2
Czesław Pius Ciapało | "Opus X - 74 Nr 3" z cyklu "Koncert na lewą rękę (Candeza)", 1974
Estymacja:
55,000 zł - 70,000 zł
Sprzedane
50,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Czesław Pius Ciapało (1942)
Wymiary
135 x 175 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 135 x 175 cm, sygnowany i datowany p.g.: 'CIAPAŁO 74', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'CZESŁAW PIUS CIAPAŁO | KONCERT NA LEWĄ RĘKĘ (CADENZA) | OPUS X-74 Nr 3 CZYLI EROTYK JESIENNY | OL. PŁ. 135 x 175 cm 1974'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Osłuchanie w wielkiej muzyce, zachwyt brzmieniem symfonicznym, wrocławskie lata oratoryjno-kantatowe, podobieństwa terminologii obu sztuk, wreszcie odwaga ostrożnego stąpania po kruchym lodzie pchnęła mnie w nieznane”.
Czesław Pius Ciapało
Czesław Pius Ciapała w swoich dziełach koncentruje się na zmysłowych, niekiedy erotycznych wizerunkach kobiet, które dominują na płótnie i ograniczają rolę tła. W swoich pracach z tej serii używał intensywnej gamy kolorystycznej, pełnej odcieni czerwieni, pomarańczy i zieleni. Jego podejście ostro kontrastowało z obowiązującą wówczas cenzurą w Polsce Ludowej, co skutkowało odrzucaniem lub usuwaniem jego prac z wystaw. Pobyt w Wielkiej Brytanii, gdzie zapoznał się z Nową Figuracją, miał znaczący wpływ na jego sztukę. Europejskie wpływy odzwierciedliły się w jego późniejszych seriach prac. Ciapała eksplorował różne techniki i style, od drippingu inspirowanego przez Jacksona Pollocka, przez pointylizm, aż po zafascynowanie architekturą amerykańskich metropolii, które rozbudził w nim staż naukowy na Eastern Illinois University w Charleston. W swojej artystycznej podróży przez różnorodne metody, Ciapała nieustannie poszukiwał własnego, unikalnego języka. Niezmienna w jego pracy pozostawała harmonia barw i wyrazista płaszczyzna obrazu.
Artysta w latach 1963–1964 studiował na Wydziale Konserwacji Zabytków oraz na Wydziale Artystyczno-Dydaktycznym Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. W 196 roku przeniósł się Warszawy, gdzie ukończył studia w pracowni Aleksandra Kobzdeja w Akademii Sztuk Pięknych. Duży wpływ na jego twórczość miał półroczny pobyt w Wielkiej Brytanii, gdzie miał szanse zapoznać się z twórczością artystów z kręgu Nowej Figuracji. Po powrocie do Polski tworzył cykle prac inspirowane dokonaniami twórców Europy Zachodniej, między innymi cykl zatytułowany „Formy Nieprawdopodobne i Nieprawdopodobnie Podobne”. W późniejszym okresie tworzył prace wielkoformatowe, często będące wynikiem fascynacji architekturą amerykańskich aglomeracji, którą miał szanse podziwiać w trakcie naukowego stażu w Eastern Illinois University w Charleston. Artysta eksperymentował z różnymi technikami artystycznymi takimi jak dripping czy pointylizm, jednocześnie przykładając dużą wagę do harmonii kolorystycznej i wartości ekspresyjnych malarskiej płaszczyzny. Przez pewien czas tworzył także monumentalne żelbetonowe rzeźby.
Description:
"Opus X - 74 No. 3" from the series "Concerto for the left hand (Candeza)", 1974
oil/canvas, 135 x 175 cm; signed and dated lower right: 'CIAPALO 74', signed, dated and described on the reverse: 'CZESLAW PIUS CIAPALO | KONCERT NA LEWA REKE (CADENZA) | OPUS X-74 Nr 3 CZYLI EROTYK JESIENNY | OL. PL. 135 x 175 cm 1974',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Osłuchanie w wielkiej muzyce, zachwyt brzmieniem symfonicznym, wrocławskie lata oratoryjno-kantatowe, podobieństwa terminologii obu sztuk, wreszcie odwaga ostrożnego stąpania po kruchym lodzie pchnęła mnie w nieznane”.
Czesław Pius Ciapało
Czesław Pius Ciapała w swoich dziełach koncentruje się na zmysłowych, niekiedy erotycznych wizerunkach kobiet, które dominują na płótnie i ograniczają rolę tła. W swoich pracach z tej serii używał intensywnej gamy kolorystycznej, pełnej odcieni czerwieni, pomarańczy i zieleni. Jego podejście ostro kontrastowało z obowiązującą wówczas cenzurą w Polsce Ludowej, co skutkowało odrzucaniem lub usuwaniem jego prac z wystaw. Pobyt w Wielkiej Brytanii, gdzie zapoznał się z Nową Figuracją, miał znaczący wpływ na jego sztukę. Europejskie wpływy odzwierciedliły się w jego późniejszych seriach prac. Ciapała eksplorował różne techniki i style, od drippingu inspirowanego przez Jacksona Pollocka, przez pointylizm, aż po zafascynowanie architekturą amerykańskich metropolii, które rozbudził w nim staż naukowy na Eastern Illinois University w Charleston. W swojej artystycznej podróży przez różnorodne metody, Ciapała nieustannie poszukiwał własnego, unikalnego języka. Niezmienna w jego pracy pozostawała harmonia barw i wyrazista płaszczyzna obrazu.
Artysta w latach 1963–1964 studiował na Wydziale Konserwacji Zabytków oraz na Wydziale Artystyczno-Dydaktycznym Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. W 196 roku przeniósł się Warszawy, gdzie ukończył studia w pracowni Aleksandra Kobzdeja w Akademii Sztuk Pięknych. Duży wpływ na jego twórczość miał półroczny pobyt w Wielkiej Brytanii, gdzie miał szanse zapoznać się z twórczością artystów z kręgu Nowej Figuracji. Po powrocie do Polski tworzył cykle prac inspirowane dokonaniami twórców Europy Zachodniej, między innymi cykl zatytułowany „Formy Nieprawdopodobne i Nieprawdopodobnie Podobne”. W późniejszym okresie tworzył prace wielkoformatowe, często będące wynikiem fascynacji architekturą amerykańskich aglomeracji, którą miał szanse podziwiać w trakcie naukowego stażu w Eastern Illinois University w Charleston. Artysta eksperymentował z różnymi technikami artystycznymi takimi jak dripping czy pointylizm, jednocześnie przykładając dużą wagę do harmonii kolorystycznej i wartości ekspresyjnych malarskiej płaszczyzny. Przez pewien czas tworzył także monumentalne żelbetonowe rzeźby.
Description:
"Opus X - 74 No. 3" from the series "Concerto for the left hand (Candeza)", 1974
oil/canvas, 135 x 175 cm; signed and dated lower right: 'CIAPALO 74', signed, dated and described on the reverse: 'CZESLAW PIUS CIAPALO | KONCERT NA LEWA REKE (CADENZA) | OPUS X-74 Nr 3 CZYLI EROTYK JESIENNY | OL. PL. 135 x 175 cm 1974',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.g.: 'CIAPAŁO 74'
Literatura
Czesław Pius Ciapało. Symfonie wizualne 1974-1982, katalog wystawy, „Zachęta” Centralne Biuro Wystaw Artystycznych, Warszawa 1982, poz. 4 (spis); Pius Ciapało, Malarstwo, Poznań-Warszawa 2021, str. 13 (il.)
Wystawiany
„Czesław Pius Ciapało. Symfonie wizualne 1974-1982”, Zachęta Centralne Biuro Wystaw Artystycznych, Warszawa, 9.08-29.08.1982