Powrót do DESA.PL
13 of Liczba obiektów: 61
13
Rafał Olbiński | "Tożsamość znaczenia", 2020
Estymacja:
90,000 zł - 150,000 zł
Sprzedane
80,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Fantastyczna. Surrealizm i Realizm Magiczny
Artysta
Rafał Olbiński (1943)
Wymiary
52 x 43 cm
Opis
akryl, olej/płótno, 52 x 43 cm, sygnowany p.d.: 'Olbinski',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Wolę żałować tego, co zrobiłem, niż tego, czego nie zrobiłem. Wydaje mi się, że na dłuższą metę dobrze na tym wyszedłem. Warto podejmować ryzyko. Jeśli tego nie zrobisz, nic się nie wydarzy. 90 procent ludzi rezygnuje z ryzyka. Należę do pozostałych 10 procent”.
Rafał Olbiński

Rafał Olbiński nie tworzy banalnych dzieł. Przeciwnie, każda z prac stanowi oryginalną historię z zakamuflowanym znaczeniem. Prezentowany obraz przedstawia statek oraz ogromnych rozmiarów czerwoną różę. Kwiat stanowi największy a zarazem centralny punkt na płótnie. Zabieg ten sprawia, że obraz zdaje się być jeszcze bardziej surrealistyczny w swej wymowie a cała sportretowana sytuacja ma znamiona farsy. Wszystko jest tu na opak. Tytuł obrazu „Tożsamość znaczenia” nie wyjaśnia zmysłu twórcy. Co autor miał na myśli? Czemu ta róża jest taka ogromna?
Nie od dziś wiadomo, że róże posiadają wiele znaczeń. Symbolizują miłość, namiętność i piękno. Starożytni Grecy i Rzymianie łączyli róże z boginiami miłości i piękna – Afrodytą i Wenus. Przy pomocy tych niebiańskich kwiatów wyznawano uczucia, nie używając słów. Powstawało wiele mitów i utworów poetyckich, w których pisano o róży i podkreślano jej wartość oraz niezwykłe znaczenie. Sam Homer w swych dziełach „Iliada” i „Odyseja” pisał o greckiej bogini zorzy porannej Eos, która swoimi palcami w kształcie płatków róż, malowała świat wieloma barwami. Z kolei w starożytnym Rzymie święto poświęcone duchom zmarłych nazywało się Rosaria, i wtedy groby bliskich ozdabiano właśnie różami.
Kwiat róży sam w sobie ma bogatą symbolikę, ale jest ona dodatkowo wzbogacona w zależności od koloru kwiatu. Przykładowo, róża o czerwonych płatkach, jaka widnieje na obrazie Olbińskiego, jest uważana za symbol seksualności. Co ciekawe, motyw ten dosyć często pojawia się w twórczości malarza. Motyw czerwonej róży znany jest w sztuce jako metafora płomiennego uczucia. Kwiaty te pojawiają się także we współczesnych filmach. Szalenie popularny jest motyw przewodni z filmu „American Beauty” w reżyserii Sama Mendesa, w którym główny bohater marzy o młodej, nagiej dziewczynie, skąpanej w płatkach czerwonych róż.
Choć na obrazie Olbińskiego próżno szukać negliżu, to za sprawą bogatej symboliki i kolorystyki, dzieło aż kipi od zmysłowej erotyki. Jest w nim coś zarówno niewinnego jak i bardzo sensualnego. Co ciekawe, w czasach średniowiecza i nowożytności, czerwona róża była emblematem kobiet lekkich obyczajów, natomiast w okresie odrodzenia, zdobiła łoża małżeńskie, zatem symbolika czerwonych róż nie jest jednoznaczna, tak samo jak ten obraz.

Rafał Olbiński urodził się i studiował w Polsce, gdzie ukończył Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej. W 1981 roku wyemigrował do Stanów Zjednoczonych i wkrótce stał się uznanym malarzem, ilustratorem, projektantem i scenografem. A w ostatnich latach również rzeźbiarzem.
Za swoje prace otrzymał ponad 150 nagród, w tym złote i srebrne medale przyznawane przez Klub Dyrektorów Artystycznych w Nowym Jorku oraz złote i srebrne medale od Towarzystwa Ilustratorów w Nowym Jorku i Los Angeles.
W latach 1983-1988 był wykładowcą na Uniwersytecie Temple w Filadelfii a w latach 1987-2001 wykładał w prestiżowej School of Visual Arts w Nowym Jorku.
W 1994 roku otrzymał międzynarodowego Oscara za Najbardziej Znaczący Plakat Roku, Prix Savignac w Paryżu. W tym samym roku otrzymał nagrodę czasopisma Creative Review w Londynie za najlepszą brytyjską ilustrację.
W 1995 roku jego plakat zwyciężył w konkursie "Nowy Jork stolicą świata" wybrany przez jury pod przewodnictwem burmistrza miasta Rudolfa Gulianiego. Rok później otrzymał nagrodę Stephana Dohanosa przyznawaną przez członków Stowarzyszenia Ilustratorów Nowojorskich za najlepszą pracę roku.
W 1996 Amerykańska Agencja Informacyjna zamówiła u Rafała Olbińskiego projekt plakatu upamiętniającego 25 rocznicę Dnia Ziemi, a w 2000 roku władze Nowego Jorku zwróciły się z propozycją stworzenia plakatu na trzydziestolecie Dnia Ziemi.
W 2002 roku miasto Fondi we Włoszech przyznało mu nagrodę "Premio Divina Guilia" za wybitny wkład do sztuki współczesnej.
Prace Olbińskiego znajdują się w kolekcjach tak prestiżowych instytucji jak, m.in.: The National Arts Club w Nowym Jorku, Smithsonian Institute and Library of Congres w Waszyngtonie, Suntory Museum w Osace oraz w wielu prywatnych i korporacyjnych zbiorach w USA, Japonii i Europie.
W 2002 roku wybrane obrazy Rafała Olbińskiego umieszczono w programie projekcji na Grand Central Station w Nowym Jorku, w panteonie Great Art jako jedną z atrakcji na cześć obchodzonego Dnia Ziemi. Inni artyści, których prace były również prezentowane to: Keith Haring, Roy Lichtenstein, Robert Rauschenberg i Andy Warchol.
W tym samym roku jego debiut scenoraficzny do opery "Don Giovani" w Filadelfii był bardzo wysoko oceniony przez krytyków New York Timesa i Philadelphia Inquirer.
Twórczości Rafała Olbińskiego poświęcono wiele artykułów w międzynarodowych czasopismach, jak New York Times, Der Spiegel, etc.
W Stanach Zjednoczonych do tej pory ukazało się pięć książek o sztuce Olbińskiego, z najnowszą "Olbinski's women" wydaną przez Hudson Hills Press w 2007 roku.
W 2006 roku Prezydent RP odznaczył artystę złotym medalem Gloria Artis oraz w 2012 roku Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski.
W konkursie Teraz Polska w 2013 roku Rafał Olbiński otrzymał odznaczenie Wybitny Polak.
W ostatnich latach twórczość Rafała Olbińskiego jest szeroko wystawiana na całym świecie. W roku 2019 w Muzeum Polskim w Rapperswil w Szwajcarii. W Monachium. W parlamencie Brytyjskim odbyła się prezentacji książki Ars Picturae. W 2018 Miała miejsce wystawa w Pałacu Sztuki w Krakowie prezentująca sto obrazów. W ostatnich latach odbyło się także wiele indywidualnych wystaw Rafała Olbińskiego w Stanach Zjednoczonych: w 2017 roku w Nowym Jorku w Kosciuszko Foundation, w 2016 w Gallery 444 w San Francisco, w 2014 w Gallery Studio Vendome w Nowym Jorku oraz w 2013 w Suzzallo Library University of Washington, Seattle. W 2015 prezentował swoje dzieła na EXPO w Mediolanie, a wcześniej w 2014 w Chinach na International Art Exhibition w Harbin i w 2013 Museu da Musica w Lizbonie. Jako jedyny artysta z Polski został zaproszony do wzięcia udziału w 9. Biennale Sztuki w Muzeum Narodowym w Pekinie, w 2022

Description:
"Identity of meaning", 2020
acrylic, oil/canvas, 52 x 43 cm; signed lower right: 'Olbinski', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
akryl, olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'Olbinski'
Proweniencja
SD Galeria, Warszawa; kolekcja prywatna, Polska