30
Hannes Beckmann | "Gentle Glow", 1968
Estymacja:
70,000 zł - 90,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Hannes Beckmann (1909 - 1977)
Wymiary
54,6 x 54,6 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, płyta pilśniowa, 54,6 x 54,6 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '"Gentle Glow" | canvas on masonite | oil 1968 | Hannes Beckmann',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Dzieło „Gentle Glow” autorstwa Beckmanna wyróżnia się wyrafinowanym połączeniem delikatnie namalowanych prostokątów, które tworzą wzór przypominający szachownicę. Prostokąty te, ciemniejsze na zewnątrz, stopniowo rozjaśniają się w kierunku środka obrazu, tworząc efekt głębi i przyciągając wzrok odbiorcy do wnętrza kompozycji. Ta gra światła i cienia, tworząca iluzję geometryczną, może przypominać dzieła Mauritsa Cornelisa Eschera, znanego holenderskiego artysty specjalizującego się w tworzeniu niemożliwych konstrukcji i płynnych przejść. Beckmann, niemiecki artysta, kształcił się w prestiżowej szkole Bauhaus, gdzie miał okazję studiować obok takich mistrzów jak Paul Klee i Wassily Kandinsky, z którym później podtrzymywał przyjacielskie relacje. Przez swoje życie mieszkał w Niemczech, Czechosłowacji, by w końcu osiąść w Stanach Zjednoczonych. Tam poświęcił się fotografii, twórczości artystycznej i pracy pedagogicznej. Beckmann znany jest przede wszystkim z twórczości w obszarze sztuki optycznej, która osiągnęła szczyt popularności podczas wystawy „The Responsive Eye” w nowojorskim Museum of Modern Art w 1965 roku. Wystawa ta zgromadziła wielu wybitnych twórców, w tym Josefa Albersa, Richarda Anuszkiewicza, Enrico Castellaniego, Juliana Stańczaka, Franka Stellę i Victora Vasarely’ego. Artysta cieszył się również uznaniem dzięki licznym wystawom monograficznym, które miały miejsce w latach 1962-78. Aktualnie trwają prace nad monografią, która ma na celu kompleksowe podsumowanie jego artystycznej spuścizny.
Hannes Beckmann, czesko-niemiecki malarz, fotograf i scenograf, urodził się w Stuttgarcie w 1909 roku. Początek jego twórczości nie zapowiadał, że artysta stanie się jednym z najlepiej rozpoznawalnych twórców nurtu op-art. Na przełomie lat 20. i 30. studiował w słynnej szkole artystyczno-rzemieślniczej Bauhaus, w której uczyli się m.in. Paul Klee, Vassily Kandinsky i Josef Albers. Następnie kształcił się w zakresie fotografii w Wiedniu. Po dojściu nazistów do władzy i kryminalizacji awangardowej sztuki przez hitlerowców, emigracja stała się koniecznością - szczególnie w obliczu antysemityzmu władz III Rzeszy. Po wojennej zawierusze, podczas której Beckmann wraz z żoną - dziedziczką fortuny - zbiegli z Niemiec do Pragi, artysta zamieszkał w Nowym Jorku. Do najbardziej znanych dzieł Beckmanna z okresu amerykańskiego należą akrylowe obrazy w stylu op-art, które powstawały w jego pracowni od lat 40. Mimo to dzisiaj Beckmann znany jest nie tylko jako malarz, lecz również fotograf. Beckmann był współtwórcą kolekcji i kuratorem działu fotografii w muzeum Solomona L. Guggenheima w Nowym Jorku (wówczas Museum of Non-Objective Painting) i wykładał w Cooper Union, na Yale i Dartmouth. W swojej pracy fotograficznej eksperymentował z solaryzacją, kontrolowanym prześwietleniem i silnymi kontrastami. Efekty optyczne były kluczowe również dla malarstwa Beckmanna: opierał na nich - obok studiów neurologicznych - swoją metodę twórczą. Płótno artysty - obraz z 1964 roku zatytułowany "Inca" - znalazło się na kultowej już wystawie The Responsive Eye w MoMA, w której wzięli udział najważniejsi op-artyści tego czasu, na czele z Josefem Albersem, Julianem Stańczakiem, Richardem Anuszkiewiczem i Tadasky'm.
Description:
"Gentle Glow", 1968
oil/canvas, fiberboard, 54.6 x 54.6 cm; signed, dated and described on reverse: '"Gentle Glow" | canvas on masonite | oil 1968 | Hannes Beckmann', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Dzieło „Gentle Glow” autorstwa Beckmanna wyróżnia się wyrafinowanym połączeniem delikatnie namalowanych prostokątów, które tworzą wzór przypominający szachownicę. Prostokąty te, ciemniejsze na zewnątrz, stopniowo rozjaśniają się w kierunku środka obrazu, tworząc efekt głębi i przyciągając wzrok odbiorcy do wnętrza kompozycji. Ta gra światła i cienia, tworząca iluzję geometryczną, może przypominać dzieła Mauritsa Cornelisa Eschera, znanego holenderskiego artysty specjalizującego się w tworzeniu niemożliwych konstrukcji i płynnych przejść. Beckmann, niemiecki artysta, kształcił się w prestiżowej szkole Bauhaus, gdzie miał okazję studiować obok takich mistrzów jak Paul Klee i Wassily Kandinsky, z którym później podtrzymywał przyjacielskie relacje. Przez swoje życie mieszkał w Niemczech, Czechosłowacji, by w końcu osiąść w Stanach Zjednoczonych. Tam poświęcił się fotografii, twórczości artystycznej i pracy pedagogicznej. Beckmann znany jest przede wszystkim z twórczości w obszarze sztuki optycznej, która osiągnęła szczyt popularności podczas wystawy „The Responsive Eye” w nowojorskim Museum of Modern Art w 1965 roku. Wystawa ta zgromadziła wielu wybitnych twórców, w tym Josefa Albersa, Richarda Anuszkiewicza, Enrico Castellaniego, Juliana Stańczaka, Franka Stellę i Victora Vasarely’ego. Artysta cieszył się również uznaniem dzięki licznym wystawom monograficznym, które miały miejsce w latach 1962-78. Aktualnie trwają prace nad monografią, która ma na celu kompleksowe podsumowanie jego artystycznej spuścizny.
Hannes Beckmann, czesko-niemiecki malarz, fotograf i scenograf, urodził się w Stuttgarcie w 1909 roku. Początek jego twórczości nie zapowiadał, że artysta stanie się jednym z najlepiej rozpoznawalnych twórców nurtu op-art. Na przełomie lat 20. i 30. studiował w słynnej szkole artystyczno-rzemieślniczej Bauhaus, w której uczyli się m.in. Paul Klee, Vassily Kandinsky i Josef Albers. Następnie kształcił się w zakresie fotografii w Wiedniu. Po dojściu nazistów do władzy i kryminalizacji awangardowej sztuki przez hitlerowców, emigracja stała się koniecznością - szczególnie w obliczu antysemityzmu władz III Rzeszy. Po wojennej zawierusze, podczas której Beckmann wraz z żoną - dziedziczką fortuny - zbiegli z Niemiec do Pragi, artysta zamieszkał w Nowym Jorku. Do najbardziej znanych dzieł Beckmanna z okresu amerykańskiego należą akrylowe obrazy w stylu op-art, które powstawały w jego pracowni od lat 40. Mimo to dzisiaj Beckmann znany jest nie tylko jako malarz, lecz również fotograf. Beckmann był współtwórcą kolekcji i kuratorem działu fotografii w muzeum Solomona L. Guggenheima w Nowym Jorku (wówczas Museum of Non-Objective Painting) i wykładał w Cooper Union, na Yale i Dartmouth. W swojej pracy fotograficznej eksperymentował z solaryzacją, kontrolowanym prześwietleniem i silnymi kontrastami. Efekty optyczne były kluczowe również dla malarstwa Beckmanna: opierał na nich - obok studiów neurologicznych - swoją metodę twórczą. Płótno artysty - obraz z 1964 roku zatytułowany "Inca" - znalazło się na kultowej już wystawie The Responsive Eye w MoMA, w której wzięli udział najważniejsi op-artyści tego czasu, na czele z Josefem Albersem, Julianem Stańczakiem, Richardem Anuszkiewiczem i Tadasky'm.
Description:
"Gentle Glow", 1968
oil/canvas, fiberboard, 54.6 x 54.6 cm; signed, dated and described on reverse: '"Gentle Glow" | canvas on masonite | oil 1968 | Hannes Beckmann', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno, płyta pilśniowa
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '"Gentle Glow" | canvas on masonite | oil 1968 | Hannes Beckmann'
Proweniencja
DESA Unicum, 2015; kolekcja prywatna, Warszawa