrazy figuratywne artysty były szczególnie obfitujące w odniesienia literackie, historyczne i patriotyczne. Prezentowany obraz zapowiada estetykę codzienności, którą Kowalewski rozwinął w kolejnych latach 90. Od początku podejmowanych działań artysta uczynił szczególnie znamienną własną koncepcję „sztuki osobistej, czyli prywatnej”. Tym samym konfrontacja z jego dziełami często czyni odbiorcę częścią poszukiwań Kowalewskiego, które odwoływały się bezpośrednio do jego prywatnych doświadczeń. Szczególnie osobisty wymiar artysta uwidocznił w prezentowanej pracy nadając mu tytuł o formie dedykacji „Kazimierzowi M. Paweł K.”, który został wyeksponowany na doczepionej do płótna szarfie. Obraz świadczy także o zróżnicowaniu gatunkowym obejmującym malarstwo, wycinanki, rzeźbę, instalacje i ready-mades. Dedykacja jest także charakterystycznym dla stylu artysty komentarzem, który w różnych formach wykorzystywał w swoich dziełach.
Studiował na warszawskiej ASP, gdzie w 1983 otrzymał dyplom z wyróżnieniem w pracowni Malarstwa S. Gierowskiego. Od tego roku został najmłodszym członkiem "Gruppy". Do 1989 malował obrazy figuratywne, często o odniesieniach historycznych i patriotycznych. Na początku lat 90. powstały serie kolaży, w których artysta skupił się na estetyce codzienności, o znamiennych tytułach.: "Ćwiczenia z estetyki, w jakiej wzrastałem", "Znaki orientacyjne, które są konieczne, by uniknąć szaleństwa". W 1983 otrzymał dyplom (z wyróżnieniem) w pracowni malarstwa Stefana Gierowskiego w warszawskiej ASP. Od tego roku został najmłodszym członkiem "Gruppy". Do 1989 malował obrazy figuratywne, często o odniesieniach historycznych i patriotycznych. Na początku lat 90. powstały serie kolaży, w których artysta skupił się na estetyce codzienności, o znamiennych tytułach.: "Ćwiczenia z estetyki, w jakiej wzrastałem", "Znaki orientacyjne, które są konieczne, by uniknąć szaleństwa".

Description:
"Kazimierzowi M. Pawel K.", 1983/84
oil/canvas, 83 x 114 cm; dedication on the reverse: 'KAZIMIERZOWI | PAWEL', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
dedykacja na odwrociu: 'KAZIMIERZOWI | PAWEŁ'
Proweniencja
dar od artysty; kolekcja prywatna, Warszawa