20
Wojciech Leder | "Teoria przezroczystych celów", 2001
Estymacja:
5,000 zł - 8,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Wojciech Leder (1960)
Wymiary
46 x 38,5 cm
Kategoria
Opis
technika własna/płótno, 46 x 38,5 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Wo. LEDER | 2001' | Teoria przezroczystych celów | XIV',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Wojciech Leder w swojej pracy artystycznej osiąga wyjątkowe efekty poprzez stosowanie różnorodnych technik i tworzenie własnych, unikatowych metod. Pracuje nad powierzchnią obrazów wykorzystując szlifowanie i nacięcia, które następnie wypełnia farbą. Sięga po naturalne materiały jak piasek czy ziemia, a także eksperymentuje z różnymi substancjami, które może dostosować do swoich potrzeb poprzez szlifowanie czy barwienie. Artysta wykorzystuje także naturalne procesy, które potrafi kontrolować i świadomie wywoływać. Z biegiem czasu techniki, których używa Leder, stają się coraz bardziej złożone – wprowadza do swoich dzieł kruszywa, spoiwa, popiół, różnorodne tynki, a także korzysta z narzędzi takich jak szlifierki, cykliniarki czy maszyny do polerowania betonu. Twórczość Ledera charakteryzuje pewien monumentalizm, który umożliwia przekazywanie przez nie uniwersalnych przesłań. Mimo że artysta nadaje swoim pracom tytuły i skupia się na środkach formalnych, to poprzez staranny dobór materiałów nadaje im również głęboko metaforyczny wymiar. Leder przyznaje, że każde jego nowe dzieło czerpie inspirację z poprzednich, tworząc ciągłą, ewoluującą narrację swojej artystycznej ekspresji.
W latach 1979-1985 studiował na Wydziale Malarstwa i Grafiki Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi. W latach 1982-1985 studiował filozofię na Uniwersytecie Łódzkim. Dyplom uzyskał w Pracowni Technik Drzeworytniczych prof. Andrzeja Bartczaka oraz w Pracowni Malarstwa prof. Stanisława Fijałkowskiego. Od 2002 pełnił funkcję adiunkta w Pracowni Podstaw Kompozycji na Wydziale Tkaniny i Ubioru ASP w Łodzi. Od 2003 współtworzy Pracownię Otwartą w ASP, a od 2005 kierownik Pracowni Malarstwa i Rysunku na Wydziale Tkaniny i Ubioru ASP w Łodzi. Wystawy indywidualne w galeriach Łodzi, Warszawy, Bielska-Białej, Poznania, Stuttgardu. Brał udział w wielu znaczących wystawach zbiorowych w kraju i za granicą. Laureat Grand Prix Ogólnopolskiego Konkursu Malarskiego „BIELSKA JESIEŃ” (1997). Z większości obrazów Ledera emanuje spokój i pewność wieczności. Jakby na przekór dekadencji albo pośpiesznie kreowanej „cudowności” odkryć nowego świata obrazy artysty przypominają o tysiącletnich doświadczeniach Aborygenów i Tybetańczyków, i innych mistyków penetrujących przez wieki tajemnice Uniwersum.
Description:
"Theory of Transparent Targets", 2001
mixed media/canvas, 46 x 38.5 cm; signed, dated and described: 'Wo. LEDER | 2001' | Teoria przezroczystych celow | XIV', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Wojciech Leder w swojej pracy artystycznej osiąga wyjątkowe efekty poprzez stosowanie różnorodnych technik i tworzenie własnych, unikatowych metod. Pracuje nad powierzchnią obrazów wykorzystując szlifowanie i nacięcia, które następnie wypełnia farbą. Sięga po naturalne materiały jak piasek czy ziemia, a także eksperymentuje z różnymi substancjami, które może dostosować do swoich potrzeb poprzez szlifowanie czy barwienie. Artysta wykorzystuje także naturalne procesy, które potrafi kontrolować i świadomie wywoływać. Z biegiem czasu techniki, których używa Leder, stają się coraz bardziej złożone – wprowadza do swoich dzieł kruszywa, spoiwa, popiół, różnorodne tynki, a także korzysta z narzędzi takich jak szlifierki, cykliniarki czy maszyny do polerowania betonu. Twórczość Ledera charakteryzuje pewien monumentalizm, który umożliwia przekazywanie przez nie uniwersalnych przesłań. Mimo że artysta nadaje swoim pracom tytuły i skupia się na środkach formalnych, to poprzez staranny dobór materiałów nadaje im również głęboko metaforyczny wymiar. Leder przyznaje, że każde jego nowe dzieło czerpie inspirację z poprzednich, tworząc ciągłą, ewoluującą narrację swojej artystycznej ekspresji.
W latach 1979-1985 studiował na Wydziale Malarstwa i Grafiki Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi. W latach 1982-1985 studiował filozofię na Uniwersytecie Łódzkim. Dyplom uzyskał w Pracowni Technik Drzeworytniczych prof. Andrzeja Bartczaka oraz w Pracowni Malarstwa prof. Stanisława Fijałkowskiego. Od 2002 pełnił funkcję adiunkta w Pracowni Podstaw Kompozycji na Wydziale Tkaniny i Ubioru ASP w Łodzi. Od 2003 współtworzy Pracownię Otwartą w ASP, a od 2005 kierownik Pracowni Malarstwa i Rysunku na Wydziale Tkaniny i Ubioru ASP w Łodzi. Wystawy indywidualne w galeriach Łodzi, Warszawy, Bielska-Białej, Poznania, Stuttgardu. Brał udział w wielu znaczących wystawach zbiorowych w kraju i za granicą. Laureat Grand Prix Ogólnopolskiego Konkursu Malarskiego „BIELSKA JESIEŃ” (1997). Z większości obrazów Ledera emanuje spokój i pewność wieczności. Jakby na przekór dekadencji albo pośpiesznie kreowanej „cudowności” odkryć nowego świata obrazy artysty przypominają o tysiącletnich doświadczeniach Aborygenów i Tybetańczyków, i innych mistyków penetrujących przez wieki tajemnice Uniwersum.
Description:
"Theory of Transparent Targets", 2001
mixed media/canvas, 46 x 38.5 cm; signed, dated and described: 'Wo. LEDER | 2001' | Teoria przezroczystych celow | XIV', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
technika własna/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Wo. LEDER | 2001' | Teoria przezroczystych celów | XIV'