Powrót do DESA.PL
25 of Liczba obiektów: 99
25
Jean (Jan Mirosław Peszke) Peske | W parku
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Sprzedane
26,000 zł
Aukcja na żywo
Art Outlet. Sztuka Dawna
Wymiary
65 x 50 cm
Opis
olej/płótno, 65 x 50 cm, sygnowany l.d.: 'Peské.', opisany na krośnie malarskim: 'Peské', fragmentarycznie zachowana papierowa nalepka z opisem

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Krajobraz Jana Mirosława Peszke ukazany w katalogu to dzieło, które artysta stworzył podczas pobytu we Francji. To jeden z najciekawszych polskich malarzy, którzy przyswoili sobie zdobycze postimpresjonizmu. Peszke początkowo uczył się w Szkole Malarstwa Nikołaja Muraszki w Kijowie, a następnie w latach 1886-89 w Szkole Sztuk Pięknych w Odessie. Po tym okresie, w 1890 przeniósł się do Warszawy, a tam zetknął się z Wojciechem Gersonem. Rok później wyjechał do Paryża, gdzie kontynuował naukę w Académie Julian i gdzie osiadł na stałe. Był stałym uczestnikiem wystaw w Salonie Niezależnych, Société Nationale des Beaux-Arts i Salonie Tuileryjskim. Utrzymywał bliskie kontakty z polskim środowiskiem artystycznym, a to owocowało wystawami w Zachęcie oraz Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych we Lwowie i Krakowie. Brał również udział w wystawie pośród paryskiej Polonii w Grand Palais w 1921.

Upodobał sobie pracę w plenerze. Odwiedzał południe Francji: Bormes, gdzie posiadał własną pracownię oraz Collioure, w którym utworzył muzeum współczesnej sztuki francuskiej. W Paryżu obracał się w kręgach bohemy artystycznej. Przyjaźnił się z Paulem Sérusierem, Mauricem Denisem oraz Pierrem Bonnardem. Peske, który był wrażliwy na piękno natury, z chęcią przedstawiał pejzaże m.in. Langwedocji oraz Prowansji. Artyście udało się ukazać zmienne warunki atmosferyczne, wibrujące z upału powietrze oraz nasycone barwy. Malarz zasłynął z tworzonych przez siebie sylwetek drzew. Namiętnie studiował ich strukturę, sędziwe pnie i powykręcane wiatrem gałęzie. W jego œuvre można odnaleźć nastrojowe przedstawienia parków, w których drzewa odgrywają istotną rolę. Stanowią one niewątpliwą dominantę kompozycyjną i budują strukturę obrazu.
Początkowo uczył się w Szkole Malarstwa Nikołaja Muraszki w Kijowie, a następnie w latach 1886 - 89 w Szkole Sztuk Pięknych w Odessie. W 1890 został uczniem Wojciecha Gersona w jego szkole w Warszawie. W 1891 wyjechał do Paryża, gdzie kontynuował studia w Académie Julian pod kierunkiem Jean-Paula Laurensa i Benjamina Constanta, gdzie osiadł na stałe. Od 1894 uczestniczył w Salonach: Niezależnych, Société Nationale des Beaux-Arts, Tuileryjskim. Uczestniczył w życiu artystycznym Paryża, utrzymywał też kontakty z krajem, gdzie wystawiał w warszawskiej Zachęcie (1892) oraz w TPSP we Lwowie (1900) i Krakowie (1910), uczestniczył też w wystawie sztuki polskiej w Grand Palais w Paryżu w 1921 Pracował wiele na plenerach na południu Francji – w Bormes, gdzie do 1926 miał własną pracownię i w Collioure, gdzie utworzył muzeum współczesnej sztuki francuskiej (obecnie jego imienia i z kolekcją jego prac). Malował sceny rodzajowe utrzymane w stylistyce sztuki nabistów i postimpresjonistów, także portrety i pejzaże.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'Peské.'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0