Powrót do DESA.PL
128 of Liczba obiektów: 59
128
Ed (Edwin) Mieczkowski | "Mate Ends", 1965
Estymacja:
100,000 zł - 150,000 zł
Sprzedane
80,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Op-Art i Abstrakcja Geometryczna
Wymiary
61 x 61 cm
Opis
akryl/płótno, 61 x 61 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'EDWIN MIECZKOWSKI | "MATE ENDS" | 24 x 24 INCHES | 1965', na odwrociu nalepka z D. Wigmore Fine Art, Inc.

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


GŁĘBIA PERCEPCJI OPTYCZNEJ

W 1959 Ed Mieczkowski, działając w środowisku akademickim Cleveland Institute of Art (CIA), swoje zainteresowania ukierunkowywał na badanie zjawisk wzajemnie oddziaływujących na siebie barw, form geometrycznych oraz ich wpływu na percepcję widza. Cleveland w latach 60. było ważnym ośrodkiem sztuki optycznej, skupiającym najważniejszych jej reprezentantów, wśród których byli: Richard Anuszkiewicz, Francis Hewitt, Ed Mieczkowski czy Julian Stańczak. Tutaj również powstała legendarna grupa Anonima Group, o której pisał sam artysta: „Od samego początku byliśmy bardzo świadomi bycia w opozycji do tego, co działo się wówczas w świecie sztuki, w szczególności do ekspresjonizmu abstrakcyjnego. Odrzuciliśmy kult indywidualnego i emocjonalnego ekspresjonizmu. Zwykliśmy mawiać, że chcemy poezji w naszym życiu i porządku w naszej pracy. Geometryczne formy były ważnym aspektem w drodze do celu, do którego zmierzaliśmy. Są one łatwo identyfikowalne i mogą być powtarzalne w celu tworzenia struktur, siatek i seryjnych porządków. Oferowały nam klarowność formy. Więc na samym początku zgodziliśmy się używać w naszej pracy form geometrycznych i precyzyjnych krawędzi”. Dla twórczości Mieczkowskiego kluczową była wystawa „The Responsive Eye” w nowojorskim MOMA w 1965, którą wraz z przedstawicielami: CIA Julianem Stańczakiem, Frankiem Hewittem oraz Richardem Anuszkiewiczem zainicjowali kierunek op-artu. Z kolei w 2006 w Santa Fe w Nowym Meksyku odbyła się ekspozycja retrospektywna dzieł Mieczkowskiego zatytułowana „Visual Paradox: Transforming Peception”, która cieszyła się tak ogromnym zainteresowaniem, że odbiorcy byli gotowi zapłacić 45 000 dolarów za pojedynczy obraz.

Kompozycja obrazu „Mate Ends” powstała przy użyciu ścisłych wyliczeń matematycznych. Charakterystyczne podziały wydobyte przez Mieczkowskiego prowokują do wizualnych doznań, których nadmierność może stymulować pewien dyskomfort u odbiorcy dostrzegającego wielość znaczeń. Nakładające się plany prezentowanego dzieła skłaniają do fragmentarycznego odbioru jego treści. Tym samym działania Mieczkowskiego wpisują się w założenia reprezentowanej przez niego Grupy Anonima, dostrzegającej relacje pomiędzy wrażliwością w odczuwaniu rzeczywistości a wizualną percepcją obrazów. Prezentowane dzieło również znalazło się na wystawie Anonimy w warszawskiej Galerii Foksal w 1966 i doskonale oddaje charakterystyczne założenia wspomnianego kolektywu: budowanie kompozycji na bazie trzech neutralnych kolorów, równomierne rozmieszczenie płaszczyzn oraz dzielenie ich siatką równoległych linii, tworzących wyjątkową całość. Powstało ono w odpowiedzi na fenomeny naukowe oraz założenia psychologii percepcji optycznej. Częstym zabiegiem podejmowanym przez artystę jest zastosowanie odpowiednich podziałów w obrębie kompozycji, które w efekcie nadają jej charakteru lustrzanego odbicia. Charakterystyczny jest tu także odpowiedni dobór odcieni bieli, czerni i szarości w celu osiągnięcia różnorodnych wartości tonalnych. W obrazie „Mate Ends” dynamika prezentowanych form, opartych na konfiguracji wielokątów i okręgów, wiąże się z charakterystyczną dla op-artu teorią Gestalt, łączącą zjawiska percepcyjne z psychologią widzenia. Tym samym Mieczkowski poszerza granice i możliwości oddziaływania abstrakcji geometrycznej w obrębie monochromatycznej gamy barw.
Artysta zaliczany jest do twórców op-artu, chociaż sam nigdy nie lubił tego terminu. W swoich pracach badał wizualne i psychologiczne oddziaływania kolorów, kształtów i wzorów.
W 1957 roku ukończył Cleveland Institute of Art, BFA oraz w 1959 roku Carnegie Tech. MFA. Od 1959 roku wykładał na Faculty Cleveland Institute of Art, a od 1963 roku na Western Reserve University.
W 1960 roku Mieczkowski wraz z Ernstem Benkertem oraz Francisem Hewittem założył grupę artystyczną Anonima Group (1960-71). Sprzeciwiali się oni skrajnemu konsumeryzmowi oraz dostosowywaniu się artystów i ich sztuki do potrzeb widza. Celem ich twórczości było precyzyjne śledztwo naukowych fenomenów oraz psychologii percepcji optycznej. Działalności malarskiej towarzyszyła także aktywności pisarska, w postaci propozycji, projektów i manifestów.
W 1966 roku prace artystów z Anonima Group zostały wystawione w warszawskiej Galerii Foksal na wystawie "Obrazy czarno-białe i szare". Prezentowana praca pochodzi właśnie z tej wystawy. Prezentująca w komunistycznej Polsce tak radykalne wystawy Galeria Foksal, uważana była za jedno z najważniejszych miejsc sztuki awangardowej na świecie.

Description:
"Mate Ends", 1965
acrylic/canvas, 61 x 61 cm; signed, dated and described on the reverse: 'EDWIN MIECZKOWSKI | "MATE ENDS" | 24 x 24 INCHES | 1965', the sticker from D. Wigmore Fine Art, Inc. on the reverse,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'EDWIN MIECZKOWSKI | "MATE ENDS" | 24 x 24 INCHES | 1965'
Proweniencja
D. Wigmore Fine Art, Inc., Nowy Jork; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Anonima Group. Obrazy czarno-białe i szare, kat. wyst., Warszawa 1966, poz. 3, nlb (il.); Praca w archiwum Anonima Group, dostęp online: https://www.anonimagroup.org/works/1965 [13.11.2023]
Wystawiany
„Black/White and Gray Paintings 24" Square”, Anonima Gallery, Nowy Jork, 1966; „Anonima Group”, Institute of Contemporary Arts, Londyn, luty 1966; „Anonima Group. Obrazy czarno-białe i szare”, Galeria Foksal, Warszawa, lipiec 1966