Powrót do DESA.PL
33 of Liczba obiektów: 99
33
Władysław Jarocki | Młoda Hucułka w zagrodzie
Estymacja:
16,000 zł - 24,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Art Outlet. Sztuka Dawna
Wymiary
65 x 50 cm
Opis
olej/sklejka, 65 x 50 cm, sygnowany p.d.: 'Wład Jarocki', na odwrociu opis własnościowy: 'Leon Wyrwicz | Kraków | Rynek Kleparski No 13', opisany na papierowym zaplecku numerem: '13'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Władysław Jarocki zaraz obok malarzy takich jak Teodor Axentowicz czy Kazimierz Sichulski zaliczany jest do grona najwybitniejszych ilustratorów Huculszczyzny. Region ten zlokalizowany w Karpatach Wschodnich cieszył się szczególnym zainteresowaniem młodopolskich artystów. Huculszczyzna, obok wsi podkrakowskich i Podhala stała się malowniczym plenerem dla wszystkich chłopomanów działających na przełomie XIX i XX stulecia. Inspirowała twórców także i później. Powracali oni w ten rejon jeszcze w okresie dwudziestolecia międzywojennego.

Twórca wielokrotnie reinterpretował i powtarzał raz opracowane kompozycje. Skupiał się w nich głównie na wątkach związanych ze sferą sacrum. Chętnie obrazował procesje pątników zmierzających do drewnianej cerkwi czy sceny świąteczne. Najczęściej przedstawiał w nich Święto Jordanu i Matki Boskiej Gromnicznej. Wszystko w nastrojowej, zimowej scenerii. Również i pogrzebowe korowody stanowią u Jarockiego motyw, który pojawia się niezwykle często. Podążający za jadącym na przedzie wozem korowód żałobników, pomimo swojego prozaicznego wyglądu, wydaje się uczestniczyć w pozaziemskim misterium. Malarz z niesamowitą wrażliwością odtwarza tu świat wiejskiej ludności, w życiu której religia i związana z nią obrzędowość stanowi najwyższą wartość. Zainteresowanie jakie Jarocki przejawiał wobec wsi i folkloru wpisuje się w nurt młodopolskich fascynacji ludowością, tak żywy około roku 1900.

Portret młodej Hucułki ukazanej na tle zimowego pejzażu porównać należy z inną pracą Jarockiego namalowaną w 1936 roku, znajdującą się w kolekcji prywatnej. Wielkoformatowa kompozycja ukazuje procesję pątników podczas Święta Jordanu. Na pierwszym planie zauważyć możemy dwie kobiety, z których to pierwsza z nich zdaje się powtarzać dokładnie pozę Hucułki z obrazu prezentowanego w katalogu aukcyjnym.
Studiował na Politechnice Lwowskiej, gdzie uzyskał dyplom inżyniera. W 1902 roku rozpoczął studia w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Józefa Mehoffera i Leona Wyczółkowskiego. W 1906 uzupełniał edukację w Académie Julian w Paryżu. Należał do Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka" oraz Secesji Wiedeńskiej. Był prezesem Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. Prowadził ożywioną działalność artystyczną i pedagogiczną. W 1921 roku został mianowany profesorem nadzwyczajnym krakowskiej Akademii, a w latach 1925-28 był dziekanem Wydziału Malarstwa i Rzeźby. Od 1937 był profesorem zwyczajnym malarstwa. Wystawiał na licznych wystawach w kraju i za granicą. W bogatej twórczości Jarockiego niezwykle istotną rolę odgrywał wątek ludowy. Artysta chętnie malował postaci hucułów i górali podhalańskich w charakterystycznie zdobionych strojach oraz przedstawiał ich tradycyjne obrzędy. Znaczna część jego dorobku artystycznego znajduje się obecnie w wielu muzeach oraz w słynnej Harendzie, zakopiańskiej willi zbudowanej przez młodopolskiego poetę Jana Kasprowicza, teścia malarza.

Technika
olej/sklejka
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'Wład Jarocki'
Proweniencja
kolekcja aktora i monologisty Leona Wyrwicza (1885-1951), Kraków; kolekcja spadkobierców Leona Wyrwicza, Kraków
Literatura
0
Wystawiany
0