7
Karol Palczak | "Dym", 2020
Estymacja:
40,000 zł - 60,000 zł
Sprzedane
40,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Karol Palczak (1987)
Wymiary
33,5 x 23 cm
Kategoria
Opis
olej/blacha, 33,5 x 23 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'Karol Palczak | Krzywcza 2020r.'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Ogień i dym ma duży potencjał interpretacyjny. Z ogniem mam zresztą prywatny epizod, bo kiedyś poparzyłem się, próbując wykonać bombę domowej roboty. Nie wyszło i zapaliła mi się noga. Ogień może ratować i być destrukcyjny, czasem granica między jednym a drugim zmienia się w ułamku sekundy”.
KAROL PALCZAK
Karol Palczak odmalowuje świat, w którym żyje. Wieś Krzywcza, którą oglądamy dzięki artyście, najczęściej jest zamglona dymem płonących ognisk lub pobielona zmarzłym śniegiem. W melancholijnym pejzaż okolicy pojawiają się niekiedy postaci. To znani autorowi współmieszkańcy tego miejsca uchwyceni jakby przypadkiem w na pozór zwyczajnych sytuacjach. Wypełnione emocjonalnością i światłem, które autor potrafi namalować w sposób szczególny, obrazy Palczaka intrygują i przyciągają. Jak pisał Piotr Rypson: „Tematy obrazów, znalezione lub aranżowane, okazują się pułapkami. Wciągają widza w scenerię naturalną, w mistrzowsko wyreżyserowany nastrój, by ów został świadkiem zdarzeń nieodgadnionych, niejasnych rytuałów. Czy ogląda beztroską zabawę, czy nasycony przemocą obrządek? Czy dymowi sączącemu się z rosochatego pnia wtóruje odwieczna ludowa melodia, czy jest to raczej preludium do filmowej sekwencji grozy? W krajobraz wytęsknionej idylli wkrada się cywilizacyjna ingerencja, zakłócenie i niepokój, od jakich nie ma ucieczki – nawet na dalekich i sielskich peryferiach świata” Piotr Rypson, wstęp do wystawy, „Karol Palczak – Tym, co teraz widzę, Galeria Bielska BWA, 2021).
Malarstwo Karola Palczaka jest realistyczne. Artysta chce pokazywać rzeczywistość i robi to z niemal fotograficzną dokładnością. Pisał o tym Piotr Kosewski: „Palczak nie proponuje jednak utopijnego powrotu do przeszłości. Jego malarstwo zostało przefiltrowane przez doświadczenie ubiegłowiecznych realizmów, z zapomnianą dziś twórczością amerykańskich hiperrealistów, ale też przez fotografię i film. Ale nade wszystko jest głęboko osadzone w konkretnej rzeczywistości. I jest to spojrzenie ogromnie krytyczne” (Piotr Kosiewski, Obrazy pochodzenia. Co kryje sztuka Karola Palczaka, Tygodnik Powszechny Nr 45/2022, https:// www.tygodnikpowszechny.pl/obrazy-pochodzenia-co-kryje-sztuka-karola-palczaka- 180859, dostęp: 19.02.2024). W obrazach Palczaka można dostrzec prawdę, napięcie i niepokój. Piotr Kosiewski dodaje: „Prace te wyglądają, jakby autor starał się sprawdzić własne możliwości – oddania skomplikowanych gier barw, światła i cienia, lub słońca przedzierającego się przez warstwę mgły lub dymu” (tamże).
Malarstwem zafascynowany był od dziecka, co zaowocowało ukończeniem Wydziału Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie – w 2015 roku obronił dyplom w pracowni prof. Janusza Matuszewskiego. Następnie wrócił do rodzinnej Krzywczy na Podkarpaciu, którą portretuje w swoich hiperrealistycznych obrazach. Wielokrotnie nagradzany: laureat m.in. Grand Prix 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2019 oraz Grand Prix I Krakowskiego Salonu Sztuki w 2018 roku, zdobywca II nagrody IV Triennale Malarstwa Animalis 2017. Wyróżniony Medalem Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych na wystawie Najlepszych Dyplomów ASP Kraków 2014-15. Nominowany do Paszportu „Polityki” w kategorii sztuki wizualne za rok 2020.
Description:
"Smoke", 2020
oil/plate, 33.5 x 23 cm; signed and dated on the reverse: 'Karol Palczak | Krzywcza 2020r.', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Ogień i dym ma duży potencjał interpretacyjny. Z ogniem mam zresztą prywatny epizod, bo kiedyś poparzyłem się, próbując wykonać bombę domowej roboty. Nie wyszło i zapaliła mi się noga. Ogień może ratować i być destrukcyjny, czasem granica między jednym a drugim zmienia się w ułamku sekundy”.
KAROL PALCZAK
Karol Palczak odmalowuje świat, w którym żyje. Wieś Krzywcza, którą oglądamy dzięki artyście, najczęściej jest zamglona dymem płonących ognisk lub pobielona zmarzłym śniegiem. W melancholijnym pejzaż okolicy pojawiają się niekiedy postaci. To znani autorowi współmieszkańcy tego miejsca uchwyceni jakby przypadkiem w na pozór zwyczajnych sytuacjach. Wypełnione emocjonalnością i światłem, które autor potrafi namalować w sposób szczególny, obrazy Palczaka intrygują i przyciągają. Jak pisał Piotr Rypson: „Tematy obrazów, znalezione lub aranżowane, okazują się pułapkami. Wciągają widza w scenerię naturalną, w mistrzowsko wyreżyserowany nastrój, by ów został świadkiem zdarzeń nieodgadnionych, niejasnych rytuałów. Czy ogląda beztroską zabawę, czy nasycony przemocą obrządek? Czy dymowi sączącemu się z rosochatego pnia wtóruje odwieczna ludowa melodia, czy jest to raczej preludium do filmowej sekwencji grozy? W krajobraz wytęsknionej idylli wkrada się cywilizacyjna ingerencja, zakłócenie i niepokój, od jakich nie ma ucieczki – nawet na dalekich i sielskich peryferiach świata” Piotr Rypson, wstęp do wystawy, „Karol Palczak – Tym, co teraz widzę, Galeria Bielska BWA, 2021).
Malarstwo Karola Palczaka jest realistyczne. Artysta chce pokazywać rzeczywistość i robi to z niemal fotograficzną dokładnością. Pisał o tym Piotr Kosewski: „Palczak nie proponuje jednak utopijnego powrotu do przeszłości. Jego malarstwo zostało przefiltrowane przez doświadczenie ubiegłowiecznych realizmów, z zapomnianą dziś twórczością amerykańskich hiperrealistów, ale też przez fotografię i film. Ale nade wszystko jest głęboko osadzone w konkretnej rzeczywistości. I jest to spojrzenie ogromnie krytyczne” (Piotr Kosiewski, Obrazy pochodzenia. Co kryje sztuka Karola Palczaka, Tygodnik Powszechny Nr 45/2022, https:// www.tygodnikpowszechny.pl/obrazy-pochodzenia-co-kryje-sztuka-karola-palczaka- 180859, dostęp: 19.02.2024). W obrazach Palczaka można dostrzec prawdę, napięcie i niepokój. Piotr Kosiewski dodaje: „Prace te wyglądają, jakby autor starał się sprawdzić własne możliwości – oddania skomplikowanych gier barw, światła i cienia, lub słońca przedzierającego się przez warstwę mgły lub dymu” (tamże).
Malarstwem zafascynowany był od dziecka, co zaowocowało ukończeniem Wydziału Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie – w 2015 roku obronił dyplom w pracowni prof. Janusza Matuszewskiego. Następnie wrócił do rodzinnej Krzywczy na Podkarpaciu, którą portretuje w swoich hiperrealistycznych obrazach. Wielokrotnie nagradzany: laureat m.in. Grand Prix 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2019 oraz Grand Prix I Krakowskiego Salonu Sztuki w 2018 roku, zdobywca II nagrody IV Triennale Malarstwa Animalis 2017. Wyróżniony Medalem Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych na wystawie Najlepszych Dyplomów ASP Kraków 2014-15. Nominowany do Paszportu „Polityki” w kategorii sztuki wizualne za rok 2020.
Description:
"Smoke", 2020
oil/plate, 33.5 x 23 cm; signed and dated on the reverse: 'Karol Palczak | Krzywcza 2020r.', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/blacha
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'Karol Palczak | Krzywcza 2020r.'