6
Bogusław Szwacz | "Etiuda rewolucyjna", 1976
Estymacja:
12,000 zł - 18,000 zł
Sprzedane
9,500 zł
Aukcja na żywo
Art Outlet. Sztuka Współczesna
Artysta
Bogusław Szwacz (1912 - 2009)
Wymiary
81 x 65 cm
Kategoria
Opis
olej, tempera/płótno, 81 x 65 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '* |1976 | * | „TYTUŁ DZIEŁA” | „ETIUDA REWOLUCYJNA” | wym.: 81 cm z 65 cm | TECHNIKA: TEMP. OLEJ | [dodatkowe dane] | WARSZAWA | * | GODŁO: | „TAL - BC" | *'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prezentowany obraz Bogusława Szwacza obfituje w liczne drobne, niefiguratywne formy oraz liczne kreseczki wprawiające kompozycję w ruch. Owe elementy rytmicznie rozsypane po powierzchni malarskiej zdają się wibrować, tańczyć, tworząc narracyjne skupiska. Sam artysta nazywał swoje obrazy „kosmicznymi” i jak opisywał: „W obrazach odchodzę od wizerunków. Wnikam w logikę materii, która powstała z atomów. Wszystko jest względne. Promienie światła w rzeczywistości zaginają się pod wpływem wielkich sił grawitacyjnych gwiazd. Widzimy drogę światła inaczej. Moje obrazy też prawdopodobnie istnieją w kosmosie; ład i porządek, które dają się przedstawić w malarstwie; niezaplanowanych przeze mnie 'unizm' żywej materii, ujętej w logikę Logosu” (Bogusław Szwacz. Wystawa malarstwa, katalog wystawy, Warszawa 1996, s. 6).
W latach 1924-1930 uczył się w Liceum Krzemienieckim. W 1939 ukończył krakowską ASP, której został wykładowcą po wojnie. Od 1946 wykładał w krakowskiej ASP, a od 1948 w warszawskiej ASP. W drugiej połowie lat 40. wystawiał z Grupą Młodych Plastyków. W 1947 wyjechał do Paryża. W Paryżu przystąpił do grupy "Le Surréalisme Révolutionnaire". W 1948 wrócił do Warszawy. Związał się z Klubem Młodych Artystów i Naukowców. Jego prace prezentowane były na I Wystawie Sztuki Nowoczesnej (1948/49). Uczestniczył w niemal wszystkich oficjalnych wystawach okresu socrealizmu. Przystał do koncepcji tzw. Ars-Horme (Sztuki Poruszania Wyobraźni), oryginalnej i jednej z nielicznych ogólnych teorii sztuki zaistniałych współcześnie w Polsce. Od 1956 tworzył teorię Ars-Horme. Jej założenia ogłosił w manifeście artystycznym na plenerze w Osiekach w 1977 Działał aktywnie w środowiskach awangardowych; wystawiał m.in.: na II i III Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (1957 i 1959), w Galerii Krzywe Kolo w Warszawie (1962 i 1963), na I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu (1965) oraz podczas Sympozjów "Złotego Grona" w Zielonej Górze (1973 i 1976).
Description:
"Etude revolutionary", 1976
oil, tempera/canvas, 81 x 65 cm; signed, dated and described on the reverse: '* |1976 | * | „TYTUL DZIELA” | „ETIUDA REWOLUCYJNA” | wym.: 81 cm z 65 cm | TECHNIKA: TEMP. OLEJ | [dodatkowe dane] | WARSZAWA | * | GODLO: | „TAL - BC" | *',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prezentowany obraz Bogusława Szwacza obfituje w liczne drobne, niefiguratywne formy oraz liczne kreseczki wprawiające kompozycję w ruch. Owe elementy rytmicznie rozsypane po powierzchni malarskiej zdają się wibrować, tańczyć, tworząc narracyjne skupiska. Sam artysta nazywał swoje obrazy „kosmicznymi” i jak opisywał: „W obrazach odchodzę od wizerunków. Wnikam w logikę materii, która powstała z atomów. Wszystko jest względne. Promienie światła w rzeczywistości zaginają się pod wpływem wielkich sił grawitacyjnych gwiazd. Widzimy drogę światła inaczej. Moje obrazy też prawdopodobnie istnieją w kosmosie; ład i porządek, które dają się przedstawić w malarstwie; niezaplanowanych przeze mnie 'unizm' żywej materii, ujętej w logikę Logosu” (Bogusław Szwacz. Wystawa malarstwa, katalog wystawy, Warszawa 1996, s. 6).
W latach 1924-1930 uczył się w Liceum Krzemienieckim. W 1939 ukończył krakowską ASP, której został wykładowcą po wojnie. Od 1946 wykładał w krakowskiej ASP, a od 1948 w warszawskiej ASP. W drugiej połowie lat 40. wystawiał z Grupą Młodych Plastyków. W 1947 wyjechał do Paryża. W Paryżu przystąpił do grupy "Le Surréalisme Révolutionnaire". W 1948 wrócił do Warszawy. Związał się z Klubem Młodych Artystów i Naukowców. Jego prace prezentowane były na I Wystawie Sztuki Nowoczesnej (1948/49). Uczestniczył w niemal wszystkich oficjalnych wystawach okresu socrealizmu. Przystał do koncepcji tzw. Ars-Horme (Sztuki Poruszania Wyobraźni), oryginalnej i jednej z nielicznych ogólnych teorii sztuki zaistniałych współcześnie w Polsce. Od 1956 tworzył teorię Ars-Horme. Jej założenia ogłosił w manifeście artystycznym na plenerze w Osiekach w 1977 Działał aktywnie w środowiskach awangardowych; wystawiał m.in.: na II i III Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (1957 i 1959), w Galerii Krzywe Kolo w Warszawie (1962 i 1963), na I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu (1965) oraz podczas Sympozjów "Złotego Grona" w Zielonej Górze (1973 i 1976).
Description:
"Etude revolutionary", 1976
oil, tempera/canvas, 81 x 65 cm; signed, dated and described on the reverse: '* |1976 | * | „TYTUL DZIELA” | „ETIUDA REWOLUCYJNA” | wym.: 81 cm z 65 cm | TECHNIKA: TEMP. OLEJ | [dodatkowe dane] | WARSZAWA | * | GODLO: | „TAL - BC" | *',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej, tempera/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '* |1976 | * | „TYTUŁ DZIEŁA” | „ETIUDA REWOLUCYJNA” | wym.: 81 cm z 65 cm | TECHNIKA: TEMP. OLEJ | [dodatkowe dane] | WARSZAWA | * | GODŁO: | „TAL - BC" | *'