159
Artur Brunsz | "Hommage a Albers", 1989
Estymacja:
12,000 zł - 18,000 zł
Sprzedane
12,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Op-Art i Abstrakcja Geometryczna
Artysta
Artur Brunsz (1929)
Wymiary
60 x 60 cm
Kategoria
Opis
akryl/płótno, 60 x 60 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'HOMMAGE a ALBERS | 1989 DUSSELDORF | 60X60 cm ACRYL | ARTUR BRUNSZ',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Kolor jest więc u Brunsza ledwie uchwytny, prawie, że tylko domyślny”.
Bożena Kowalska
Artur Brunsz już w połowie lat 60. podjął kwestię koloru jako zjawiska optycznego. Od tego czasu jego zainteresowania artystyczne oscylują wokół wybranych zagadnień z zakresu fizyki, biologii oraz psychologii. Prezentowany praca jest kontynuacją eksperymentów artysty podjętych w 1968 roku. Twórca wyznał, że zajmowały go problemy, które są „z punktu widzenia metodologicznego oparte o przesłanki biofizyczne z jednej i przesłanki psychologiczno-wizualne z drugiej strony, które relatywizują oddziaływanie na przebieg odbierania wrażeń barwnych i refleksji” (Artur Brunsz – malarstwo, katalog wystawy w Galerii Krzysztofory, Kraków 1985, s. nlb.). Obraz unaocznia fakt, że nie istnieje wyłącznie jedna konkretna barwa biała, lecz pewien zakres odcieni – od barwy lekko zażółconej do zaniebieszczonej, czyli bieli ciepłej i chłodnej. Przełomowym dla artysty był rok 1976, kiedy białą farbą pokrył całą powierzchnię płótna, jednocześnie jakby symbolicznie ukazując proces rozszczepiania światła, w którym dochodzi do rozdzielenia się fali świetlnej na składowe o różnej długości i tym samym o różnej, widzianej przez ludzkie oko, barwie. Prace Brunsza dowodzą, że wszystkie używane w sztuce kolory sprowadzają się do bieli.
Description:
"Hommage a Albers", 1989
acrylic/canvas, 60 x 60 cm; signed, dated and described on the reverse: 'HOMMAGE a ALBERS | 1989 DUSSELDORF | 60X60 cm ACRYL | ARTUR BRUNSZ', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Kolor jest więc u Brunsza ledwie uchwytny, prawie, że tylko domyślny”.
Bożena Kowalska
Artur Brunsz już w połowie lat 60. podjął kwestię koloru jako zjawiska optycznego. Od tego czasu jego zainteresowania artystyczne oscylują wokół wybranych zagadnień z zakresu fizyki, biologii oraz psychologii. Prezentowany praca jest kontynuacją eksperymentów artysty podjętych w 1968 roku. Twórca wyznał, że zajmowały go problemy, które są „z punktu widzenia metodologicznego oparte o przesłanki biofizyczne z jednej i przesłanki psychologiczno-wizualne z drugiej strony, które relatywizują oddziaływanie na przebieg odbierania wrażeń barwnych i refleksji” (Artur Brunsz – malarstwo, katalog wystawy w Galerii Krzysztofory, Kraków 1985, s. nlb.). Obraz unaocznia fakt, że nie istnieje wyłącznie jedna konkretna barwa biała, lecz pewien zakres odcieni – od barwy lekko zażółconej do zaniebieszczonej, czyli bieli ciepłej i chłodnej. Przełomowym dla artysty był rok 1976, kiedy białą farbą pokrył całą powierzchnię płótna, jednocześnie jakby symbolicznie ukazując proces rozszczepiania światła, w którym dochodzi do rozdzielenia się fali świetlnej na składowe o różnej długości i tym samym o różnej, widzianej przez ludzkie oko, barwie. Prace Brunsza dowodzą, że wszystkie używane w sztuce kolory sprowadzają się do bieli.
Description:
"Hommage a Albers", 1989
acrylic/canvas, 60 x 60 cm; signed, dated and described on the reverse: 'HOMMAGE a ALBERS | 1989 DUSSELDORF | 60X60 cm ACRYL | ARTUR BRUNSZ', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'HOMMAGE a ALBERS | 1989 DUSSELDORF | 60X60 cm ACRYL | ARTUR BRUNSZ'