Powrót do DESA.PL
5 of Liczba obiektów: 61
5
Stanisław Szukalski | "Dziedzic" - projekt rzeźby, 1989
Estymacja:
3,000 zł - 5,000 zł
Sprzedane
2,400 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Fantastyczna. Surrealizm i Realizm Magiczny
Wymiary
57,5 x 43 cm (zadruk)
Kategoria
Opis
serigrafia/papier, 57,5 x 43 cm (zadruk), sygnowany i opisany na płycie l.d.: '1953 | XI | projekt na | rzeźbę Dziedzic | Szukalski.',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Trzeba robić każde dzieło, jakby miało być ostatnim w życiu. Jakby miało być testamentem i pomnikiem dla samego siebie”.
Stanisław Szukalski

Powyższy cytat doskonale ukazuje filozofię Stanisława Szukalskiego, który do każdego swojego dzieła podchodził jak do swego dziedzictwa, świadectwa życia. Bez wątpienia był artystą wyjątkowym. O tym świadczą nie tylko jego niesamowite dzieła, ale też ogromna, pośmiertna popularność. Pod koniec 2018 na Netflixie odbyła się światowa premiera filmu dokumentalnego: „Walka: Życie i zaginiona twórczość Stanisława Szukalskiego”. To wręcz niebywałe, że urodzony w Polsce artysta zafascynował amerykańskich twórców na tyle, by stworzyli o nim dokument. Wszystko zaczęło się 1968, kiedy to kolekcjoner dzieł popkultury i miłośnik sztuki surrealistycznej Glenn Bray natrafił na niezwykłą książkę z twórczością Stanisława Szukalskiego. Podobnie jak większość amerykanów Bray nigdy przedtem nie słyszał o Szukalskim. Zachwycił się jego twórczością, a następnie pokazał rysunki i zdjęcia rzeźb artysty znajomym ze świata komiksu. Wśród nich znaleźli się Robert i Suzanne Williamsowie oraz George DiCaprio, którzy zgodnie stwierdzili, że wizja zapomnianego polskiego mistrza zdecydowanie wyprzedzała swoją epokę. Co ciekawe, kilka lat później Bray zauważył intrygujący plakat z wizerunkiem Kopernika. Plakat ów wisiał na ścianie niewielkiej księgarni w dzielnicy Tarzana w Los Angeles. Bray od razu rozpoznał w nim dzieło Szukalskiego. Księgarz poinformował go, że plakat wręczył mu w prezencie sam artysta, i że Szukalski często tam przychodził, gdyż mieszka nieopodal. Bray nie mógł uwierzyć w swoje szczęście! Okazało się bowiem, że człowiek, którego twórczość tak bardzo podziwiał, ten artystyczny geniusz, wciąż żył i to w dodatku de facto był na wyciągnięcie ręki! Dokument Netflixa pokazuje, jak historia potrafi stanąć na drodze prawdziwego artystycznego geniuszu w jednym pokoleniu, by potem z całą mocą ujawnić go w kolejnym. Życie Szukalskiego to faktycznie gotowy materiał na film. Urodził się w Warcie, pochodził z ubogiej rodziny. W 1907 wraz z rodzicami wyemigrował do Stanów Zjednoczonych. W tym samym roku, w wieku niespełna czternastu lat, zaczął uczęszczać do Institute of Art w Chicago. Jego nadzwyczajny talent artystyczny dostrzegł przebywający wówczas w Stanach rzeźbiarz Antoni Popiel, który skłonił rodziców Stasia do wysłania go na studia do krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Szukalski kształcił się tam przez trzy lata pod kierunkiem Konstantego Laszczki. Wkrótce zaczął brać udział w wystawach Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. W 1913 artysta wrócił do Chicago…
Prezentowana podczas aukcji praca jest swoistą syntezą dyscyplin, w których Szukalski był prawdziwym maestro. Jest to bowiem praca plastyczna, która jest zarazem projektem rzeźby. Twórczość Stanisława Szukalskiego, imponująca biegłością warsztatu rzeźbiarskiego, ale niepokojąca swym eklektyzmem i trudną do odczytania „szaradą” treści, wciąż zachwyca i odkrywamy ją na nowo, na całym świecie.

W 1903 roku wraz z rodzicami wyjechał do Stanów Zjednoczonych. Jako 13-letni chłopiec uczęszczał do Institute of Art w Chicago, gdzie zwrócił uwagę nauczycieli na swój nieprzeciętny talent rzeźbiarski. W 1909 roku, za namową przebywającego w USA rzeźbiarza Antoniego Popiela – ojciec decyduje się wysłać 15-letniego Stacha do Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Był niezwykle barwną postacią środowiska artystycznego międzywojennej Polski - wielbiony przez grupę młodych artystów, skupionych w założonym przez siebie Szczepie Rogate Serce, ostro krytykowany przez grono starszych twórców. Fanatyk prasłowiańszczyzny i mitu polskiej potęgi, skłaniał się ku tematom historycznym i alegorycznym, wykorzystując od strony formalnej elementy geometrycznej stylizacji. W latach 1936-39 realizował w Katowicach zamówienie na płaskorzeźby dla budującego się gmachu Muzeum Śląskiego. W 1939 roku wyjechał z Polski i osiadł na stałe w Kalifornii, gdzie najwięcej czasu poświęcał rozwiązywaniu przedhistorycznych zagadek i tajemnic dawnych dziejów ludzkości, powstawaniu i kształtowaniu się języków, wiar, zwyczajów, sztuki, migracjom ludów, a twórczość rzeźbiarska stała się drugoplanowa. Ostatnia, retrospektywna wystawa jego prac, pierwsza w okresie powojennym, a ostatnia za jego życia, odbyła się w maju 1978 roku w Pałacu Sztuki w Krakowie. Podczas wojny prawie cały dorobek artysty powstały w Polsce, uległ zniszczeniu.

Description:
"Heir" - the sculpture's project, 1989
serigraph/paper, 57.5 x 43 cm (image); signed and described on the board lower left: '1953 | XI | projekt na | rzezbe Dziedzic | Szukalski.', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
serigrafia/papier
Sygnatura
sygnowany i opisany na płycie l.d.: '1953 | XI | projekt na | rzeźbę Dziedzic | Szukalski.'