Powrót do DESA.PL
13 of Liczba obiektów: 51
13
Tamara Łempicka | Kobieta w polskim stroju ludowym ("La Polonaise"), około 1933
Estymacja:
180,000 zł - 240,000 zł
Sprzedane
170,000 zł
Aukcja na żywo
Pionierki. Artystki polskie przełomu wieków i dwudziestolecia międzywojennego
Wymiary
37 x 30 cm (w świetle passe-partout)
Kategoria
Opis
akwatinta/papier, 37 x 30 cm (w świetle passe-partout), sygnowany ołówkiem p.d.: 'T. de Lempicka' oraz numerowany l.d.: '23/200',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Polska malarka, której twórczość przywoływana jest jako kwintesencja stylu art deco w malarstwie. Jako młoda, bogata dziewczyna uczyła się na pensji w Lozannie, skąd wyjeżdżała do Włoch - zwiedziła Rzym, Florencję, Wenecję - gdzie zafascynowało ją malarstwo renesansowych mistrzów. Podczas I wojny światowej mieszkała w Petersburgu, gdzie poślubiła młodego prawnika Tadeusza Łempickiego. W 1918 roku małżeństwo zamieszkało w Paryżu. Łempicka rozpoczęła wówczas studia malarskie w Academie de la Grand Chaumiere oraz w Academie Ranson u Maurice'a Denisa i Andrea Lothe'a. Wystawiała swoje obrazy na salonach oraz w galeriach paryskich. Malowała przede wszystkim portrety i akty, głównie ludzi zamożnych bądź pięknych. W 1928 roku, odwiedziła trzykrotnie Warszawę, gdzie odbyła się wystawa jej prac w warszawskiej Zachęcie; swoje dwa obrazy pokazała także na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu. W 1939 roku wyjechała do Stanów Zjednoczonych i zamieszkała w Nowym Jorku, ostatnie lata życia spędziła w Meksyku. "Portrety, akty i martwe natury Łempickiej są doskonałą realizacją stylu art deco: podporządkowany mu jest zarówno typ, strój, fryzura i sposób upozowania modela, jak wszystkie rekwizyty tła i wreszcie sposób malowania. Postkubistyczna stylizacja: podkreślanie rysunkiem i światłem trójwymiarowości i twardości form, ostrość koloru, gładkość metalicznych, lśniących powierzchni, monumentalizacja, manieryczność ujęć i emalierska precyzja wykończenia składają się na styl Łempickiej, idealnie wpisany w estetykę lat dwudziestych" - Agnieszka Morawińska

Description:
Woman in Polish folk costume ("La Polonaise"), circa 1933
aquatint/paper, 37 x 30 cm (dimensions in passe-partout window); signed in pencil lower right: 'T. de Lempicka' and numbered lower left: '23/200'.,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
akwatinta/papier
Sygnatura
sygnowany ołówkiem p.d.: 'T. de Lempicka' oraz numerowany l.d.: '23/200'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Tamara Łempicka a art déco. Tradycja i nowoczesność, katalog wystawy, Villa la Fleru, Konstancin-Jeziorna, Warszawa 2022, nr kat. 21, s. 106 (il.); Kobiety Montparnasse'u, katalog wystawy, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, Warszawa 2018, s.20 (il. oraz na okładce)
Wystawiany
Tamara Łempicka a art déco, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, 17 września 2022 - 12 marca 2023; Kobiety Montparnasse'u, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, 19 maja -31 grudnia 2018