18
Irmina Staś | "Organizm 13", 2011
Estymacja:
35,000 zł - 45,000 zł
Sprzedane
32,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Irmina Staś (1986)
Wymiary
160 x 160 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 160 x 160 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Irmina Staś | Organizm 13. | 2011',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Maluję sytuacje graniczne, a właściwie szukam środków do przedstawienia balansowania na granicy: życia i śmierci, widzialnego i niewidzialnego, znanego i obcego… Konstruuję organizmy z osobistych doświadczeń, fragmentów naturalnych tkanek, tworów z otoczenia i elementów czysto abstrakcyjnych. Zakładam, że moje konstrukcje działają, a więc maluję optymistyczne obrazy, które więcej mówią o życiu niż o śmierci”.
IRMINA STAŚ
Prezentowana praca to trzynasty obraz Irminy Staś z cyklu „Organizmy”. Cykl realizowany na przestrzeni sześciu lat od 2010 zawiera blisko sto obrazów olejnych i akwareli malowanych na bazowych tłach, czarnych bądź białych, uzupełnianych o mniejsze elementy oscylujące o przedstawienia i formy abstrakcyjne – botaniczne, zwierzęce, fragmenty ciała oraz jego wnętrza. Obrazy Staś emanują wyrafinowaną paletą barw i precyzyjnie skomponowanymi formami, które tworzą harmonijne układy, pozostawiając wrażenie niemalże zawieszenia w próżni. Jednak to nie tylko estetyka czyni jej prace wyjątkowymi. Doceniana jest również za porządek i konsekwencję, które są wyraźnie obecne w jej twórczości. Wszystkie elementy składają się w spójną całość, co podkreśla jej mistrzowską sprawność warsztatową. To, co wyróżnia jej prace, to nie tylko umiejętności techniczne, ale także emanująca z nich lekkość i radość płynąca z samego procesu malowania. Irmina Staś potrafi przenieść swoje prywatne trudności na płótno, przekształcając je w coś pięknego i inspirującego. Jak mówi sama artystka: „’Organizmy’ to wynik emocjonalnego, a nie naukowego, zainteresowania konstrukcją ciał, ich złożonością i względnością. Nie interesuje mnie biologia jako taka. Próbuję przedstawić swoje subiektywne wyobrażenie o tym, co niewidoczne, podskórne, wewnętrzne… Wnętrza moich organizmów złożone są raczej z abstrakcyjnych pojęć, osobistych doświadczeń, odczuć i wrażeń, a nie z biologicznych organów. Elementy odnoszące się do budowy zwierząt czy roślin stanowią symboliczny słownik, którym posługuję się, aby wypowiedzieć się na temat sensu, złożoności i woli życia”. Poprzez swoją twórczość Irmina Staś eksponuje nas na tematy trudne, chciałoby się rzec: bazowe, takie jak śmierć, przemijanie i rozkład. W naszej naturze leży jednak odsuwanie takich refleksji jak najdalej dla zachowania spójnego światopoglądu, poczucia bezpieczeństwa w szeroko pojętym świecie i grupie społecznej oraz dla zachowania poczucia sensu życia. Na szczęście te trudne do przetrawienia tematy egzystencjalne artystka podaje nam w formie estetycznie niebywale gratyfikującej, dzięki czemu prowadzi nas niby za rękę, przemawiając na dwóch płaszczyznach – przyjemności zmysłowej oraz budzącej niepokój refleksji. A jak wiemy z licznych rozważań na temat doświadczenia estetycznego, na przykład filozofii Edmunda Burke’a, są to składowe uznawane za podstawę doznawania nie tyle piękna, ile wzniosłości.
Malarka, autorka obiektów i realizacji przestrzennych wpisujących się w formułę malarstwa. Studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 2008-2012, gdzie uzyskała dyplom w pracowni prof. Leona Tarasewicza na Wydziale Malarstwa. Prace artystki były pokazywane na wystawach indywidualnych w: Galerii Foksal (2020); BWA w Zielonej Górze (2019); Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim (2018); Miejscu Projektów Zachęty w Warszawie (2016); Galerii Wizytującej w Warszawie (2013, 2016); Strabag - Kunstforum w Wiedniu (2014). Dwukrotna laureatka stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2015, 2019) i finalistka Strabag Artaward International (2013). Artystka brała udział w wystawach zbiorowych w Polsce i za granicą, m.in. w: Muzeum Narodowym w Gdańsku (2019); Centrum Sztuki Współczesnej w Velez-Malaga (2016); Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Mińsku (2015); Muzeum Etnograficznym w Warszawie (2020) i Fundacji Stefana Gierowskiego w Warszawie (2017). Mieszka i pracuje w Warszawie.
Prace artystki znajdują się w kolekcjach m.in.: Galerii Arsenał w Białymstoku; Muzeum Narodowego w Gdańsku; Galerii Bielskiej BWA; Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie; Kolekcji Sztuki PKO Banku Polskiego; Strabag Kunstforum w Wiedniu oraz licznych kolekcjach prywatnych w Polsce i za granicą.
Description:
"Organism 13", 2011
oil/canvas, 160 x 160 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Irmina Stas | Organizm 13. | 2011 r.', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Maluję sytuacje graniczne, a właściwie szukam środków do przedstawienia balansowania na granicy: życia i śmierci, widzialnego i niewidzialnego, znanego i obcego… Konstruuję organizmy z osobistych doświadczeń, fragmentów naturalnych tkanek, tworów z otoczenia i elementów czysto abstrakcyjnych. Zakładam, że moje konstrukcje działają, a więc maluję optymistyczne obrazy, które więcej mówią o życiu niż o śmierci”.
IRMINA STAŚ
Prezentowana praca to trzynasty obraz Irminy Staś z cyklu „Organizmy”. Cykl realizowany na przestrzeni sześciu lat od 2010 zawiera blisko sto obrazów olejnych i akwareli malowanych na bazowych tłach, czarnych bądź białych, uzupełnianych o mniejsze elementy oscylujące o przedstawienia i formy abstrakcyjne – botaniczne, zwierzęce, fragmenty ciała oraz jego wnętrza. Obrazy Staś emanują wyrafinowaną paletą barw i precyzyjnie skomponowanymi formami, które tworzą harmonijne układy, pozostawiając wrażenie niemalże zawieszenia w próżni. Jednak to nie tylko estetyka czyni jej prace wyjątkowymi. Doceniana jest również za porządek i konsekwencję, które są wyraźnie obecne w jej twórczości. Wszystkie elementy składają się w spójną całość, co podkreśla jej mistrzowską sprawność warsztatową. To, co wyróżnia jej prace, to nie tylko umiejętności techniczne, ale także emanująca z nich lekkość i radość płynąca z samego procesu malowania. Irmina Staś potrafi przenieść swoje prywatne trudności na płótno, przekształcając je w coś pięknego i inspirującego. Jak mówi sama artystka: „’Organizmy’ to wynik emocjonalnego, a nie naukowego, zainteresowania konstrukcją ciał, ich złożonością i względnością. Nie interesuje mnie biologia jako taka. Próbuję przedstawić swoje subiektywne wyobrażenie o tym, co niewidoczne, podskórne, wewnętrzne… Wnętrza moich organizmów złożone są raczej z abstrakcyjnych pojęć, osobistych doświadczeń, odczuć i wrażeń, a nie z biologicznych organów. Elementy odnoszące się do budowy zwierząt czy roślin stanowią symboliczny słownik, którym posługuję się, aby wypowiedzieć się na temat sensu, złożoności i woli życia”. Poprzez swoją twórczość Irmina Staś eksponuje nas na tematy trudne, chciałoby się rzec: bazowe, takie jak śmierć, przemijanie i rozkład. W naszej naturze leży jednak odsuwanie takich refleksji jak najdalej dla zachowania spójnego światopoglądu, poczucia bezpieczeństwa w szeroko pojętym świecie i grupie społecznej oraz dla zachowania poczucia sensu życia. Na szczęście te trudne do przetrawienia tematy egzystencjalne artystka podaje nam w formie estetycznie niebywale gratyfikującej, dzięki czemu prowadzi nas niby za rękę, przemawiając na dwóch płaszczyznach – przyjemności zmysłowej oraz budzącej niepokój refleksji. A jak wiemy z licznych rozważań na temat doświadczenia estetycznego, na przykład filozofii Edmunda Burke’a, są to składowe uznawane za podstawę doznawania nie tyle piękna, ile wzniosłości.
Malarka, autorka obiektów i realizacji przestrzennych wpisujących się w formułę malarstwa. Studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 2008-2012, gdzie uzyskała dyplom w pracowni prof. Leona Tarasewicza na Wydziale Malarstwa. Prace artystki były pokazywane na wystawach indywidualnych w: Galerii Foksal (2020); BWA w Zielonej Górze (2019); Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim (2018); Miejscu Projektów Zachęty w Warszawie (2016); Galerii Wizytującej w Warszawie (2013, 2016); Strabag - Kunstforum w Wiedniu (2014). Dwukrotna laureatka stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2015, 2019) i finalistka Strabag Artaward International (2013). Artystka brała udział w wystawach zbiorowych w Polsce i za granicą, m.in. w: Muzeum Narodowym w Gdańsku (2019); Centrum Sztuki Współczesnej w Velez-Malaga (2016); Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Mińsku (2015); Muzeum Etnograficznym w Warszawie (2020) i Fundacji Stefana Gierowskiego w Warszawie (2017). Mieszka i pracuje w Warszawie.
Prace artystki znajdują się w kolekcjach m.in.: Galerii Arsenał w Białymstoku; Muzeum Narodowego w Gdańsku; Galerii Bielskiej BWA; Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie; Kolekcji Sztuki PKO Banku Polskiego; Strabag Kunstforum w Wiedniu oraz licznych kolekcjach prywatnych w Polsce i za granicą.
Description:
"Organism 13", 2011
oil/canvas, 160 x 160 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Irmina Stas | Organizm 13. | 2011 r.', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Irmina Staś | Organizm 13. | 2011'
Wystawiany
„Coming Out Najlepsze Dyplomy ASP w Warszawie 2012”, wystawa zbiorowa, Sinfonia Varsovia, Warszawa, 24.11-2.12.2012