139
Jerzy Kałucki | "Przebiegi XXIV", 2012
Estymacja:
100,000 zł - 150,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Op-Art i Abstrakcja Geometryczna
Artysta
Jerzy Kałucki (1931 - 2022)
Wymiary
160 x 110 cm
Kategoria
Opis
akryl/płótno, 160 x 110 cm, sygnowany i datowany na krośnie: 'Jerzy Kałucki 2012',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Od dłuższego czasu podstawową inspiracją jest dla mnie przestrzeń, a ściślej doznanie 'obecności' przestrzeni, czyli uświadomienie sobie jej istnienia. Stanowi ona niezbywalny składnik moich prac, zarówno obrazów, jak i obiektów przestrzennych. Uznałem, że stosowana od starożytności do pomiaru przestrzeni geometria będzie tu najwłaściwszym katalizatorem”.
Jerzy Kałucki
GEOMETRIA, CZAS, PRECYZJA
Realizacje malarskie Jerzego Kałuckiego nieustannie korespondują z jego działaniami przestrzennymi, obrazując i ucieleśniając poszukiwanie harmonii oraz porządku w świecie bezpośrednich doznań. Artysta w swoich pracach podejmuje refleksję nad relacjami przestrzeni rzeczywistej i iluzyjnej. Powstanie prezentowanego obrazu, zatytułowanego „Amarant”, poprzedza publikacja Kałuckiego „Zwierzenia o przestrzeni geometrii”, w której dalej przedstawia ten wątek: „Zachodzi pytanie, czy przestrzeń geometrii może też istnieć poza obrazem, już bez niego. Odpowiedź na to pytanie jest twierdząca. Co więcej, można powiedzieć, że przypadek obrazu jest tylko jej szczególnym przykładem. Może ona powstać w przestrzeni naturalnej zawsze, ilekroć pojawi się w niej człowiek. Wzajemne przenikanie się tych dwu przestrzeni otwiera przed sztuką kuszące perspektywy”.
Dla Kałuckiego najwłaściwszym narzędziem do ujawniania przestrzeni i kształtowania jej ekspresji jest geometria, której język jest precyzyjny, niejednokrotnie o charakterze uniwersalnym, eliminującym sentymentalny emocjonalizm. Pytany o zależności jego działań z elementami matematyki, fizyki i filozofii, powołuje się na Kanta, dla którego przestrzeń była wyobrażeniem nieempirycznym. Jak sam podkreśla, przestrzeń wydobywana w jego obrazach nie może być doświadczana zmysłowo, a istnieje ona najpełniej w wyobrażeniu widza. Kolejną częścią składową postawy twórczej Kałuckiego jest czas, który powoduje, że przedstawiona w obrębie kompozycji sytuacja nie jest definitywnie zamknięta, a wręcz przeciwnie, pozostaje otwarta i uchwycona w jednym z niezliczonych momentów jej przeobrażeń. Jego dzieła ujęte w konkretne ramy geometrii ukazują permanentną przemienność i nieograniczoność przestrzeni.
Twórczość Kałuckiego określana jest mianem „konstruktywizmu filozoficznego”, a za swoją inspirację artysta uznaje tradycję wyznaczoną przez Kazimierza Malewicza. Formami mogącymi ulec szczególnym przeobrażeniom i dezintegracji są dla Kałuckiego figury geometryczne. Spośród nich, to właśnie koło jest najczęściej występujące w kompozycjach artysty, które jednak traci tu swoją jednorodność i staje się fragmentem samego siebie poprzez nacięcia i rozcięcia. W efekcie z powstałych wówczas „otworów” Kałucki wydobywa zupełnie nową drugą formę. Charakterystyczna dla owej postawy twórczej jest także dominanta jednej tonacji barwnej, która szczególnie wydobywa powtarzalność analogicznych, uzyskanych kształtów. Wszystkie działania Kałuckiego cechuje matematyczna precyzja, która sprawia, że przedstawiane w obrębie kompozycji struktury zyskują na szczególnej sugestywności. Jednocześnie, dzięki stosowanym ascetycznym środkom, obrazy Kałuckiego zachwycają wyjątkowością ukazanych płaskich plam mocnego, skondensowanego koloru, pozostającego w autonomicznej relacji z tłem.
W latach 1951-57 studiował na ASP w Krakowie malarstwo i scenografię pod kierunkiem Zygmunta Radnickiego i Andrzeja Stopki. Od 1981 prowadzi pracownię malarstwa na poznańskiej PWSSP. Jest autorem licznych scenografii teatralnych i telewizyjnych. W 1959 roku zaczął wystawiać swe prace malarskie. Od 1976 jest członkiem reaktywowanej Grupy Krakowskiej. Wystawiał również w krakowskiej Galerii Krzysztofory: np. "Pokaz obrazu odcinka luku o promieniu r=1970 cm". Oprócz malarstwa i scenografii uprawia rysunek, grafikę, zajmuje się działaniami przestrzennymi - instalacjami. Jerzego Kałuckiego często określa się, jako "filozoficznego konstruktywistę", a sam chętnie powołuje się na kontynuatora malarstwa zapoczątkowanego przez Kazimierza Malewicza.
Description:
"Processes XXIV", 2012
acrylic/canvas, 160 x 110 cm; signed and dated on the loop: 'Jerzy Kalucki 2012', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Od dłuższego czasu podstawową inspiracją jest dla mnie przestrzeń, a ściślej doznanie 'obecności' przestrzeni, czyli uświadomienie sobie jej istnienia. Stanowi ona niezbywalny składnik moich prac, zarówno obrazów, jak i obiektów przestrzennych. Uznałem, że stosowana od starożytności do pomiaru przestrzeni geometria będzie tu najwłaściwszym katalizatorem”.
Jerzy Kałucki
GEOMETRIA, CZAS, PRECYZJA
Realizacje malarskie Jerzego Kałuckiego nieustannie korespondują z jego działaniami przestrzennymi, obrazując i ucieleśniając poszukiwanie harmonii oraz porządku w świecie bezpośrednich doznań. Artysta w swoich pracach podejmuje refleksję nad relacjami przestrzeni rzeczywistej i iluzyjnej. Powstanie prezentowanego obrazu, zatytułowanego „Amarant”, poprzedza publikacja Kałuckiego „Zwierzenia o przestrzeni geometrii”, w której dalej przedstawia ten wątek: „Zachodzi pytanie, czy przestrzeń geometrii może też istnieć poza obrazem, już bez niego. Odpowiedź na to pytanie jest twierdząca. Co więcej, można powiedzieć, że przypadek obrazu jest tylko jej szczególnym przykładem. Może ona powstać w przestrzeni naturalnej zawsze, ilekroć pojawi się w niej człowiek. Wzajemne przenikanie się tych dwu przestrzeni otwiera przed sztuką kuszące perspektywy”.
Dla Kałuckiego najwłaściwszym narzędziem do ujawniania przestrzeni i kształtowania jej ekspresji jest geometria, której język jest precyzyjny, niejednokrotnie o charakterze uniwersalnym, eliminującym sentymentalny emocjonalizm. Pytany o zależności jego działań z elementami matematyki, fizyki i filozofii, powołuje się na Kanta, dla którego przestrzeń była wyobrażeniem nieempirycznym. Jak sam podkreśla, przestrzeń wydobywana w jego obrazach nie może być doświadczana zmysłowo, a istnieje ona najpełniej w wyobrażeniu widza. Kolejną częścią składową postawy twórczej Kałuckiego jest czas, który powoduje, że przedstawiona w obrębie kompozycji sytuacja nie jest definitywnie zamknięta, a wręcz przeciwnie, pozostaje otwarta i uchwycona w jednym z niezliczonych momentów jej przeobrażeń. Jego dzieła ujęte w konkretne ramy geometrii ukazują permanentną przemienność i nieograniczoność przestrzeni.
Twórczość Kałuckiego określana jest mianem „konstruktywizmu filozoficznego”, a za swoją inspirację artysta uznaje tradycję wyznaczoną przez Kazimierza Malewicza. Formami mogącymi ulec szczególnym przeobrażeniom i dezintegracji są dla Kałuckiego figury geometryczne. Spośród nich, to właśnie koło jest najczęściej występujące w kompozycjach artysty, które jednak traci tu swoją jednorodność i staje się fragmentem samego siebie poprzez nacięcia i rozcięcia. W efekcie z powstałych wówczas „otworów” Kałucki wydobywa zupełnie nową drugą formę. Charakterystyczna dla owej postawy twórczej jest także dominanta jednej tonacji barwnej, która szczególnie wydobywa powtarzalność analogicznych, uzyskanych kształtów. Wszystkie działania Kałuckiego cechuje matematyczna precyzja, która sprawia, że przedstawiane w obrębie kompozycji struktury zyskują na szczególnej sugestywności. Jednocześnie, dzięki stosowanym ascetycznym środkom, obrazy Kałuckiego zachwycają wyjątkowością ukazanych płaskich plam mocnego, skondensowanego koloru, pozostającego w autonomicznej relacji z tłem.
W latach 1951-57 studiował na ASP w Krakowie malarstwo i scenografię pod kierunkiem Zygmunta Radnickiego i Andrzeja Stopki. Od 1981 prowadzi pracownię malarstwa na poznańskiej PWSSP. Jest autorem licznych scenografii teatralnych i telewizyjnych. W 1959 roku zaczął wystawiać swe prace malarskie. Od 1976 jest członkiem reaktywowanej Grupy Krakowskiej. Wystawiał również w krakowskiej Galerii Krzysztofory: np. "Pokaz obrazu odcinka luku o promieniu r=1970 cm". Oprócz malarstwa i scenografii uprawia rysunek, grafikę, zajmuje się działaniami przestrzennymi - instalacjami. Jerzego Kałuckiego często określa się, jako "filozoficznego konstruktywistę", a sam chętnie powołuje się na kontynuatora malarstwa zapoczątkowanego przez Kazimierza Malewicza.
Description:
"Processes XXIV", 2012
acrylic/canvas, 160 x 110 cm; signed and dated on the loop: 'Jerzy Kalucki 2012', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na krośnie: 'Jerzy Kałucki 2012'
Literatura
Na tropie doskonałości. Wybrane dzieła z kolekcji Wojciecha Fibaka, kat. wyst., red. Magdalena Piłakowska, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Sopot 2022, s. 163 (il.)
Wystawiany
„Na tropie doskonałości. Wybrane dzieła z kolekcji Wojciecha Fibaka”, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, 2.07-18.09.2022