8
Radek Szlaga | "Kobiety", 2019
Estymacja:
55,000 zł - 80,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Radek Szlaga (1979)
Wymiary
150 x 130 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 150 x 130 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'PAN | RDK | 2019 | Szlaga | WOMEN | KOBIETY',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Malarstwo Szlagi jest często postrzegane jako narracja „postgeneracji”, balansująca między potrzebą tworzenia mitycznych opowieści a niszczącą je kulturą wizualną. Artysta tworzy hipertekstualny język malarstwa, który bada relacje między tradycyjną sztuką a współczesną technologią, a także tematykę reprezentacji i jej absencji, rozważając co jest warte uwagi, a co jest zaniedbane. W jego pracach odnajdujemy poetyckie wizerunki ludzi, zwierząt, wzorów, symboli czy pejzaży, których protagoniści poddawani są ciągłej rekonstrukcji i rekonfiguracji. Modernizm, kolonializm, a nawet rock’n’roll – wszystko to upadło. Nowe mity i narracje powstają na gruzach starych podziałów. Malarstwo Szlagi dokumentuje proces, w którym za pomocą rozpoznawalnych kategorii i symboli artysta ujawnia niepokoje swojego czasu, jednocześnie zachowując pewien ład estetyczny. Przepływa przez nadmiar obrazów globalnego świata, wybierając elementy zgodnie z własnymi kryteriami, co skutkuje ekspresyjną i osobistą panoramą współczesności. Jego unikalny, hipertekstualny język malarstwa porusza i poddaje w wątpliwość relacje między tradycyjnym medium a nowymi możliwościami, jakie oferuje cyfrowa technologia. Na artystycznej mapie Szlagi często pojawiają się postaci zepchnięte na margines społeczny: Polacy z mniejszych miejscowości, amerykańscy redneckowie, Żydzi, Afroamerykanie. Artysta przedstawia ich zarówno w codziennych, lokalnych kontekstach, jak i na tle rozczarowującego amerykańskiego snu, który znacząco odbiega od idealizowanych wyobrażeń. Te dwa światy nakładają się na siebie, tworząc złożone narracje oparte na historiach prawdziwych, literaturze, kinematografii czy treściach z Internetu. W transatlantyckim świecie Szlagi wyraźnie przebija się również jego osobista historia – narodziny w Gliwicach i życie zawieszone między Polską a Detroit, miastem, do którego wyemigrowała jego rodzina. Te dwa odmienne światy są obecne w jego dziełach poprzez kontrastujące obrazy z okresu wczesnego polskiego kapitalizmu oraz postkapitalistyczne i niemal apokaliptyczne wizje zdegradowanego, kiedyś tętniącego życiem dzięki fabrykom Forda, amerykańskiego miasta. Motywy te, krążące wokół Polski, Afryki, Ameryki Północnej i Południowej, często przybierają formę emblematów, fikcyjnych herbów, flag czy klubowych sztandarów, co jeszcze bardziej podkreśla powracające w jego pracy analizy problemów tożsamości i przynależności.
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Dyplom z Malarstwa pod kierunkiem prof. Jerzego Kałuckiego, p.t.: „Malarstwo 2” obroniony z wyróżnieniem. Laureat Nagrody Artystycznej Miasta Poznania w 2007 Od maja 2007 z Wojciechem Bąkowskim, Tomaszem Mrozem, Konradem Smoleńskim, Piotrem Bosackim, Magdaleną Starską i Izą Tarasewicz tworzy grupę artystyczną PENERSTWO. Twórca gazetki ściennej Dzień Sądu przy poznańskim Arsenale. Zajmuje się malarstwem. Mieszka i pracuje w Poznaniu.
Description:
"Women", 2019
oil/canvas, 150 x 130 cm; signed, dated and described on the reverse: 'PAN | RDK | 2019 | r. Szlaga | WOMEN | KOBIETY', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Malarstwo Szlagi jest często postrzegane jako narracja „postgeneracji”, balansująca między potrzebą tworzenia mitycznych opowieści a niszczącą je kulturą wizualną. Artysta tworzy hipertekstualny język malarstwa, który bada relacje między tradycyjną sztuką a współczesną technologią, a także tematykę reprezentacji i jej absencji, rozważając co jest warte uwagi, a co jest zaniedbane. W jego pracach odnajdujemy poetyckie wizerunki ludzi, zwierząt, wzorów, symboli czy pejzaży, których protagoniści poddawani są ciągłej rekonstrukcji i rekonfiguracji. Modernizm, kolonializm, a nawet rock’n’roll – wszystko to upadło. Nowe mity i narracje powstają na gruzach starych podziałów. Malarstwo Szlagi dokumentuje proces, w którym za pomocą rozpoznawalnych kategorii i symboli artysta ujawnia niepokoje swojego czasu, jednocześnie zachowując pewien ład estetyczny. Przepływa przez nadmiar obrazów globalnego świata, wybierając elementy zgodnie z własnymi kryteriami, co skutkuje ekspresyjną i osobistą panoramą współczesności. Jego unikalny, hipertekstualny język malarstwa porusza i poddaje w wątpliwość relacje między tradycyjnym medium a nowymi możliwościami, jakie oferuje cyfrowa technologia. Na artystycznej mapie Szlagi często pojawiają się postaci zepchnięte na margines społeczny: Polacy z mniejszych miejscowości, amerykańscy redneckowie, Żydzi, Afroamerykanie. Artysta przedstawia ich zarówno w codziennych, lokalnych kontekstach, jak i na tle rozczarowującego amerykańskiego snu, który znacząco odbiega od idealizowanych wyobrażeń. Te dwa światy nakładają się na siebie, tworząc złożone narracje oparte na historiach prawdziwych, literaturze, kinematografii czy treściach z Internetu. W transatlantyckim świecie Szlagi wyraźnie przebija się również jego osobista historia – narodziny w Gliwicach i życie zawieszone między Polską a Detroit, miastem, do którego wyemigrowała jego rodzina. Te dwa odmienne światy są obecne w jego dziełach poprzez kontrastujące obrazy z okresu wczesnego polskiego kapitalizmu oraz postkapitalistyczne i niemal apokaliptyczne wizje zdegradowanego, kiedyś tętniącego życiem dzięki fabrykom Forda, amerykańskiego miasta. Motywy te, krążące wokół Polski, Afryki, Ameryki Północnej i Południowej, często przybierają formę emblematów, fikcyjnych herbów, flag czy klubowych sztandarów, co jeszcze bardziej podkreśla powracające w jego pracy analizy problemów tożsamości i przynależności.
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Dyplom z Malarstwa pod kierunkiem prof. Jerzego Kałuckiego, p.t.: „Malarstwo 2” obroniony z wyróżnieniem. Laureat Nagrody Artystycznej Miasta Poznania w 2007 Od maja 2007 z Wojciechem Bąkowskim, Tomaszem Mrozem, Konradem Smoleńskim, Piotrem Bosackim, Magdaleną Starską i Izą Tarasewicz tworzy grupę artystyczną PENERSTWO. Twórca gazetki ściennej Dzień Sądu przy poznańskim Arsenale. Zajmuje się malarstwem. Mieszka i pracuje w Poznaniu.
Description:
"Women", 2019
oil/canvas, 150 x 130 cm; signed, dated and described on the reverse: 'PAN | RDK | 2019 | r. Szlaga | WOMEN | KOBIETY', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'PAN | RDK | 2019 | Szlaga | WOMEN | KOBIETY'
Proweniencja
Harlan Levey Projects, Bruksela; kolekcja prywatna, Polska