Powrót do DESA.PL
16 of Liczba obiektów: 61
16
Ewa Juszkiewicz | Bez tytułu (według Josepha Karla Stielera), 2021
Estymacja:
5,000 zł - 8,000 zł
Sprzedane
5,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Fantastyczna. Surrealizm i Realizm Magiczny
Artysta
Ewa Juszkiewicz (1984)
Wymiary
śr.: 27 cm
Kategoria
Opis
serigrafia/porcelana, śr.: 27 cm, opisany na odwrociu,

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Na niniejszej aukcji prezentujemy Państwu nietuzinkowy przedmiot. Jest to talerz, na którym widnieje obraz Ewy Juszkiewicz. Dzieło jest projektem Gagosian Gallery. O tym, jak prestiżowa była to inicjatywa, może świadczyć fakt, że obok naszej rodaczki brali w niej udział m.in. Virgil Abloh – pierwszy założyciel kultowej, streetwearowej marki Off-White, dyrektor artystyczny męskiej linii domu mody Louis Vuitton, Helen Frankenthaler – amerykańska malarka, przedstawicielka ekspresjonizmu abstrakcyjnego i color field painting; odznaczona Narodowym Medalem Sztuk oraz Alex Israel – amerykański artysta multimedialny, pisarz i projektant z Los Angeles.
Ewa Juszkiewicz już od lat bryluje wśród znanych i lubianych. Nic dziwnego, udało jej się stworzyć bardzo charakterystyczny, kobiecy styl. Jej dzieła nawiązują do portretów historycznych. Juszkiewicz w dowcipny sposób komentuje w swoich pracach stereotypy dotyczące płci pięknej. Naśladując przedstawienia kobiet malowane w stylu klasycyzmu (Grand Manner), popularnym w sztuce zachodniej od XVIII do początków XIX wieku styl Ewy Juszkiewicz jest rozpoznawalny na pierwszy rzut oka – malarka sięga po XIX-wieczne portrety dam, ale maluje je na nowo, wprowadzając znaczące zmiany – twarze postaci zasłania burzą włosów, opakowuje udrapowaną tkaniną albo zastępuje kompozycją z piór, egzotycznych kwiatów i liści, ale też grzybów czy fragmentów owadów.
Juszkiewicz proponuje wolną od decorum epoki i jej obyczajowości alternatywę w postaci fantastycznych portretów bez twarzy. Kreuje nową historię sztuki, z punktu widzenia kobiety-artystki. Na obrazach wystawianych w Gagosian Gallery, w Beverly Hills (wszystkie prace były namalowane w 2023) Juszkiewicz konsekwentnie zasłaniała twarze bohaterek swych prac. W tym celu domalowywała ciasno upięte, misterne fryzury, płachty materiału, czy tak jak w przypadku wystawionego na niniejszej aukcji talerza kompozycje złożone z rozmaitych kwiatów i liści oraz inne dodatki, które sprawiają, że jej styl jest tak unikatowy i rozpoznawalny Te surrealistyczne elementy zaskakują widza. Rzucają wyzwanie sposobom, za pomocą których tożsamość kobiet była przez wieki przedstawiana, idealizowana i marginalizowana. „Moim zamiarem jest swoboda ekspresji, emocji i witalności” – deklarowała artystka „Te obrazy balansują pomiędzy ideałem i zniekształceniem, elegancją i dzikością, pięknem i groteską, ludzkim i nieludzkim”. Styl Ewy Juszkiewicz jest rozpoznawalny na pierwszy rzut oka – malarka sięga po XIX-wieczne portrety dam, ale maluje je na nowo, wprowadzając znaczące zmiany – twarze postaci zasłania burzą włosów, opakowuje udrapowaną tkaniną albo zastępuje kompozycją z piór, egzotycznych kwiatów i liści, ale też grzybów czy fragmentów owadów.
„Juszkiewicz proponuje wolną od decorum epoki i jej obyczajowości alternatywę w postaci fantastycznych portretów bez twarzy. Kreuje nową historię sztuki, z punktu widzenia kobiety-artystki” – czytamy.
„Surrealistyczne, dziwne i groteskowe” prace, jak określa je sama artystka, można interpretować jako przewrotny feministyczny komentarz na temat roli, w jakiej osadzano wysoko urodzone damy w nie tak odległej historii, lub nawet szerzej – jako krytykę przedmiotowego postrzegania całej „płci pięknej”. Przedstawianej jako milczącej, eterycznej oraz nudnej. Choć Ewa Juszkiewicz już od lat jest uznawana za topową artystkę, wyjątkowo głośno było o niej w zeszłym roku z powodu jej współpracy z domem mody Louis Vuitton. Na model Antycapucines przeniosła swój obraz „Ginger Locks”. Oprócz Polki do projektu zaproszono w 2023 także malawijską artystkę Billie Zangewę, amerykańską rzeźbiarką Lizę Lou, duet francusko-serbskich partnerów artystycznych Tursic & Mille oraz chińską artystkę Ziping Wang. Oprócz najnowszych dokonań warto też wspomnieć o początkach jej kariery. W 2013 artystka wygrała prestiżowe Biennale Malarstwa Bielska Jesień. W roku kolejnym jej dzieła trafiły do albumu „One Hundred Painters of Tomorrow” wydawnictwa Thames & Hudson. Prace Juszkiewicz widniały w zestawieniu najbardziej obiecujących artystów i ich dzieł sztuki. Następnie patronat nad artystką objęła wcześniej wspomniana galeria Gagosian. Zasłynęła ona z tego, że reprezentowała takie sławy jak Roy Lichtenstein czy Andy Warhol. To właśnie w tej galerii, w Beverly Hills, od 3 listopada 2023 można oglądać dzieła artystki. W 2022 podczas aukcji w luksusowym domu Christie’s obraz „Portrait of a Lady (After Louis Leopold Boilly)” wylicytowano za 1,56 miliona dolarów, chociaż przewidywano, że malowidło nie zbierze więcej niż 300 tysięcy dolarów. Dom aukcyjny Sotheby’s nazwał ją „jedną z najciekawszych młodych artystek współczesnych”.


Ewa Juszkiewicz (1984) jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, doktorat uzyskała na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Jest laureatką m.in. nagrody pisma Format na III Festiwalu Sztuki Młodych w Szczecinie Przeciąg, Grand Prix na Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2013, nagrody specjalnej konkursu Artystyczna Podróż Hestii, Grand Prix w konkursie TheOneMinutes oraz III Nagrody na Multimedia Szajna Festiwal 2010. Jest stypendystką Marszałka Województwa Pomorskiego (2014) oraz uczestniczką Międzynarodowych Warsztatów Artystycznych Pienków. Twórczość Ewy Juszkiewicz na wystawach indywidualnych i solowych prezentowały instytucje takie jak Almine Rech Gallery (Paryż, 2019), Gagosian (Nowy Jork, 2019), Cabinet (Mediolan, 2019), Galerie Rolando Anselmi (Berlin, 2018), Zachęta Narodowa Galeria Sztuki (Warszawa, 2018), MSN (Warszawa, 2017), Galeria Arsenał (Bialystok, 2016), National Art Gallery of China (Pekin, 2015), Christie’s Ryder Street Gallery (Londyn, 2014), MOCAK (Kraków, 2013). Jej prace znajdują się w kolekcjach MSN w Warszawie, Muzeum Narodowego w Gdańsku, Zachęty Sztuki Współczesnej w Szczecinie, Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Olsztynie, Galerii Bielskiej BWA oraz w prywatnych kolekcjach w Polsce, Niemczech, Stanach Zjednoczonych i we Włoszech.

Description:
Untitled (by Joseph Karl Stieler), 2021
porcelaine, ; described on the reverse, ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
serigrafia/porcelana
Sygnatura
opisany na odwrociu