27
Bartosz Kokosiński | "Szkic do obrazu pożerającego miasto", 2012
Estymacja:
6,000 zł - 9,000 zł
Sprzedane
6,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Bartosz Kokosiński (1984)
Wymiary
55 x 41 x 17 cm
Kategoria
Opis
technika własna, asamblaż/płótno, sklejka, 55 x 41 x 17 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Bartosz | Kokosiński | "Szkic do obrazu pożerającego | miasto", | 2012, technika własna" | 55 x 41 x 17', na odwrociu wskazówka montażowa
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Cykl „Obrazy pożerające rzeczywistość” powstawał od 2010. W tych obrazach właśnie Bartosz Kokosiński realizuje swój program twórczości artystycznej, o którym mówił w jednym z wywiadów: „Skupiłem się nie tylko na tym, co malować, ale wręcz utożsamiłem się z obrazem. To może dość górnolotne, ale zacząłem się przyglądać obrazowi z każdej strony, zastanawiać się nad tym, co może się z nim dziać, dlaczego jest taki kuszący, dostrzegać, że materiał obrazu też jest ważny. Właściwie to może nawet cofnę się do liceum (śmiech), bo wówczas też korciły mnie obiekty, choć nigdy nie miałem odwagi, by pójść stricte w stronę rzeźby. Ale majsterkowanie, ogólnie praca z materią, były i są mi bliskie” (Bartosz Kokosiński, Rozmowa Marii Rubersz z Bartoszem Kokosińskim, Chrobotanie obrazami, Warszawa 2019, s. 19, http://bartoszkokosinski.com/wp-content/uploads/2020/03/ bartosz-kokosinski-katalog_2019.pdf, dostęp: 22.02.2024). Stworzył obrazy, które są zaprzeczeniem powszechnego rozumienia malarstwa. Wychodzące w trzeci wymiar, zawłaszczają przestrzeń, jednocześnie w tematyce odwołując się do malarskiego kanonu. W tekście do wystawy artysty Ulrike Payerhofer pisze: „Obrazy pożerające rzeczywistość są jednak czymś więcej niż tylko płaskimi malowidłami, ukazującymi skrawki rzeczywistości i odsłaniającymi tajemniczy, wewnętrzny świat sztuki. One same domagają się przedstawienia. Racji ich bytu – raison d’être – nie determinują delikatne pociągnięcia pędzla na gładkim płótnie, ale fałdy, zagięcia, pomarszczenia i pęknięcia, powstające pod wpływem ciężaru obiektów, które dźwigają. To samo dotyczy krosien, które nie są tylko sztywną ramą dla podobrazia, ale stanowią również część przedstawienia, gnąc się, pękając i zawijając, skrywając i uwalniając swoje wnętrze. Są niczym kończyny żywego organizmu, który chce przemówić”. (Ulrike Payerhofer, Pożerać i trawić. Obrazy pożerające rzeczywistość a nostalgia, CKiS Konin, https://www.ckis.konin. pl/pozerac-trawic-obrazy-pozerajace-rzeczywistosc-a-nostalgia/, dostęp: 19.02.2024). W prezentowanym na aukcji szkicu do „Obrazu pożerającego miasto” z 2012 możemy dostrzec autorskie przygotowanie do stworzenia pełnowymiarowego dzieła. Autor korzysta z przedmiotów – atrybutów miasta, którymi są elementy domów z klocków dla dzieci, fragmenty architektoniczne zabawkowych budynków i wszechogarniająca wszystko czy wręcz pochłaniająca wszystko „czarna ziemia”. Metaforyczne miasto zostaje zagarnięte i uwięzione w odpowiednio pogiętym blejtramie. Ulrike Payerhofer podkreśla, że: „’Obrazy pożerające rzeczywistość’ Kokosińskiego nie mają nic wspólnego z romantycznym gromadzeniem memorabiliów, tu upchniętych na płótnie zamiast w skrzyni. Jego prace to swoisty konglomerat pokawałkowanych rzeczywistości, które zawierają w sobie element refleksyjnej nostalgii, zapewniający nie tylko ich wielowymiarowe odczytanie, ale i współtworzenie nowego jutra” (tamże).
Malarz i twórca instalacji malarskich oraz video. Urodził się w 1984 roku w Siewierzu. Ukończył studia na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie w 2009 uzyskał dyplom w pracowni prof. Andrzeja Bednarczyka i prof. Witolda Stelmachniewi-cza. Należał do krakowskiej grupy Silnia. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Czterokrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Brał udział m.in. w 6. Triennale Sztuki Młodych w Orońsku oraz w 10. Konkursie Gepperta we Wrocławiu. W 2013 i 2015 roku otrzymał wyróżnienie na 41. i 42. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień”. Jego prace były wystawiane w najważniejszych instytucjach państwowych, między innymi: Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie (wystawa indywidualna), Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie (wystawa indywidualna), Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie (wy-stawa indywidualna), Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, Galerii Labirynt w Lu-blinie, Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu. Jego prace znajdują się między innymi w kolekcji: Muzeum Narodowego w Gdańsku, Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie oraz Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.
Description:
"Sketch for an image devouring the city", 2012
mixed media, assemblage/canvas, plywood, 55 x 41 x 17 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Bartosz | Kokosinski | "Szkic do obrazu pozerajacego | miasto", | 2012, technika wlasna" | 55 x 41 x 17', on the reverse a mounting tip,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Cykl „Obrazy pożerające rzeczywistość” powstawał od 2010. W tych obrazach właśnie Bartosz Kokosiński realizuje swój program twórczości artystycznej, o którym mówił w jednym z wywiadów: „Skupiłem się nie tylko na tym, co malować, ale wręcz utożsamiłem się z obrazem. To może dość górnolotne, ale zacząłem się przyglądać obrazowi z każdej strony, zastanawiać się nad tym, co może się z nim dziać, dlaczego jest taki kuszący, dostrzegać, że materiał obrazu też jest ważny. Właściwie to może nawet cofnę się do liceum (śmiech), bo wówczas też korciły mnie obiekty, choć nigdy nie miałem odwagi, by pójść stricte w stronę rzeźby. Ale majsterkowanie, ogólnie praca z materią, były i są mi bliskie” (Bartosz Kokosiński, Rozmowa Marii Rubersz z Bartoszem Kokosińskim, Chrobotanie obrazami, Warszawa 2019, s. 19, http://bartoszkokosinski.com/wp-content/uploads/2020/03/ bartosz-kokosinski-katalog_2019.pdf, dostęp: 22.02.2024). Stworzył obrazy, które są zaprzeczeniem powszechnego rozumienia malarstwa. Wychodzące w trzeci wymiar, zawłaszczają przestrzeń, jednocześnie w tematyce odwołując się do malarskiego kanonu. W tekście do wystawy artysty Ulrike Payerhofer pisze: „Obrazy pożerające rzeczywistość są jednak czymś więcej niż tylko płaskimi malowidłami, ukazującymi skrawki rzeczywistości i odsłaniającymi tajemniczy, wewnętrzny świat sztuki. One same domagają się przedstawienia. Racji ich bytu – raison d’être – nie determinują delikatne pociągnięcia pędzla na gładkim płótnie, ale fałdy, zagięcia, pomarszczenia i pęknięcia, powstające pod wpływem ciężaru obiektów, które dźwigają. To samo dotyczy krosien, które nie są tylko sztywną ramą dla podobrazia, ale stanowią również część przedstawienia, gnąc się, pękając i zawijając, skrywając i uwalniając swoje wnętrze. Są niczym kończyny żywego organizmu, który chce przemówić”. (Ulrike Payerhofer, Pożerać i trawić. Obrazy pożerające rzeczywistość a nostalgia, CKiS Konin, https://www.ckis.konin. pl/pozerac-trawic-obrazy-pozerajace-rzeczywistosc-a-nostalgia/, dostęp: 19.02.2024). W prezentowanym na aukcji szkicu do „Obrazu pożerającego miasto” z 2012 możemy dostrzec autorskie przygotowanie do stworzenia pełnowymiarowego dzieła. Autor korzysta z przedmiotów – atrybutów miasta, którymi są elementy domów z klocków dla dzieci, fragmenty architektoniczne zabawkowych budynków i wszechogarniająca wszystko czy wręcz pochłaniająca wszystko „czarna ziemia”. Metaforyczne miasto zostaje zagarnięte i uwięzione w odpowiednio pogiętym blejtramie. Ulrike Payerhofer podkreśla, że: „’Obrazy pożerające rzeczywistość’ Kokosińskiego nie mają nic wspólnego z romantycznym gromadzeniem memorabiliów, tu upchniętych na płótnie zamiast w skrzyni. Jego prace to swoisty konglomerat pokawałkowanych rzeczywistości, które zawierają w sobie element refleksyjnej nostalgii, zapewniający nie tylko ich wielowymiarowe odczytanie, ale i współtworzenie nowego jutra” (tamże).
Malarz i twórca instalacji malarskich oraz video. Urodził się w 1984 roku w Siewierzu. Ukończył studia na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie w 2009 uzyskał dyplom w pracowni prof. Andrzeja Bednarczyka i prof. Witolda Stelmachniewi-cza. Należał do krakowskiej grupy Silnia. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Czterokrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Brał udział m.in. w 6. Triennale Sztuki Młodych w Orońsku oraz w 10. Konkursie Gepperta we Wrocławiu. W 2013 i 2015 roku otrzymał wyróżnienie na 41. i 42. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień”. Jego prace były wystawiane w najważniejszych instytucjach państwowych, między innymi: Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie (wystawa indywidualna), Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie (wystawa indywidualna), Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie (wy-stawa indywidualna), Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, Galerii Labirynt w Lu-blinie, Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu. Jego prace znajdują się między innymi w kolekcji: Muzeum Narodowego w Gdańsku, Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie oraz Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.
Description:
"Sketch for an image devouring the city", 2012
mixed media, assemblage/canvas, plywood, 55 x 41 x 17 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Bartosz | Kokosinski | "Szkic do obrazu pozerajacego | miasto", | 2012, technika wlasna" | 55 x 41 x 17', on the reverse a mounting tip,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
technika własna, asamblaż/płótno, sklejka
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Bartosz | Kokosiński | "Szkic do obrazu pożerającego | miasto", | 2012, technika własna" | 55 x 41 x 17'