23
Danuta Lewandowska | "27/75", 1975
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Sprzedane
24,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Danuta Lewandowska (1927 - 1977)
Wymiary
50 x 45 cm
Kategoria
Opis
akryl, technika własna/płótno, drewno, 50 x 45 cm, sygnowany i opisany na odwrociu: 'DANUTA | LEWANDOWSKA | WARSZAWA | /AKRYL/' oraz opisany na krośnie malarskim: '27/75', na odwrociu pieczęć wywozowa
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Twórczość Danuty Lewandowskiej nabiera wraz z upływem czasu coraz większego znaczenia. A jednocześnie teraz dopiero w pełni widzimy jak bardzo, dopóki żyła i pracowała, była niedoceniona. Waga jej sztuki wynika z dwu w każdej twórczości niezbędnych elementów - po pierwsze z oryginalności, odrębności własnych rozwiązań, a po drugie, istotnej jej zawartości. Trudno doszukiwać się wszystkich przyczyn dla których za życia Danuty Lewandowskiej twórczość jej nie była doceniana dostatecznie. Na pewno jedną z nich, może podstawową była skromność artystki, brak owej osławionej a tak przecież antypatycznej ‘siły przebicia’. Inna, istotniejszą przyczyną było to, że twórczość jej wymyka się wszystkim łatwym definicjom, choć powierzchownie wiele definicji do niej pasuje. Znaleźć wszak można w tej sztuce pewne elementy abstrakcji geometrycznej, ale przecież w rygorze geometrycznej abstrakcji się nie mieści; znaleźć można ruchliwe wibracje sztuki wizualnej, ale przecież nie o nie same i wyobrażenie ruchu tu chodzi; znaleźć można rozważania nad obrazem i jego granicami, ale przecież jeśli się pojawiają są tylko marginalne. A gdy tak rozbijam jednorodną twórczość na elementy pokazując nieprzystawalność do definicji dokonuję zabiegu najbardziej niedopuszczalnego - rozdzielam jedność, gdy tymczasem twórczość Danuty Lewandowskiej była tak spójna jak zdarza się to niezwykle rzadko, jak zdarza się to tylko artystom wybitnym i w pełni świadomym problemów, którymi się zajmują”.
Maciej Gutowski
Malarka, architekt wnętrz, projektant. Absolwentka warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Studiowała w latach 1950-1955 pod kierunkiem J. Sołtana i K. Nity na Wydziale Architektury Wnętrz. Dyplom otrzymała w 1955 Od 1958 do śmierci wykładała na warszawskiej ASP. Od 1973 adiunkt w pracowni Kompozycji Brył i Płaszczyzn profesora Owidzkiego na Wydziale Malarstwa, przemianowanej później na Pracownię Struktur i Działań Wizualnych. Funkcjonowała w środowisku intelektualnym czołowych polskich twórców, pozostawała w wielkiej przyjaźni z Henrykiem Stażewskim.
Description:
"27/75", 1975
acrylic, mixed media/canvas, wood, 50 x 45 cm; sogned and described on reverse: 'DANUTA | LEWANDOWSKA | WARSZAWA | /AKRYL/' also described on stretcher: '27/75', export stamp on the reverse,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Twórczość Danuty Lewandowskiej nabiera wraz z upływem czasu coraz większego znaczenia. A jednocześnie teraz dopiero w pełni widzimy jak bardzo, dopóki żyła i pracowała, była niedoceniona. Waga jej sztuki wynika z dwu w każdej twórczości niezbędnych elementów - po pierwsze z oryginalności, odrębności własnych rozwiązań, a po drugie, istotnej jej zawartości. Trudno doszukiwać się wszystkich przyczyn dla których za życia Danuty Lewandowskiej twórczość jej nie była doceniana dostatecznie. Na pewno jedną z nich, może podstawową była skromność artystki, brak owej osławionej a tak przecież antypatycznej ‘siły przebicia’. Inna, istotniejszą przyczyną było to, że twórczość jej wymyka się wszystkim łatwym definicjom, choć powierzchownie wiele definicji do niej pasuje. Znaleźć wszak można w tej sztuce pewne elementy abstrakcji geometrycznej, ale przecież w rygorze geometrycznej abstrakcji się nie mieści; znaleźć można ruchliwe wibracje sztuki wizualnej, ale przecież nie o nie same i wyobrażenie ruchu tu chodzi; znaleźć można rozważania nad obrazem i jego granicami, ale przecież jeśli się pojawiają są tylko marginalne. A gdy tak rozbijam jednorodną twórczość na elementy pokazując nieprzystawalność do definicji dokonuję zabiegu najbardziej niedopuszczalnego - rozdzielam jedność, gdy tymczasem twórczość Danuty Lewandowskiej była tak spójna jak zdarza się to niezwykle rzadko, jak zdarza się to tylko artystom wybitnym i w pełni świadomym problemów, którymi się zajmują”.
Maciej Gutowski
Malarka, architekt wnętrz, projektant. Absolwentka warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Studiowała w latach 1950-1955 pod kierunkiem J. Sołtana i K. Nity na Wydziale Architektury Wnętrz. Dyplom otrzymała w 1955 Od 1958 do śmierci wykładała na warszawskiej ASP. Od 1973 adiunkt w pracowni Kompozycji Brył i Płaszczyzn profesora Owidzkiego na Wydziale Malarstwa, przemianowanej później na Pracownię Struktur i Działań Wizualnych. Funkcjonowała w środowisku intelektualnym czołowych polskich twórców, pozostawała w wielkiej przyjaźni z Henrykiem Stażewskim.
Description:
"27/75", 1975
acrylic, mixed media/canvas, wood, 50 x 45 cm; sogned and described on reverse: 'DANUTA | LEWANDOWSKA | WARSZAWA | /AKRYL/' also described on stretcher: '27/75', export stamp on the reverse,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl, technika własna/płótno, drewno
Sygnatura
sygnowany i opisany na odwrociu: 'DANUTA | LEWANDOWSKA | WARSZAWA | /AKRYL/' oraz opisany na krośnie malarskim: '27/75'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Warszawa
Literatura
Danuta Lewandowska 1927-1977, katalog wystawy, [red.] Hanna Szustakowska, CBWA Zachęta, Warszawa 1982, nlb (spis prac)
Wystawiany
„Danuta Lewandowska 1927-1977”, CBWA Zachęta, Warszawa, 1-28.02.1982