Powrót do DESA.PL
30 of Liczba obiektów: 51
30
Wanda Chodasiewicz-Grabowska (Nadia Léger) | Kompozycja suprematystyczna
Estymacja:
7,000 zł - 9,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Pionierki. Artystki polskie przełomu wieków i dwudziestolecia międzywojennego
Wymiary
51 x 38 cm (w świetle passe-partout)
Kategoria
Opis
litografia/papier, 51 x 38 cm (w świetle passe-partout), sygnowany i numerowany u dołu ołówkiem: 'E/A N. Leger',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Na początku lat 20. pobierała lekcje malarstwa u Władysława Strzemińskiego w Smoleńsku i prawdopodobnie u Kazimierza Malewicza w Witebsku. Za namową Strzemińskiego osiadła w 1923 w Warszawie, gdzie zaczęła uczęszczać do pracowni Miłosza Kotarbińskiego w Szkole Sztuk Pięknych. Wyszła za mąż za malarza Stanisława Grabowskiego, z którym w 1924 wyjechała do Paryża; tam podjęła studia w Académie Moderne prowadzonej przez Fernanda Légera i Amédée Ozenfanta. Działała w kręgu paryskiej awangardy; utrzymywała kontakty z członkami grupy Cercle et Carré. W latach 1927-1928 wraz z poetą Janem Brzękowskim redagowała francusko-polskie czasopismo "L'Art Contemporain - Sztuka Współczesna", które sama finansowała. W 1930 współpracowała ze Strzemińskim przy pozyskiwaniu dzieł dla Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej w Łodzi. Swe prace eksponowała w Paryżu razem z Grabowskim w Galerie d'Art Contemporain (1926) i w gronie uczniów Académie Moderne w Galerie Aubier (1927); uczestniczyła w I-er Salon d'Art Français Independant i d'Art Polonais Moderne w Galerie Bonaparte (1929) oraz w wystawie grupy Cercle et Carré w Galerie 23 (1930). W 1932 roku porzuciła męża wiążąc się z Légerem; po ślubie powróciła do swego oryginalnego imienia Nadia dając świadectwo poczucia narodowej tożsamości. Pod koniec lat 40. osiadła z mężem w Gif-sur-Yvette pod Paryżem, gdzie stworzyła salon artystyczny dla malarzy i krytyków sztuki. Po śmierci Légera w 1955 roku poświęciła się propagowaniu jego sztuki i inwentaryzacji jego spuścizny artystycznej; przyczyniła się do zorganizowania Musée Fernand Léger w Biot w departamencie Alpes Maritimes.

Description:
Suprematist composition
lithography/paper, 51 x 38 cm (dimensions in passe-partout window); signed and numbered in pencil below the composition: 'E/A N. Leger',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
litografia/papier
Sygnatura
sygnowany i numerowany u dołu ołówkiem: 'E/A N. Leger'