131
Jaremi Picz | "QUANTINUM B-1", z cyklu "Epicentrum Quantinum", 2020
Estymacja:
80,000 zł - 100,000 zł
Sprzedane
55,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Op-Art i Abstrakcja Geometryczna
Artysta
Jaremi Picz (1955)
Wymiary
100 x 100 cm
Kategoria
Opis
akryl/płótno, 100 x 100 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'QUANTINUM B-1 | ACRYL | JAREMI PICZ | 100 X 100 cm | 2020' oraz nalepka z wystawy Il Tempo w Muzeum Techniki i Przestrzeni Kosmicznej Volandia w Mediolanie, opisany na ramie: 'QUANTINUM B-1'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
NA POCZĄTKU BYŁ CHAOS
Źródłem procesu twórczego najbardziej rozpoznawalnego cyklu Jaremiego Picza zatytułowanego „Epicentrum Quantum” jest m.in. fenomen zjawiska eksplozji supernowej i ogromnej energii wyzwalającej się w czasie tego procesu. Tym samym dla artysty szczególnie istotna jest chęć ukazania destrukcji oraz przejścia jednej formy w drugą.
Poprzez odpowiedni dobór środków malarskich Picz w swoim obrazie ukazuje zjawisko nie tyle fizyczne, co metafizyczne: uwidocznia w sposób symboliczny ciągłość i nierozerwalność dwóch elementów – ducha i materii. Szczególnie wyzwalająca dla artysty jest energia w czasie eksplozji, rozrzucająca w przestrzeni gwiezdny pył, tworząca zalążek nowego życia, nowych bytów, stała i stanowiąca siłę napędową wszelkiej zmiany.
Picz wciąga odbiorcą do wnętrza swoich obrazów, skupiając ich uwagę na centralnym punkcie tak, aby oglądający mógł poczuć wibracje energii i chęć zagłębienia się w centrum zjawiska i jego epicentrum. Tym samym, w kontakcie z obrazem można doświadczyć przekroczenia granicy pomiędzy światem materialnym a rzeczywistością uczuć i intuicji. Owy początkowy chaos symbolizujący galaktyczny nieład jest porządkowany przez artystę poprzez przejścia od skrajnego zdyscyplinowania formy, przybierającej kształt geometrycznych figur symetrycznych, których najdoskonalszym archetypem jest koło.
Szczególnie charakterystyczne w kompozycjach Picza jest stosowane przez artystę kierunkowe położenie farby, powodujące narastanie napięcia i ożywienie niewzruszonej, ściśle określonej figury geometrycznej. Tym samym, artysta ukazuje tu dwoistość natury ludzkiej. Jedna z nich jest widoczna w świetle widzialnym, a drugą można dostrzec dopiero po oświetleniu światłem ultrafioletowym. W zamyśle powstania obrazu jest zauważalna inspiracja filozofią Plancka, burząca tradycyjną teorię falowej struktury promieniowania światła na rzecz jego kwantowego charakteru. Stąd też wynika drugi człon nazwy cyklu prac artysty „Quantum”, a same obrazy artysty można nazwać działami „radioaktywnymi”.
Description:
"QUANTINUM B-1", from "Epicentrum Quantinum" series, 2020
acrylic/canvas, 100 x 100 cm; signed, dated and described on the reverse: 'QUANTINUM B-1 | ACRYL | JAREMI PICZ | 100 X 100 cm | 2020' and the sticker from „Il Tempo” exhibition in Volandia Park and Flight Museum Volandia in Milan, described on the frame: 'QUANTINUM B-1',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
NA POCZĄTKU BYŁ CHAOS
Źródłem procesu twórczego najbardziej rozpoznawalnego cyklu Jaremiego Picza zatytułowanego „Epicentrum Quantum” jest m.in. fenomen zjawiska eksplozji supernowej i ogromnej energii wyzwalającej się w czasie tego procesu. Tym samym dla artysty szczególnie istotna jest chęć ukazania destrukcji oraz przejścia jednej formy w drugą.
Poprzez odpowiedni dobór środków malarskich Picz w swoim obrazie ukazuje zjawisko nie tyle fizyczne, co metafizyczne: uwidocznia w sposób symboliczny ciągłość i nierozerwalność dwóch elementów – ducha i materii. Szczególnie wyzwalająca dla artysty jest energia w czasie eksplozji, rozrzucająca w przestrzeni gwiezdny pył, tworząca zalążek nowego życia, nowych bytów, stała i stanowiąca siłę napędową wszelkiej zmiany.
Picz wciąga odbiorcą do wnętrza swoich obrazów, skupiając ich uwagę na centralnym punkcie tak, aby oglądający mógł poczuć wibracje energii i chęć zagłębienia się w centrum zjawiska i jego epicentrum. Tym samym, w kontakcie z obrazem można doświadczyć przekroczenia granicy pomiędzy światem materialnym a rzeczywistością uczuć i intuicji. Owy początkowy chaos symbolizujący galaktyczny nieład jest porządkowany przez artystę poprzez przejścia od skrajnego zdyscyplinowania formy, przybierającej kształt geometrycznych figur symetrycznych, których najdoskonalszym archetypem jest koło.
Szczególnie charakterystyczne w kompozycjach Picza jest stosowane przez artystę kierunkowe położenie farby, powodujące narastanie napięcia i ożywienie niewzruszonej, ściśle określonej figury geometrycznej. Tym samym, artysta ukazuje tu dwoistość natury ludzkiej. Jedna z nich jest widoczna w świetle widzialnym, a drugą można dostrzec dopiero po oświetleniu światłem ultrafioletowym. W zamyśle powstania obrazu jest zauważalna inspiracja filozofią Plancka, burząca tradycyjną teorię falowej struktury promieniowania światła na rzecz jego kwantowego charakteru. Stąd też wynika drugi człon nazwy cyklu prac artysty „Quantum”, a same obrazy artysty można nazwać działami „radioaktywnymi”.
Description:
"QUANTINUM B-1", from "Epicentrum Quantinum" series, 2020
acrylic/canvas, 100 x 100 cm; signed, dated and described on the reverse: 'QUANTINUM B-1 | ACRYL | JAREMI PICZ | 100 X 100 cm | 2020' and the sticker from „Il Tempo” exhibition in Volandia Park and Flight Museum Volandia in Milan, described on the frame: 'QUANTINUM B-1',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'QUANTINUM B-1 | ACRYL | JAREMI PICZ | 100 X 100 cm | 2020' oraz nalepka z wystawy Il Tempo w Muzeum Techniki i Przestrzeni Kosmicznej Volandia w Mediolanie
Literatura
ART PROFIL KUNSTMAGAZIN, wydanie nr 154-2023, rocznik nr 29, s. 41 (il.)
Wystawiany
„Il Tempo”, Muzeum Techniki i Przestrzeni Kosmicznej Volandia, Mediolan, 7-10.10.2023