139
Stanisław Grabowski | Akt kubistyczny ("Akt"), 1927
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Sprzedane
65,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie • Sesja I
Wymiary
80 x 44,5 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 80 x 44,5 cm, sygnowany, datowany i opisany l.g.: 'S. Grabowski | Paris | 1927', na krośnie malarskim trudno czytelne opisy oraz papierowa nalepka wystawowa Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Po pierwszych naukach malarstwa w Rosji i w Warszawie, artysta wyjechał w 1926 z młodą żoną Nadieżdą Wandą Chodasiewicz-Grabowską (później Nadia Leger) do Paryża aby uczyć się w pracowniach Fernanda Legera i Amédée Ozenfant w Academie Moderne. Pozostał we Francji aż do przedwczesnej śmieci. Twórczość Grabowskiego rozwijała się i ustalała w stałym kontakcie ze współczesnym malarstwem francuskim. Artysta ulegał wielu wpływom, potrafił jednak nadać swym pracom piętno własnego stylu, stworzyć sobie własny świat, usytuowany gdzieś na granicy realności i poetyckiej wizji. Kształt ostateczny jego prac, ich kolorystyka uzależnione były w dużym stopniu od nastroju, stanu ducha artysty, który przystępował do pracy zawsze pobudzony emocjonalnie, nigdy obojętnie. Pod koniec życia udzielał w swoim paryskim mieszkaniu gościny Mieczysławowi Janikowskiemu. Stanisław Grabowski jest jednym z tych wybitnych malarzy, których twórczość nie jest jeszcze w pełni doceniona w dorobku polskiego malarstwa 1 połowy XX wieku. Artysta niemal całe życie mieszkał i tworzył we Francji. W wieku 25 lat wraz z żoną także malarką, Nadią Chodasiewicz, wyjechał na studia artystyczne do Paryża, gdzie oboje studiowali w Academie Moderne u Legera i Amédée Ozenfanta. Małżeństwo nie przetrwało próby czasu i wkrótce Nadia została żoną Ferdynanda Legera. W tym okresie artysta zaprzyjaźnił się z Henrykiem Haydenem. Po wojnie, którą spędził w południowej Francji, powrócił do Paryża, gdzie zamieszkał w słynnym domu - ruderze na Passage Danzig la Ruche, gdzie mieściły się wcześniej pracownie m.in. Chagalla, Soutine'a, Kandinsky'ego. Pejzaż był głównym tematem jego zainteresowań malarskich. Początkowo malował przesycone barwą krajobrazy prowansalskie, później, forma nabrała drapieżności i ekspresji, a koloryt stał się ciemniejszy. Malował także martwe natury i sceny we wnętrzach. Wystawiał przede wszystkim na salonach w Paryżu. Profesor Władysława Jaworska pisała o jego twórczości: "W jego malarstwie pojawiały się często różnorodne tendencje artystyczne, powracające niejednokrotnie i w późniejszych okresach, podporządkowane jednak zawsze osobistej wizji artystycznej."
Description:
Cubist nude ("Nude"), 1927
oil/canvas, 80 x 44.5 cm; sugned, dated and described upper left: 'S. Grabowski | Paris | 1927', on the stretcher hardly legible descriptions and a paper, exhibition label of Society of Encouragement of Fine Arts in Warsaw,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Po pierwszych naukach malarstwa w Rosji i w Warszawie, artysta wyjechał w 1926 z młodą żoną Nadieżdą Wandą Chodasiewicz-Grabowską (później Nadia Leger) do Paryża aby uczyć się w pracowniach Fernanda Legera i Amédée Ozenfant w Academie Moderne. Pozostał we Francji aż do przedwczesnej śmieci. Twórczość Grabowskiego rozwijała się i ustalała w stałym kontakcie ze współczesnym malarstwem francuskim. Artysta ulegał wielu wpływom, potrafił jednak nadać swym pracom piętno własnego stylu, stworzyć sobie własny świat, usytuowany gdzieś na granicy realności i poetyckiej wizji. Kształt ostateczny jego prac, ich kolorystyka uzależnione były w dużym stopniu od nastroju, stanu ducha artysty, który przystępował do pracy zawsze pobudzony emocjonalnie, nigdy obojętnie. Pod koniec życia udzielał w swoim paryskim mieszkaniu gościny Mieczysławowi Janikowskiemu. Stanisław Grabowski jest jednym z tych wybitnych malarzy, których twórczość nie jest jeszcze w pełni doceniona w dorobku polskiego malarstwa 1 połowy XX wieku. Artysta niemal całe życie mieszkał i tworzył we Francji. W wieku 25 lat wraz z żoną także malarką, Nadią Chodasiewicz, wyjechał na studia artystyczne do Paryża, gdzie oboje studiowali w Academie Moderne u Legera i Amédée Ozenfanta. Małżeństwo nie przetrwało próby czasu i wkrótce Nadia została żoną Ferdynanda Legera. W tym okresie artysta zaprzyjaźnił się z Henrykiem Haydenem. Po wojnie, którą spędził w południowej Francji, powrócił do Paryża, gdzie zamieszkał w słynnym domu - ruderze na Passage Danzig la Ruche, gdzie mieściły się wcześniej pracownie m.in. Chagalla, Soutine'a, Kandinsky'ego. Pejzaż był głównym tematem jego zainteresowań malarskich. Początkowo malował przesycone barwą krajobrazy prowansalskie, później, forma nabrała drapieżności i ekspresji, a koloryt stał się ciemniejszy. Malował także martwe natury i sceny we wnętrzach. Wystawiał przede wszystkim na salonach w Paryżu. Profesor Władysława Jaworska pisała o jego twórczości: "W jego malarstwie pojawiały się często różnorodne tendencje artystyczne, powracające niejednokrotnie i w późniejszych okresach, podporządkowane jednak zawsze osobistej wizji artystycznej."
Description:
Cubist nude ("Nude"), 1927
oil/canvas, 80 x 44.5 cm; sugned, dated and described upper left: 'S. Grabowski | Paris | 1927', on the stretcher hardly legible descriptions and a paper, exhibition label of Society of Encouragement of Fine Arts in Warsaw,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany l.g.: 'S. Grabowski | Paris | 1927'
Wystawiany
Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Warszawa, okres międzywojenny