44
Zofia Błażko | Metamorfoza Daphne
Estymacja:
9,000 zł - 12,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Fantastyczna. Surrealizm i Realizm Magiczny
Artysta
Zofia Błażko (1986)
Wymiary
100 x 81 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 100 x 81 cm, sygnowany p.d.: 'ZB',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Zastosowany przez artystkę kadr, ujęcie do dołu, niby w chodzie, z zamyśloną twarzą
rodzi skojarzenia ze współczesną fotografią uliczną, np. z dziełami Cindy Sherman. Kobieca figura w przypadku Zofii Błażko została jednak umieszczona w abstrakcyjnej przestrzeni i przykrytą gałązkami, które pochłaniają jej figurę. Taki zabieg implikuje możliwy symboliczny sens dzieła jako obrazu o konflikcie: natura vs kultura, człowieku zanurzonym w czasie agrarnym lub też po prostu doczesności ludzkiego życia. Kto wie, czy Błażko nie wchodzi jednak w dialog z jednym z największych tekstów kultury europejskiej, mianowicie „Metamorfozami” Owidiusza?
Ten powstały w I w. n.e. tekst przyniósł niezwykle bujną inspirację wielu twórcom
renesansu i następnych epok. Jednym z szeroko podejmowanych przez malarzy
i rzeźbiarzy tematów z „Metamorfoz” była historia nimfy Dafne, które podczas ucieczki
przed lubieżnym Apollinem prosiła swojego ojca Peneusza. Ten, wysłuchawszy jej
prośby, przemienił ją w drzewo wawrzynu. W kulturze europejskiej Dafne uchodzi za
wzór cnotliwości i niewinności, aż do utraty ludzkiej postaci.
W 2010 obroniła tytuł magisterski na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku na kierunku „Malarstwo” w pracowni prof. Macieja Świeszewskiego oraz ukończyła studia I stopnia na kierunku „Fotografia” pod opieką prof. Witolda Węgrzyna. W 2012 została absolwentką studiów podyplomowych na kierunku „Arteterapia” Akademii Medycznej w Gdańsku. Malarka, zafascynowana życiem i twórczością malarzy paryskich, po ukończeniu studiów postanowiła wyjechać do Francji. W Paryżu przebywała na rezydencji artystycznej Jour et Nuit Culture, a następnie tworzyła w prestiżowej pracowni Chez Robert, Électron Libre na 59 rue de Rivoli. Czas paryski to również okres nauki w pracowni profesora Jacqua Yankiela Kikoine, wykładowcy Akademii Sztuk Pięknych w Paryżu, syna Michel Kikoine jednego z założycieli École de Paris. Doceniona za swoją pracowitość i kunszt artystyczny, jako pierwsza Polka w historii, uzyskała możliwość zaprojektowania i zrealizowania dekoracji sześciopiętrowej fasady budynku, który stanowi kolebkę artystyczną bohemy współczesnego Paryża na 59 rue de Rivoli.
Poszukująca nowych inspiracji artystka w 2015 wyjechała na rezydencję artystyczną do stolicy Senegalu - Dakaru. Półroczny pobyt zaowocował licznymi portretami mieszkańców Afryki, które cieszyły się uznaniem lokalnej społeczności. Wystawę kończącą pobyt artystki na rezydencji zaszczycił sam minister kultury Senegalu - Mbagnick Ndiaye. W drugim półroczu 2015 Zofia Błażko przebywała na rezydencji artystycznej w Shangyuan Art Museum w Pekinie, natomiast w 2018 w St. Petersburg Art Residency w Federacji Rosyjskiej.
Obecnie malarka żyje i tworzy w Warszawie. Na swoim koncie ma dziewięć wystaw indywidualnych m.in. w: Teatrze Witkacego - Zakopane 2016; Galerii Kuratorium - Warszawa 2017 oraz Galerii 101 Projekt - Warszawa 2018. Brała udział również w kilkunastu wystawach zbiorowych m.in. w: Sunny Art Centre - Londyn 2019; National Historical Museum - Tiran 2019; „Statek Robinsona” - Wrocław 2019; Nadbałtyckie Centrum Kultury - Gdańsk 2017; Musée Théodore Monod D'art Africain - Dakar 2015; Shangyuan Art Museum – Pekin 2015.
Description:
Daphne's metamorphosis
oil/canvas, 100 x 81 cm; signed lower right: 'ZB', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Zastosowany przez artystkę kadr, ujęcie do dołu, niby w chodzie, z zamyśloną twarzą
rodzi skojarzenia ze współczesną fotografią uliczną, np. z dziełami Cindy Sherman. Kobieca figura w przypadku Zofii Błażko została jednak umieszczona w abstrakcyjnej przestrzeni i przykrytą gałązkami, które pochłaniają jej figurę. Taki zabieg implikuje możliwy symboliczny sens dzieła jako obrazu o konflikcie: natura vs kultura, człowieku zanurzonym w czasie agrarnym lub też po prostu doczesności ludzkiego życia. Kto wie, czy Błażko nie wchodzi jednak w dialog z jednym z największych tekstów kultury europejskiej, mianowicie „Metamorfozami” Owidiusza?
Ten powstały w I w. n.e. tekst przyniósł niezwykle bujną inspirację wielu twórcom
renesansu i następnych epok. Jednym z szeroko podejmowanych przez malarzy
i rzeźbiarzy tematów z „Metamorfoz” była historia nimfy Dafne, które podczas ucieczki
przed lubieżnym Apollinem prosiła swojego ojca Peneusza. Ten, wysłuchawszy jej
prośby, przemienił ją w drzewo wawrzynu. W kulturze europejskiej Dafne uchodzi za
wzór cnotliwości i niewinności, aż do utraty ludzkiej postaci.
W 2010 obroniła tytuł magisterski na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku na kierunku „Malarstwo” w pracowni prof. Macieja Świeszewskiego oraz ukończyła studia I stopnia na kierunku „Fotografia” pod opieką prof. Witolda Węgrzyna. W 2012 została absolwentką studiów podyplomowych na kierunku „Arteterapia” Akademii Medycznej w Gdańsku. Malarka, zafascynowana życiem i twórczością malarzy paryskich, po ukończeniu studiów postanowiła wyjechać do Francji. W Paryżu przebywała na rezydencji artystycznej Jour et Nuit Culture, a następnie tworzyła w prestiżowej pracowni Chez Robert, Électron Libre na 59 rue de Rivoli. Czas paryski to również okres nauki w pracowni profesora Jacqua Yankiela Kikoine, wykładowcy Akademii Sztuk Pięknych w Paryżu, syna Michel Kikoine jednego z założycieli École de Paris. Doceniona za swoją pracowitość i kunszt artystyczny, jako pierwsza Polka w historii, uzyskała możliwość zaprojektowania i zrealizowania dekoracji sześciopiętrowej fasady budynku, który stanowi kolebkę artystyczną bohemy współczesnego Paryża na 59 rue de Rivoli.
Poszukująca nowych inspiracji artystka w 2015 wyjechała na rezydencję artystyczną do stolicy Senegalu - Dakaru. Półroczny pobyt zaowocował licznymi portretami mieszkańców Afryki, które cieszyły się uznaniem lokalnej społeczności. Wystawę kończącą pobyt artystki na rezydencji zaszczycił sam minister kultury Senegalu - Mbagnick Ndiaye. W drugim półroczu 2015 Zofia Błażko przebywała na rezydencji artystycznej w Shangyuan Art Museum w Pekinie, natomiast w 2018 w St. Petersburg Art Residency w Federacji Rosyjskiej.
Obecnie malarka żyje i tworzy w Warszawie. Na swoim koncie ma dziewięć wystaw indywidualnych m.in. w: Teatrze Witkacego - Zakopane 2016; Galerii Kuratorium - Warszawa 2017 oraz Galerii 101 Projekt - Warszawa 2018. Brała udział również w kilkunastu wystawach zbiorowych m.in. w: Sunny Art Centre - Londyn 2019; National Historical Museum - Tiran 2019; „Statek Robinsona” - Wrocław 2019; Nadbałtyckie Centrum Kultury - Gdańsk 2017; Musée Théodore Monod D'art Africain - Dakar 2015; Shangyuan Art Museum – Pekin 2015.
Description:
Daphne's metamorphosis
oil/canvas, 100 x 81 cm; signed lower right: 'ZB', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'ZB'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Gdynia