Powrót do DESA.PL
129 of Liczba obiektów: 59
129
Francis Hewitt | "Treasure Trove", 1965
Estymacja:
130,000 zł - 180,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Op-Art i Abstrakcja Geometryczna
Artysta
Francis Hewitt (1932 - 1996)
Wymiary
61 x 61 cm
Opis
akryl/płótno, płyta pilśniowa, 61 x 61 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Francis R Hewitt | "TREASURE TROVE" | 24" x 24" ACRYLIC ON | CANVAS BOARD | MAY 1965 LONDON',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


ANONIMA GROUP – W KONTRZE DO KOMERCJALIZACJI SZTUKI

Hewitt swoją postawę artystyczną ukształtował w czasie studiów na Carnegie Institute of Technology w Pittsburgu w latach 1945-58. Edukacja ta podejmowana w duchu Bauhausu pozwoliła Hewittowi opanować do perfekcji posługiwanie się szerokim zakresem materiałów oraz technik. Jednocześnie, na zajęciach związanych z drukiem oraz technikami powielania, dzielił szkolną ławkę z Edwinem Mieczkowskim. Obu artystów łączyła pasja do rysunku oraz wielogodzinne dyskusje wokół sztuki oraz techniki, które doprowadziły ich do Cleveland Institute of Art, jednego z najważniejszych ośrodków op-artu, gdzie Hewitt prowadził działalność dydaktyczną w 1964. Okres ten, przypadający również na czas powstania prezentowanej pracy, był szczególnie znamienny dla postawy artysty, który również doktoryzował się w estetyce oraz psychologii percepcji na Cave Western Reserve University.

Pod koniec lat 60. Hewitt kontynuował naukę w Oberlin Collage, gdzie poznał Ernsta Benkerta. To właśnie z nim oraz Edwinem Mieczkowskim założyli kolektyw „Anonima Group”. Na powstanie teoretycznych podstaw grupy wpłynęły liczne publikacje artysty, bazujących na postawie historyka sztuki Charlesa Parkhusta oraz jego teorii kolorów, opierającej się na ich estetycznym i technicznym oddziaływaniu. Założenia oraz teoretyczny dorobek „Anonima Group” inspirowały kolejne pokolenia twórców do podejmowania kolaboracyjnych działań, stojących w opozycji wobec postępującej popularyzacji oraz komercjalizacji świata sztuki. Dla Hewitta sztuka była łącznikiem i wspólnym ogniwem pomiędzy zamysłem a bezpośrednim doświadczeniem. Dzieła mogą łączyć także percepcję z pojęciem, stając się tym samym częścią nauk empirycznych, stawiających pytania o możliwe konceptualne systemy, pozostające w relacji z naszym doświadczeniem. Pełnym odzwierciedleniem jego postawy artystycznej jest prezentowana praca „Sheeler’s Facade”, gdzie odpowiednie zestawienia figur geometrycznych tworzą intrygującą iluzję przestrzenności.

Na początku lat 70. Hewitt przeniósł się do Vermont, gdzie wykładał na tamtejszym uniwersytecie do 1992. W tym samym roku, trzy miesiące po śmierci artysty, odbyła się monumentalna retrospektywna wystawa jego prac w Robert Hull Fleming Museum w Vermont. Dzieła Hewitta znajdują się w zbiorach m.in. Cleveland Museum of Art, w Museum of Modern Art w Caracas i Muzeum Sztuki w Łodzi.
Artysta zdobył wyższe wykształcenie w Carnegie Institute of Technology w Pittsburghu w latach 1954-58. Odbywał zajęcia w pracowni litograficznej, gdzie asystentem był Ed Mieczkowski, połączyło ich zamiłowanie do rysunku. W 1960 roku, wspólnie z Ernstem Benkertem stworzyli artystyczny kolektyw Anonima Group. Naukę kontynuował w Oberlin College, gdzie w klasie Charlesa Parkhursta odbył kurs z historii koloru, mający znaczący wpływ na jego późniejszą twórczość. Między 1960 a 1964 uczęszczał wraz z Mieczkowskim na kurs rysunku technicznego w Cleveland Institute of Art, podjął jednocześnie studia z zakresu estetyki i psychologii percepcji. W drugiej połowie lat 60. wiele podróżował po Europie, odwiedzając między innymi Paryż, Warszawę, Kraków i Zagrzeb. Jeden z jego obrazów znalazł się na słynnej op-artowej wystawie - "The Responsive Eye" w MoMA w 1965 roku. Po powrocie do Nowego Jorku, kontynuował współpracę z Anonima Group oraz podjął pracę naukową w Pratt Institute. Na początku lat 70. przeniósł się do Vermont, gdzie wykładał na tamtejszym uniwersytecie do 1992 roku. Tego samego roku, na trzy miesiące po śmierci artysty odbyła się monumentalna, retrospektywna wystawa jego prac w Robert Hull Fleming Museum w Vermont. Prace Hewitta znajdują się w zbiorach m.in. Cleveland Museum of Art w Museum of Modern Art w Caracas i Muzeum Sztuki w Łodzi. W 1966 roku prace artystów z Anonima Group zostały wystawione w warszawskiej Galerii Foksal na wystawie "Obrazy czarno-białe i szare". Prezentująca w komunistycznej Polsce tak radykalne wystawy Galeria Foksal, uważana była za jedno z najważniejszych miejsc sztuki awangardowej na świecie.

Description:
"Treasure Trove", 1965
acrylic/canvas, fiberboard, 61 x 61 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Francis R Hewitt | "TREASURE TROVE" | 24" x 24" ACRYLIC ON | CANVAS BOARD | MAY 1965 LONDON', D. Wigmore Fine Art Inc. label with the artwork's description on the reverse,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
akryl/płótno, płyta pilśniowa
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Francis R Hewitt | "TREASURE TROVE" | 24" x 24" ACRYLIC ON | CANVAS BOARD | MAY 1965 LONDON'
Proweniencja
D. Wigmore Fine Art Inc. ; kolekcja instytucjonalna, Polska; DESA Unicum, 2015; kolekcja Grażyny Kulczyk
Literatura
Obrazy czarno-białe i szare, katalog wystawy, Galeria Foksal, Warszawa, 1966, poz. kat. 10, s. 17 (lista prac); Praca w archiwum Anonima Group pod rokiem 1964, dostęp online: https://www.anonimagroup.org/works/1964 [dostęp: 13.11.2023]
Wystawiany
Black/White and Gray Paintings 24" Square, Anonima Gallery, Nowy Jork, styczeń 1966; Anonima Group, Institute of Contemporary Arts, Londyn, luty 1966; Anonima Group. Obrazy czarno-białe i szare, Galeria Foksal, Warszawa, lipiec 1966