Powrót do DESA.PL
286 of Liczba obiektów: 103
286
Alfred Aberdam | Krajobraz z małego miasteczka, około 1930
Estymacja:
28,000 zł - 40,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie • Sesja II
Artysta
Alfred Aberdam (1894 - 1963)
Wymiary
50 x 65 cm
Opis
olej/płótno, 50 x 65 cm, sygnowany p.d.: 'Aberdam', opisany autorsko (?) na odwrociu: 'Aberdam | 45, Bd. Arago (XIII)', na krośnie malarskim nalepki aukcyjne

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


(…) Aberdam dąży do wydobycia z barwy jej ekspresyjnej mocy. Osiągnięcie zadowalającej harmonii barw jest dlań warunkiem ukończenia obrazu. Idealną realizacją jego malarskiej koncepcji są martwe natury, które nie oddają jednak rzeczywistego wyglądu przedstawianych przedmiotów. (…) Jest to artysta posiadający indywidualny styl” – komentował Chil Aronson (Art polonais moderne, Paris 1929, s. 18-19). Alfred Aberdam, wyjechawszy do Paryża w 1923 roku, szybko zdobył uznanie na lokalnej scenie artystycznej. Pierwsza wystawa artysty miała miejsce w 1924 roku w księgarni i galerii Hansa Effenbergera „Au Sacre du Printemps”, a jego malarstwo zostało zauważone przez znanego krytyka i pisarza André Salmona. Początkowe eksperymenty kubistyczne w jego twórczości wkrótce zostały zastąpione przez indywidualne odczuwanie koloru. Artysta, wybierając najczęściej klasyczne tematy martwej natury, sceny rodzajowej czy portretu, nadawał im statyczne kompozycje. Wyraz żywiołowości brał się w jego malarstwie z porywczej pracy pędzla. W przypadku prezentowanej kompozycji potoczny pejzaż podmiejski Aberdam ożywił swoim gestem malarskim. Zainteresowały go korony drzew czy połacie muru, a postaci ludzkie zostały w ekspresyjny sposób zdeformowane i umieszczone na obrzeżu kompozycji.
W latach 1913-14 studiował w akademii w Monachium. Od 1917 przebywał w Moskwie, gdzie poznał sztukę rosyjskiej awangardy. Naukę kontynuował w latach 1921-23 w ASP w Krakowie u Teodora Axentowicza. Uczył się także w pracowni Alexandra Archipenki w Berlinie w latach 1922 -23. W 1923 wyjechał do Paryża, gdzie związał się z kręgiem Ecole de Paris. Wystawiał m.in. w Warszawie, Paryżu, Londynie, Tel - Avivie. Razem z Zygmuntem Menkesem, Joachimem Weingartem, Leonem Weissbergiem stworzył "Grupę Czterech". Malował krajobrazy, sceny figuralne i martwe natury oraz sceny muzykowania i wnętrza teatralne. Wystawiał m.in. na Salonach Jesiennych w Paryżu, w Galerie Zak i Bernheim-Jeune, także na wystawach sztuki polskiej w Paryżu, Lwowie, Krakowie i Warszawie. Był członkiem Grupy Plastyków Niezależnych. Jego obrazy można oglądać m.in. w Muzeum Narodowym w Warszawie, Muzeum Izraela w Jerozolimie oraz w Muzeum w Tel-Avivie.

Description:
Landscape from a small town, circa 1930
oil/canvas, 50 x 65 cm; signed lower right: 'Aberdam', described by the author (?) on the reverse: 'Aberdam | 45, Bd. Arago (XIII)', on the stretcher auction labels,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'Aberdam'
Proweniencja
kolekcja Arona Kupfera, Francja; dom aukcyjny Oger-Blanchet, Paryż, grudzień 2021; kolekcja instytucjonalna, Polska