14
Tadasuke Kuwayama / Tadasky | "A-199", 1964
Estymacja:
280,000 zł - 350,000 zł
Sprzedane
400,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
172 x 172 cm
Kategoria
Opis
akryl/płótno, 172 x 172 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '# A-199 | 1964 | Tadasky',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Najczęściej używam symetrycznych, geometrycznych form. Kwadrat jest bardzo powszechną formą stworzoną przez człowieka, ona nas przyciąga. Kiedy umieszczam koło w innej formie, np. w kwadracie, tworzę wymiar głębi w moich obrazach. Nawet za 100 lat formy, których używam, będą zrozumiałe dla ludzi”.
Tadasky
Prezentowany obraz jest jedną z najbardziej charakterystycznych kompozycji z okręgiem, której Tadasky nadaje szczególnie kontemplacyjny charakter. Obraz powstał w niezwykłym skupieniu, a sam proces twórczy poprzedził wysmakowany proces intelektualny. Jednocześnie należy zwrócić uwagę na rolę pełnej świadomości i zdecydowanego działania, którym to zostało nadane pierwszorzędne znaczenie. Powstanie obrazu „A-199” wpisuje się w szczególny okres amerykańskiego snu młodego Japończyka, który rozpoczął się jego przyjazdem w 1961 do Nowego Jorku na stypendium. Był to szczególny dla niego czas, gdy brał udział w licznych wystawach monograficznych oraz ekspozycjach zbiorowych związanych z op-artem, a jego obrazy trafiły do wielu kolekcji muzealnych oraz prywatnych na całym świecie. W 1965, rok po powstaniu omawianego dzieła, odbyła się pierwsza indywidualna wystawa Tadasky’ego w Kootz Gallery w Nowym Jorku. Wkrótce jego obrazy zostały również zaprezentowane na przełomowej dla op-artu ekspozycji „The Responsive Eye” w Museum of Modern Art, które zakupiło jego dwa obrazy do swojej kolekcji.
Sam artysta również zwrócił uwagę na wpływ swoich doświadczeń z czasów młodzieńczych na późniejszą twórczość: „Dorastając, obserwowałem ludzi tworzących różne rzeczy i byłem tym zafascynowany. Spędzałem dużo czasu w fabryce, obserwując, jak budowane są kapliczki. Budowniczowie świątyń byli bardzo zręczni, ja natomiast zawsze byłem niezwykle ciekawski i zadawałem im mnóstwo pytań. Ponieważ byłem synem szefa, wyjaśniali mi tajemnice warsztatu, które w przypadku innych byłby tematem tabu. (…) Zawsze lubiłem wyzwania i satysfakcję, jaką przynosi samodzielne wykonywanie rzeczy. Jako dziecko nie dostawałem żadnych zabawek, więc robiłem własne. W podstawówce wyrzeźbiłem z drewna masażer pleców i za swój wynalazek zdobyłem nagrodę. W gimnazjum zrobiłem zestaw do mahjonga z pięknie zdobionymi elementami. Przez całe życie robiłem bardzo różne rzeczy. Po przyjeździe do Stanów i założeniu rodziny często się przeprowadzałem – wykonywałem całe projekty nowo zasiedlonych loftów lub studiów, projektowałem i wykonywałem szafki, meble, cokolwiek potrzebowałem. Niezależnie od tego, czy maluję obrazy, czy składam szafki, to czynność mająca dla mnie tę samą energię (…)”.
W Japonii, w warsztacie ojca, Kuwayama zgłębiał tajniki miyadaiku – tradycyjnej techniki wznoszenia świątyń, opartej na technicznej perfekcji i niepozbawionej kontemplacyjnego charakteru. Koncentryczne kręgi na kwadratowych płótnach są wynikiem unikatowego procesu twórczego Tadasky’ego, który używał japońskich pędzli i samodzielnie skonstruowanego przez siebie obrotowego urządzenia. Różnicując grubość linii, artysta tworzył niezwykłe iluzje przestrzenne o wyjątkowym wyrazie graficznym. Promieniste kolory i geometryczna struktura są wynikiem niezwykle przemyślanych działań. W efekcie hipnotyczny obraz Tadasky’ego przywodzi na myśl mandale i ich spirytualny przekaz. Widoczna tu koncentryczna forma nawiązuje do nirwany oraz kręgów życia i świata. Z kolei element centralny posiada w sobie boski pierwiastek. Przy całym zastosowanym tu systemie środków wyrazu najwyższymi wartościami pozostają dla artysty czystość, prostota i piękno.
Tadasuke Kuwayama, znany szerzej jako Tadasky, dorastał w miejscowości Nagoya w Japonii. Jego ojciec przez lata pracował jako budowniczy świątyń Shinto, co zawarzyło zarówno na twórczości malarza, jak i sposobie postrzegania sztuki i samego procesu tworzenia. Do Stanów Zjednoczonych po raz pierwszy przyjechał w 1961 roku. Wówczas rozpoczął studia artystyczne – początkowo w Art Students League w Nowym Jorku, a później w Brooklyn Museum of Art School. Od lat 60. Tadasky rozwijał swój własny, indywidualny język artystyczny w obrębie rodzącego się nurtu sztuki optycznej. Jego pierwsza indywidualna wystawa odbyła się w Kootz Gallery w Nowym Jorku w 1965 roku I w tym samym roku jego prace zostały zaprezentowane podczas słynnej ekspozycji The Responsive Eye w Museum of Modern Art. Nowojorska instytucja zakupiła do swojej stałej kolekcji dwa płótna Japończyka i od tego momentu jego kariera potoczyła się w zaskakująco szybkim tempie. Po wystawie Kinetic and Optic Art Today w Galerii Albright-Knox prace Tadasky’ego zaczęły być jednym z najbardziej pożądanych obiektów artystycznych w wielu prestiżowych, prywatnych I instytucjonalnych kolekcjach sztuki. Dziś jego koncentryczne, pulsujące wielobarwnymi liniami koła znajdują się między innymi w Baltimore Museum na Floridzie, Boca Raton Museum of Art, Lowe Art Museum na Uniwersytecie w Miami, Columbus Museum of Art w Massachusetts, Harvard Art Museums w Cambridge, Indianapolis Museum of Art, Krannert Art Museum na Uniwersytecie w Illinois, Museum of Fine Arts w Houston, University of Iowa Museum of Art, University of Virginia Art Museum, Yale University Art Gallery, Museo de Arte Contemporáneo w Buenos Aires oraz w licznych galeriach w Japonii.
Description:
"A-199", 1964
acrylic/canvas, 172 x 172 cm; signed, dated and described on reverse: '# A-199 | 1964 | Tadasky', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Najczęściej używam symetrycznych, geometrycznych form. Kwadrat jest bardzo powszechną formą stworzoną przez człowieka, ona nas przyciąga. Kiedy umieszczam koło w innej formie, np. w kwadracie, tworzę wymiar głębi w moich obrazach. Nawet za 100 lat formy, których używam, będą zrozumiałe dla ludzi”.
Tadasky
Prezentowany obraz jest jedną z najbardziej charakterystycznych kompozycji z okręgiem, której Tadasky nadaje szczególnie kontemplacyjny charakter. Obraz powstał w niezwykłym skupieniu, a sam proces twórczy poprzedził wysmakowany proces intelektualny. Jednocześnie należy zwrócić uwagę na rolę pełnej świadomości i zdecydowanego działania, którym to zostało nadane pierwszorzędne znaczenie. Powstanie obrazu „A-199” wpisuje się w szczególny okres amerykańskiego snu młodego Japończyka, który rozpoczął się jego przyjazdem w 1961 do Nowego Jorku na stypendium. Był to szczególny dla niego czas, gdy brał udział w licznych wystawach monograficznych oraz ekspozycjach zbiorowych związanych z op-artem, a jego obrazy trafiły do wielu kolekcji muzealnych oraz prywatnych na całym świecie. W 1965, rok po powstaniu omawianego dzieła, odbyła się pierwsza indywidualna wystawa Tadasky’ego w Kootz Gallery w Nowym Jorku. Wkrótce jego obrazy zostały również zaprezentowane na przełomowej dla op-artu ekspozycji „The Responsive Eye” w Museum of Modern Art, które zakupiło jego dwa obrazy do swojej kolekcji.
Sam artysta również zwrócił uwagę na wpływ swoich doświadczeń z czasów młodzieńczych na późniejszą twórczość: „Dorastając, obserwowałem ludzi tworzących różne rzeczy i byłem tym zafascynowany. Spędzałem dużo czasu w fabryce, obserwując, jak budowane są kapliczki. Budowniczowie świątyń byli bardzo zręczni, ja natomiast zawsze byłem niezwykle ciekawski i zadawałem im mnóstwo pytań. Ponieważ byłem synem szefa, wyjaśniali mi tajemnice warsztatu, które w przypadku innych byłby tematem tabu. (…) Zawsze lubiłem wyzwania i satysfakcję, jaką przynosi samodzielne wykonywanie rzeczy. Jako dziecko nie dostawałem żadnych zabawek, więc robiłem własne. W podstawówce wyrzeźbiłem z drewna masażer pleców i za swój wynalazek zdobyłem nagrodę. W gimnazjum zrobiłem zestaw do mahjonga z pięknie zdobionymi elementami. Przez całe życie robiłem bardzo różne rzeczy. Po przyjeździe do Stanów i założeniu rodziny często się przeprowadzałem – wykonywałem całe projekty nowo zasiedlonych loftów lub studiów, projektowałem i wykonywałem szafki, meble, cokolwiek potrzebowałem. Niezależnie od tego, czy maluję obrazy, czy składam szafki, to czynność mająca dla mnie tę samą energię (…)”.
W Japonii, w warsztacie ojca, Kuwayama zgłębiał tajniki miyadaiku – tradycyjnej techniki wznoszenia świątyń, opartej na technicznej perfekcji i niepozbawionej kontemplacyjnego charakteru. Koncentryczne kręgi na kwadratowych płótnach są wynikiem unikatowego procesu twórczego Tadasky’ego, który używał japońskich pędzli i samodzielnie skonstruowanego przez siebie obrotowego urządzenia. Różnicując grubość linii, artysta tworzył niezwykłe iluzje przestrzenne o wyjątkowym wyrazie graficznym. Promieniste kolory i geometryczna struktura są wynikiem niezwykle przemyślanych działań. W efekcie hipnotyczny obraz Tadasky’ego przywodzi na myśl mandale i ich spirytualny przekaz. Widoczna tu koncentryczna forma nawiązuje do nirwany oraz kręgów życia i świata. Z kolei element centralny posiada w sobie boski pierwiastek. Przy całym zastosowanym tu systemie środków wyrazu najwyższymi wartościami pozostają dla artysty czystość, prostota i piękno.
Tadasuke Kuwayama, znany szerzej jako Tadasky, dorastał w miejscowości Nagoya w Japonii. Jego ojciec przez lata pracował jako budowniczy świątyń Shinto, co zawarzyło zarówno na twórczości malarza, jak i sposobie postrzegania sztuki i samego procesu tworzenia. Do Stanów Zjednoczonych po raz pierwszy przyjechał w 1961 roku. Wówczas rozpoczął studia artystyczne – początkowo w Art Students League w Nowym Jorku, a później w Brooklyn Museum of Art School. Od lat 60. Tadasky rozwijał swój własny, indywidualny język artystyczny w obrębie rodzącego się nurtu sztuki optycznej. Jego pierwsza indywidualna wystawa odbyła się w Kootz Gallery w Nowym Jorku w 1965 roku I w tym samym roku jego prace zostały zaprezentowane podczas słynnej ekspozycji The Responsive Eye w Museum of Modern Art. Nowojorska instytucja zakupiła do swojej stałej kolekcji dwa płótna Japończyka i od tego momentu jego kariera potoczyła się w zaskakująco szybkim tempie. Po wystawie Kinetic and Optic Art Today w Galerii Albright-Knox prace Tadasky’ego zaczęły być jednym z najbardziej pożądanych obiektów artystycznych w wielu prestiżowych, prywatnych I instytucjonalnych kolekcjach sztuki. Dziś jego koncentryczne, pulsujące wielobarwnymi liniami koła znajdują się między innymi w Baltimore Museum na Floridzie, Boca Raton Museum of Art, Lowe Art Museum na Uniwersytecie w Miami, Columbus Museum of Art w Massachusetts, Harvard Art Museums w Cambridge, Indianapolis Museum of Art, Krannert Art Museum na Uniwersytecie w Illinois, Museum of Fine Arts w Houston, University of Iowa Museum of Art, University of Virginia Art Museum, Yale University Art Gallery, Museo de Arte Contemporáneo w Buenos Aires oraz w licznych galeriach w Japonii.
Description:
"A-199", 1964
acrylic/canvas, 172 x 172 cm; signed, dated and described on reverse: '# A-199 | 1964 | Tadasky', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '# A-199 | 1964 | Tadasky'
Proweniencja
Galeria D. Wigmore Fine Art, Nowy Jork, 2021; kolekcja instytucjonalna, Warszawa