Powrót do DESA.PL
9 of Liczba obiektów: 107
9
Henryk Stażewski | "Relief nr 27", 1975
Estymacja:
75,000 zł - 100,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Art Outlet. Sztuka Współczesna
Wymiary
30 x 30 cm
Opis
akryl, relief/płyta pilśniowa, 30 x 30 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu (opis ukryty pod nalepkami wystawowymi), na odwrociu nalepki wystawowe z Muzeum Sztuki w Łodzi, Centre Georges Pompidou i Quadrat Bottrop Moderne Galerie

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Prezentowany relief jest szczególnym dziełem Henryka Stażewskiego o niezwykle bogatej, międzynarodowej historii wystawienniczej, obejmującej najważniejsze ośrodki takie jak Paryż i Centre Georges Pompidou. „Relief nr 27” wyznacza ważny etap twórczości artysty w połowie lat 70. XX wieku wraz ze swoją charakterystyczną, oszczędną w środkach formą oraz redukcjonistyczną kompozycją opartą na czarnej linii i białym tle. W 1974 Henryk Stażewski pisał: „Doszukam się tego, co NAJPROSTSZE, OGÓLNE, POWSZECHNE, znajdę sztukę wysublimowaną. Nie doprowadzi mnie to do chaosu, muszę dostrzec to, co w jednym człowieku współistnieje i będzie to przenikalnością kierunków w sztuce. Wszystkie kierunki są obok siebie. Sztuka jest sumą jej najwyższych osiągnięć i odkryć. Stworzę fikcję widzianą oczami, ale wyrażającą coś głębszego, czego nie można widzieć – wewnętrzne i ukryte – czego mechanicznym przekaźnikiem jest dzieło sztuki. Będzie w tym interwencja myśli, która rozpada się na świadomość i podświadomość” (Henryk Stażewski, cyt. za: Henryk Stażewski 1984-1988. W setną rocznicę urodzin, [red.] Janina Ładnowska, katalog wystawy, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 1995, s. 91-92).
Henryk Stażewski to legenda sztuki awangardowej w Polsce. Studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1913-20. W początkach kariery malował martwe natury. Przejściowo wystawiał z ugrupowaniem "Formiści" (1922). Wziął też udział w Wystawie Nowej Sztuki w Wilnie w 1923 roku. O tego czasu tworzył pod wpływem konstruktywizmu. Obok kompozycji malarskich zajmował się grafiką książkową, projektował wnętrza, sprzęty, a także scenografie - były to w większości prace teoretyczne i studyjne. Polskie i międzynarodowe ugrupowania awangardy, z którymi wystawiał i współpracował jako publicysta, to kolejno: "Blok" (1924-26), "Praesens" (1926-30), "Cercle et Carré" (1929-31), "Abstraction-Création" (1931-39), "a.r." (1932-39). Należał też do Koła Artystów Grafików Reklamowych (1933-39). W 1930 roku był współorganizatorem zbiórki dzieł artystów międzynarodowej awangardy przeznaczonych dla muzeum łódzkiego (obecnie w Muzeum Sztuki w Łodzi). Po II wojnie mieszkał i działał w Warszawie. W latach 40. i 50. podejmował próby dostosowania się do postulatów sztuki figuratywnej. Z tego okresu pochodzą rysunkowe i malarskie kompozycje o tematyce pracy, budowy, a także projekty monumentalne. Po 1956 roku, uznawany powszechnie za patrona polskiej awangardy, uprawiał już wyłącznie abstrakcję o konstruktywistycznym rodowodzie. Tworzył cykle prac będących studiami płaszczyzn, linii, kolorów w różnych układach względem siebie. Przy pozorach chłodnej perfekcji umiał nasycić je emocją bezpośredniego dotknięcia, śladu ręki. Obok malarstwa i form pochodnych, jak kolaże, reliefy, multiple, tworzył formy przestrzenne i grafikę (autoryzował serigraficzne repliki swoich prac).

Description:
"Relief no 27", 1975
acrylic, relief/fiberboard, 30 x 30 cm; signed, dated and described on the reverse (description under the exhibition stickers), the exhibition sticker from Museum of Art in Lodz, Centre Georges Pompidou and Quadrat Bottrop Moderne Galerie

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
akryl, relief/płyta pilśniowa
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu (opis ukryty pod nalepkami wystawowymi)
Literatura
Présences Polonaises. L'art vivant autour du Musée de Łódź. Witkiewicz, constructivisme, les contemporains, katalog wystawy, Centre Georges Pompidou, Paryż 1983, poz. kat. 1108, s. 328 (spis prac), s. 293 (il.)
Wystawiany
„22 Polnische Künstler aus dem Besitz des Muzeum Sztuki Łódź”, Kölnischer Kunstverein, Kolonia, 6.09-2.10.1977; „L’Avanguardia polacca 1910-1978. S. I. Witkiewicz, Construttivismo, Artisti Contemporanei”, Palazzo delle Esposizioni, Rzym (27.02-4.03.1979); Accademia Ligustica di Belle Arti, Genua (29.03-29.04.1979); Museo d’Arte Moderna, Wenecja (11.05-9.06.1979); „Henryk Stażewski – Recent Paintings”, Richard Demarco Gallery (Fruit Market Gallery), Edynburg, (20.08-15.09.1979); Third Eye Centre, Glasgow (listopad 1979); Henryk Stażewski, Moderne Galerie Quadrat, Bottrop, 28.09-2.11.1980 (pierwsza retrospektywna wystawa Stażewskiego za granicą); „Présences Polonaises. L'art vivant autour du Musée de Łódź. Witkiewicz, constructivisme, les contemporains”, Centre Georges Pompidou, Paryż, 26.06.-26.09.1983; „Henryk Stazewski. Bilder und reliefs 1972-1984”, Galerie Meissner, Hamburg, 6.06-31.07.1985