Powrót do DESA.PL
5 of Liczba obiektów: 70
5
Jan Dobkowski | "Kosmiczny bieg", 1989
Estymacja:
55,000 zł - 70,000 zł
Sprzedane
80,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Jan Dobkowski (1942)
Wymiary
80 x 60 cm
Opis
akryl/płótno, 80 x 60 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'Jan Dobkowski 89', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Jan Dobkowski | "KOSMICZNY BIEG" 1989 | 80 cm x 60 cm | ACRYL'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


KOLORY WOLNOŚCI

„Prace Dobkowskiego, w których morfologia ludzka łączy się z nie-ludzką, charakteryzują się podobieństwem do sztuki psychodelicznej, lecz ich styl i treść są zapożyczone raczej z secesji i symbolizmu. Często przedstawiają roztopione, ‘odlotowe’ formy, przypominające (…) przemiany po zażyciu substancji psychodelicznych. Zainteresowanie zjawiskami polimorficznymi i entoptycznymi bierze się w równym stopniu z doświadczeń halucynacyjnych i tradycyjnej wiedzy ludności rdzennej i prehistorycznej. Oba te obszary dostarczają Dobkowskiemu wzorców ponadindywidualnych, abstrakcyjnych funkcjonalnie, lecz głęboko zakorzenionych w środowisku przyrodniczym”.
Post Brothers

Początek pracy twórczej Jana Dobkowskiego przypada na rok 1968, szczególnie intensywny pod względem wydarzeń kulturowo-społecznych w Europie. Sam artysta wpisywał się swoimi zainteresowaniami w działania charakteryzujące ówczesną kontrkulturę, nawołującą do uwolnienia człowieka z opresji kultury dominującej. Tematy psychodeliczności, wolnej miłości, seksualności żywe dla młodych tamtych czasów przejawiają się w twórczości Dobkowskiego od samego początku.

Pierwszym okresem kształtującym osobowość twórczą artysty były uznawane dziś za kanoniczne, wielkoformatowe obrazy czerwono-zielone. Następnie zanurzył się w rozważania nad barwą i sposobem wydobycia głębi poprzez badanie wzajemnego oddziaływania na siebie kolejnych barw. Poszukiwania te, inspirowane również licznymi odbywanymi w tym czasie podróżami w Ameryce Południowej, zaprowadziły Dobkowskiego do nowego sposobu użycia koloru. I tak w miejsce płynnych i rozłożystych plam barwnych pojawiły się energiczne linie mieniące się całą gamą kolorów. Obrazem pochodzącym z tego właśnie okresu twórczości jest utrzymany w odcieniach granatu „Kosmiczny bieg” z 1989. Multikolorowe, sprężyste linie kontrastujące z ciemnym tłem zarysowują na płótnie biegnącą postać, która się duplikuje, wyrasta jedna z drugiej na wzór organizmów oglądanych pod mikroskopem. Cała scena odbywa się jednak w skali makro, na co wskazuje tytuł oraz znajdująca się w prawym górnym rogu kula, planeta, księżyc, słońce… czymkolwiek chcemy ją widzieć.

Nie tylko wielokolorowe dzieła, tworzone za pomocą cienkich linii, wychodziły spod pędzla artysty. Wśród prac charakteryzujących się abstrakcyjną linią, którą starał się wprowadzić porządek do świata przeżyć, znajdują się również prace monochromatyczne. Przykładem tych ostatnich jest prezentowana w katalogu praca z 1977 zatytułowana „Próba jedności”. Zbudowana również na zasadzie kontrastu praca składa się z falujących białych linii unoszących się na czarnym tle. Przy czym załamana zostaje w tym przypadku zasada figura–tło, spośród białych pociągnięć pędzla bowiem wyzierają czarne zawirowania.

W tym miejscu warto przytoczyć słowa Dobkowskiego, komentujące jego twórczość: „Tworzę nastrój. Jest on elementem intymności, tak jak intymność – nastroju. Erotyka to nie tylko bliskie kontakty między ludźmi. Płodność to erotyka, która dotyczy całego świata, także zwierząt, roślinności. Nie zajmuję się kontekstem kulturowym i socjologicznym erotyki, widzę człowieka jako część natury. W moich obrazach staram się wymieszać elementy roślinne, zwierzęce i ludzkie, pokazać bogactwo linii tych światów, które tworzą jedną całość. Chce pokazać kipiące życie”.

W kolejnych latach twórczości pośród dzieł Jana Dobkowskiego pojawiają się prace coraz bardziej abstrakcyjne, oparte na użyciu charakterystycznej cienkiej linii, a fascynacja kolorem i jego możliwościami optycznymi towarzyszy artyście do dziś.

Malarz i grafik. W latach 1962-68 odbył studia w ASP w Warszawie na Wydziale Malarstwa w pracowniach prof. Juliusza Studnickiego i prof. Jana Cybisa. Był współzałożycielem (wraz z Jerzym Jurrym Zielińskim) grupy "Neo-Neo" (1967-1970). Ilustrator wierszy Guillaume'a Apollinaire'a "Zwierzyniec albo świta Orfeusza" (1963). W roku 1968 Dobkowski wziął udział w wystawie "Secesja-Secesja?" w Galerii Współczesnej w Warszawie, która wywołała wielkie zainteresowanie w mediach i wśród krytyków. Po sukcesie na tej wystawie jego obrazy znalazły się na prestiżowej prezentacji "Polskie malarstwo współczesne. Źródła i poszukiwania" w Paryżu. Wkrótce też Guggenheim Museum w Nowym Jorku zakupiło do swoich zbiorów jego płótno "Podwójna dziewczyna" (1968), pierwszy czerwono-zielony obraz Dobkowskiego. Cały cykl obrazów w takiej kolorystyce powstał rok później, namalowany w ujednoliconym formacie 200 x 150 cm. Na zielonych tłach pojawiały się w różnych sytuacjach czerwone sylwety męskich i kobiecych postaci, te ostatnie najczęściej o bujnych kształtach, karykaturalnie rozrośniętych. Kobiety o wielu piersiach o formach jabłek czy gruszek miały w sobie potężny ładunek erotyzmu i zmysłowości. Niektóre formy na obrazach Dobkowskiego przemieniały się płynnie w inne, pierś kobieca stawała się dorodnym jabłkiem, serce plemnikiem, a kręgosłup i żebra organiczną, wiotką strukturą. Zieleń sugerowała naturę, żywiołową witalność, życie. Obrazy te stały się punktem wyjścia do wielu działań przestrzennych i następnych serii obrazów. W okresie stanu wojennego uczestniczył w akcjach kultury niezależnej. W 1972 roku był stypendystą Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku. Laureat nagród, m.in.: Nagrody Krytyki im. Cypriana Kamila Norwida (1978); Nagrody im. Jana Cybisa (1994) za całokształt twórczości.

Description:
"Cosmic Run", 1989
acrylic/canvas, 80 x 60 cm; signed and dated lower right: 'Jan Dobkowski 89', signed, dated and described on the reverse: 'Jan Dobkowski | "KOSMICZNY BIEG" 1989 | 80 cm x 60 cm | ACRYL',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Jan Dobkowski 89'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Finlandia