66
Marian Mróz | Przydrożny krzyż zimą, 1956
Estymacja:
4,000 zł - 5,000 zł
Sprzedane
4,000 zł
Aukcja na żywo
Zakopane, Zakopane!
Artysta
Marian Mróz (1908 - 1967)
Wymiary
70 x 50 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno naklejone na tekturę, 70 x 50 cm, sygnowany i datowany l.d.: 'Marian Mróz | 1956',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Dzieciństwo i młodość spędził w Krakowie. Malarstwa uczył się w Państwowej Szkole Przemysłu Artystycznego (od 1927 roku Państwowej Szkole Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego) w Krakowie i w krakowskiej Wolnej Szkole Malarstwa i Rysunku Ludwiki Mehofferowej, w której grono pedagogów stanowili w tym czasie Jerzy Fedkowicz, Zbigniew Pronaszko, Jan Rubczak, Henryk Gotlib.
Co najmniej od 1934 roku był już czynny jako artysta niezależny. Tworzył w technice olejnej malując na tekturze, sklejce, dykcie lub płótnie. Fascynowała go tematyka morska jak i pejzaż tatrzański do którego wielokrotnie powracał. Utrwalał widoki rodzinnego Tuchowa i okolic, z czasem także Gorlic, w których zamieszkał jego brat. Z powodzeniem tworzył portrety malowane na tle lokalnego pejzażu (tak w 1936 roku sportretował m.in. górala Stanisława Budz-Lepsioka "Mroza" najsłynniejszego dudziarza i bacę z Doliny Małej Łąki) lub malował powściągliwe, klasyczne wizerunki studyjne.
Lata 1945-47 spędził w większości na Wybrzeżu w środowisku artystów związanych z rozpoczynającą działalność Państwową Wyższą Szkoła Sztuk Plastycznych w Gdańsku (Sopocie). W tym czasie należał do Zawodowego Związku Polskich Artystów Plastyków Okręgu Gdańskiego. Uczestniczył w I wystawie malarstwa, rzeźby i grafiki artystów Wybrzeża (maj 1946 roku). Prace Mariana Mroza z tego okresu znajdują się w zbiorach Muzeum Miasta Gdyni („Statek UNRRY w porcie gdyńskim”, 1945 roku, „Gneisenau”, 1946 roku, „Gdynia”, 1946 roku), i w Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku: „ Port w Gdyni”, 1946 roku, „Gneisenau w porcie gdyńskim”, 1946 roku). Inny obraz Mariana Mroza przedstawiający widok tego samego niemieckiego okrętu Gneisenau władze miasta Gdyni wręczyły wiceadmirałowi Winogradowi podczas ceremonii przekazania okrętów radzieckiej marynarki wojennej władzom polskim w kwietniu 1946 roku.
W 1947 roku Marian Mróz powrócił w rodzinne strony a jego twórczość zdominowały pejzaże tatrzańskie i widoki innych, bliskich mu emocjonalnie okolic. Z czasem zyskał zainteresowanie prywatnych kolekcjonerów w kraju (Tarnów, Tuchów, Gorlice) i za granicą, głównie wśród polonii amerykańskiej. Malując w swoim własnym, rozpoznawalnym stylu, podejmował się także sporządzania kopii obrazów sakralnych, w tym wizerunku Matki Boskiej Tuchowskiej czy portretu papieża Jana XXIII. Tego typu prace wykonywał między innym dla kościoła św. Jakuba w Tuchowie (są widoczne w bocznych ołtarzach nawy głównej) i tamtejszej kaplicy św. Benedykta.
Oryginalne, autorskie obrazy Mariana Mroza, oprócz wspomnianych powyżej muzeów w Gdańsku i w Gdyni, posiadają w swych zbiorach: Muzeum Okręgowe w Tarnowie („Pejzaż z Polesia”, 1938 roku, „Widok Tuchowa”, 1942 roku, „Portret Roma”, 1946 roku), Muzeum Regionalne PTTK w Gorlicach („Gorlice od strony ul. Korczak”- depozyt) i Muzeum Miejskie w Tuchowie.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Dzieciństwo i młodość spędził w Krakowie. Malarstwa uczył się w Państwowej Szkole Przemysłu Artystycznego (od 1927 roku Państwowej Szkole Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego) w Krakowie i w krakowskiej Wolnej Szkole Malarstwa i Rysunku Ludwiki Mehofferowej, w której grono pedagogów stanowili w tym czasie Jerzy Fedkowicz, Zbigniew Pronaszko, Jan Rubczak, Henryk Gotlib.
Co najmniej od 1934 roku był już czynny jako artysta niezależny. Tworzył w technice olejnej malując na tekturze, sklejce, dykcie lub płótnie. Fascynowała go tematyka morska jak i pejzaż tatrzański do którego wielokrotnie powracał. Utrwalał widoki rodzinnego Tuchowa i okolic, z czasem także Gorlic, w których zamieszkał jego brat. Z powodzeniem tworzył portrety malowane na tle lokalnego pejzażu (tak w 1936 roku sportretował m.in. górala Stanisława Budz-Lepsioka "Mroza" najsłynniejszego dudziarza i bacę z Doliny Małej Łąki) lub malował powściągliwe, klasyczne wizerunki studyjne.
Lata 1945-47 spędził w większości na Wybrzeżu w środowisku artystów związanych z rozpoczynającą działalność Państwową Wyższą Szkoła Sztuk Plastycznych w Gdańsku (Sopocie). W tym czasie należał do Zawodowego Związku Polskich Artystów Plastyków Okręgu Gdańskiego. Uczestniczył w I wystawie malarstwa, rzeźby i grafiki artystów Wybrzeża (maj 1946 roku). Prace Mariana Mroza z tego okresu znajdują się w zbiorach Muzeum Miasta Gdyni („Statek UNRRY w porcie gdyńskim”, 1945 roku, „Gneisenau”, 1946 roku, „Gdynia”, 1946 roku), i w Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku: „ Port w Gdyni”, 1946 roku, „Gneisenau w porcie gdyńskim”, 1946 roku). Inny obraz Mariana Mroza przedstawiający widok tego samego niemieckiego okrętu Gneisenau władze miasta Gdyni wręczyły wiceadmirałowi Winogradowi podczas ceremonii przekazania okrętów radzieckiej marynarki wojennej władzom polskim w kwietniu 1946 roku.
W 1947 roku Marian Mróz powrócił w rodzinne strony a jego twórczość zdominowały pejzaże tatrzańskie i widoki innych, bliskich mu emocjonalnie okolic. Z czasem zyskał zainteresowanie prywatnych kolekcjonerów w kraju (Tarnów, Tuchów, Gorlice) i za granicą, głównie wśród polonii amerykańskiej. Malując w swoim własnym, rozpoznawalnym stylu, podejmował się także sporządzania kopii obrazów sakralnych, w tym wizerunku Matki Boskiej Tuchowskiej czy portretu papieża Jana XXIII. Tego typu prace wykonywał między innym dla kościoła św. Jakuba w Tuchowie (są widoczne w bocznych ołtarzach nawy głównej) i tamtejszej kaplicy św. Benedykta.
Oryginalne, autorskie obrazy Mariana Mroza, oprócz wspomnianych powyżej muzeów w Gdańsku i w Gdyni, posiadają w swych zbiorach: Muzeum Okręgowe w Tarnowie („Pejzaż z Polesia”, 1938 roku, „Widok Tuchowa”, 1942 roku, „Portret Roma”, 1946 roku), Muzeum Regionalne PTTK w Gorlicach („Gorlice od strony ul. Korczak”- depozyt) i Muzeum Miejskie w Tuchowie.
Technika
olej/płótno naklejone na tekturę
Sygnatura
sygnowany i datowany l.d.: 'Marian Mróz | 1956'