127
Tadasuke Kuwayama / Tadasky | "B-110", 1964
Estymacja:
350,000 zł - 500,000 zł
Sprzedane
300,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Op-Art i Abstrakcja Geometryczna
Wymiary
172 x 172 cm
Kategoria
Opis
akryl/płótno, 172 x 172 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '1964 | Tadasky | Tadasuke Kuwayama | #B-110', na odwrociu nalepka z D. Wigmore Fine Art, Inc.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Najczęściej używam symetrycznych, geometrycznych form. Kwadrat jest bardzo powszechną formą stworzoną przez człowieka, ona nas przyciąga. Kiedy umieszczam koło w innej formie, np. w kwadracie, tworzę wymiar głębi w moich obrazach. Nawet za 100 lat formy, których używam, będą zrozumiałe dla ludzi”.
Tadasky
NAJWYŻSZA FORMA DROBIAZGOWOŚCI TWORZENIA
Tadasky jest związany z nowojorską sceną artystyczną od początku lat 60. Przełomowym dla jego twórczości był rok 1965, kiedy to miały miejsce dwie najważniejsze wystawy: pierwsza indywidualna ekspozycja artysty w Kootz Gallery w Nowym Jorku oraz „The Responsive Eye” w Museum of Modern Art. Wyróżnikiem twórczości artysty jest synteza japońskiej tradycji hołubiącej harmonię wynikającą z symetrii figur geometrycznych, inspiracji sztuką abstrakcyjną spod znaku Bauhausu i fascynacji nowojorskim środowiskiem artystycznym początku lat 60. Do Stanów Zjednoczonych przyjechał po raz pierwszy w 1961, gdzie rozpoczął studia artystyczne – początkowo w Art Students League w Nowym Jorku, a następnie w Brooklyn Museum Art School. Odkąd Museum of Modern Art zakupiło dwa dzieła Tadasky’ego do swojej kolekcji, jego kariera artystyczna nabrała szczególnego tempa, a niemal flagowe dla niej okręgi stały się najbardziej pożądanymi obiektami artystycznymi w wielu prestiżowych, prywatnych i instytucjonalnych kolekcjach sztuki. Koncentryczne, pulsujące wielobarwnymi liniami kompozycje znajdują się między innymi w Baltimore Museum na Florydzie, Boca Raton Museum of Art, Lowe Art Museum na Uniwersytecie w Miami, Columbus Museum of Art w Massachusetts, Harvard Art Museums w Cambridge, Indianapolis Museum of Art, Krannert Art Museum na Uniwersytecie w Illinois, Museum of Fine Arts w Houston, University of Iowa Museum of Art, University of Virginia Art Museum, Yale University Art Gallery, Museo de Arte Contemporáneo w Buenos Aires oraz w licznych galeriach w Japonii.
Nazywany mistrzem koła, Tadasky wykonuje prawie wyłącznie kompozycje z koncentrycznymi pierścieniami na kwadratowym płótnie, tworząc ich nieskończone wariacje. We wczesnych latach 60. opracował specjalną maszynerię, która pozwalała na realizowanie wyjątkowych dzieł z łatwością, pietyzmem i właściwym spokojem. Autorska technika malarska uczyniła jego dzieła perfekcyjnymi. Zainspirowany kołem garncarskim zbudował obrotową sztalugę z drewnianych desek, a konstrukcję przykrył niewielką ławką, na której siada niezmiennie od dekad i w identyczny sposób maluje idealnie równe linie tworzące okręgi. Do nakładania kolejnych warstw farby posługiwał się pędzlami przeznaczonymi do tradycyjnej japońskiej kaligrafii. Owe działania zwracały szczególną uwagę wielu krytyków sztuki. Wśród nich znalazł się Daniel Kuspit, dla którego hipnotyzujące koła Tadasky’ego przypominają swoim kształtem mandalę. W jednym z tekstów zauważył on również podobieństwa pomiędzy sposobem pracy Tadasky’ego a usypywaniem ornamentalnych kształtów przez buddyjskich mnichów, którymi są drobiazgowość, pełna spokoju wrażliwość, a także duchowy charakter procesu tworzenia. Owa fascynacja prostotą i geometrią wywodziła się już ze środowiska, w którym wzrastał. Na obraz pozostający w jego świadomości wpłynęły niezwykle proste, oparte na symetrycznych układach pionów i poziomów świątynie Shinto, z którymi obcował ze względu na profesurę ojca.
W najbardziej charakterystyczne kompozycje artysty wpisuje się omawiany obraz „B-110”, którego kolorystyka zdaje się nieustannie zmieniać, a prezentowany okręg przekracza swoim wizualnym zasięgiem ramy płótna, niepostrzeżenie wkraczając w przestrzeń należącą do odbiorcy. Tadasky zakładał, że jego obrazy nie mają się odnosić do niczego innego poza sobą, a prezentowane na nich koło, wyróżniające się szczególnym pietyzmem i precyzją wykonania, było najłatwiejszą formą do zrozumienia, niewymagającego dodatkowego wyjaśnienia. Jednocześnie artysta działał na styku dwóch kultur – Wschodu i Zachodu, a używając najprostszych elementów barw i figur geometrycznych spajanych iluzjami optycznymi, posługiwał się uniwersalnym językiem, odbieranym niezależnie od uwarunkowań kulturowych. Sam Tadasky pytany o przynależność do op-artu odpowiadał, że najwyższymi wartościami są dla niego czystość, prostota i piękno, a uzyskiwane iluzje optyczne są dla niego kwestią drugorzędną.
Tadasuke Kuwayama, znany szerzej jako Tadasky, dorastał w miejscowości Nagoya w Japonii. Jego ojciec przez lata pracował jako budowniczy świątyń Shinto, co zawarzyło zarówno na twórczości malarza, jak i sposobie postrzegania sztuki i samego procesu tworzenia. Do Stanów Zjednoczonych po raz pierwszy przyjechał w 1961 roku. Wówczas rozpoczął studia artystyczne – początkowo w Art Students League w Nowym Jorku, a później w Brooklyn Museum of Art School. Od lat 60. Tadasky rozwijał swój własny, indywidualny język artystyczny w obrębie rodzącego się nurtu sztuki optycznej. Jego pierwsza indywidualna wystawa odbyła się w Kootz Gallery w Nowym Jorku w 1965 roku I w tym samym roku jego prace zostały zaprezentowane podczas słynnej ekspozycji The Responsive Eye w Museum of Modern Art. Nowojorska instytucja zakupiła do swojej stałej kolekcji dwa płótna Japończyka i od tego momentu jego kariera potoczyła się w zaskakująco szybkim tempie. Po wystawie Kinetic and Optic Art Today w Galerii Albright-Knox prace Tadasky’ego zaczęły być jednym z najbardziej pożądanych obiektów artystycznych w wielu prestiżowych, prywatnych I instytucjonalnych kolekcjach sztuki. Dziś jego koncentryczne, pulsujące wielobarwnymi liniami koła znajdują się między innymi w Baltimore Museum na Floridzie, Boca Raton Museum of Art, Lowe Art Museum na Uniwersytecie w Miami, Columbus Museum of Art w Massachusetts, Harvard Art Museums w Cambridge, Indianapolis Museum of Art, Krannert Art Museum na Uniwersytecie w Illinois, Museum of Fine Arts w Houston, University of Iowa Museum of Art, University of Virginia Art Museum, Yale University Art Gallery, Museo de Arte Contemporáneo w Buenos Aires oraz w licznych galeriach w Japonii.
Description:
"B-110", 1964
acrylic/canvas, 172 x 172 cm; signed, dated and described on the reverse: '1964 | Tadasky | Tadasuke Kuwayama | #B-110', the sticker from z D. Wigmore Fine Art, Inc. on the reverse,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Najczęściej używam symetrycznych, geometrycznych form. Kwadrat jest bardzo powszechną formą stworzoną przez człowieka, ona nas przyciąga. Kiedy umieszczam koło w innej formie, np. w kwadracie, tworzę wymiar głębi w moich obrazach. Nawet za 100 lat formy, których używam, będą zrozumiałe dla ludzi”.
Tadasky
NAJWYŻSZA FORMA DROBIAZGOWOŚCI TWORZENIA
Tadasky jest związany z nowojorską sceną artystyczną od początku lat 60. Przełomowym dla jego twórczości był rok 1965, kiedy to miały miejsce dwie najważniejsze wystawy: pierwsza indywidualna ekspozycja artysty w Kootz Gallery w Nowym Jorku oraz „The Responsive Eye” w Museum of Modern Art. Wyróżnikiem twórczości artysty jest synteza japońskiej tradycji hołubiącej harmonię wynikającą z symetrii figur geometrycznych, inspiracji sztuką abstrakcyjną spod znaku Bauhausu i fascynacji nowojorskim środowiskiem artystycznym początku lat 60. Do Stanów Zjednoczonych przyjechał po raz pierwszy w 1961, gdzie rozpoczął studia artystyczne – początkowo w Art Students League w Nowym Jorku, a następnie w Brooklyn Museum Art School. Odkąd Museum of Modern Art zakupiło dwa dzieła Tadasky’ego do swojej kolekcji, jego kariera artystyczna nabrała szczególnego tempa, a niemal flagowe dla niej okręgi stały się najbardziej pożądanymi obiektami artystycznymi w wielu prestiżowych, prywatnych i instytucjonalnych kolekcjach sztuki. Koncentryczne, pulsujące wielobarwnymi liniami kompozycje znajdują się między innymi w Baltimore Museum na Florydzie, Boca Raton Museum of Art, Lowe Art Museum na Uniwersytecie w Miami, Columbus Museum of Art w Massachusetts, Harvard Art Museums w Cambridge, Indianapolis Museum of Art, Krannert Art Museum na Uniwersytecie w Illinois, Museum of Fine Arts w Houston, University of Iowa Museum of Art, University of Virginia Art Museum, Yale University Art Gallery, Museo de Arte Contemporáneo w Buenos Aires oraz w licznych galeriach w Japonii.
Nazywany mistrzem koła, Tadasky wykonuje prawie wyłącznie kompozycje z koncentrycznymi pierścieniami na kwadratowym płótnie, tworząc ich nieskończone wariacje. We wczesnych latach 60. opracował specjalną maszynerię, która pozwalała na realizowanie wyjątkowych dzieł z łatwością, pietyzmem i właściwym spokojem. Autorska technika malarska uczyniła jego dzieła perfekcyjnymi. Zainspirowany kołem garncarskim zbudował obrotową sztalugę z drewnianych desek, a konstrukcję przykrył niewielką ławką, na której siada niezmiennie od dekad i w identyczny sposób maluje idealnie równe linie tworzące okręgi. Do nakładania kolejnych warstw farby posługiwał się pędzlami przeznaczonymi do tradycyjnej japońskiej kaligrafii. Owe działania zwracały szczególną uwagę wielu krytyków sztuki. Wśród nich znalazł się Daniel Kuspit, dla którego hipnotyzujące koła Tadasky’ego przypominają swoim kształtem mandalę. W jednym z tekstów zauważył on również podobieństwa pomiędzy sposobem pracy Tadasky’ego a usypywaniem ornamentalnych kształtów przez buddyjskich mnichów, którymi są drobiazgowość, pełna spokoju wrażliwość, a także duchowy charakter procesu tworzenia. Owa fascynacja prostotą i geometrią wywodziła się już ze środowiska, w którym wzrastał. Na obraz pozostający w jego świadomości wpłynęły niezwykle proste, oparte na symetrycznych układach pionów i poziomów świątynie Shinto, z którymi obcował ze względu na profesurę ojca.
W najbardziej charakterystyczne kompozycje artysty wpisuje się omawiany obraz „B-110”, którego kolorystyka zdaje się nieustannie zmieniać, a prezentowany okręg przekracza swoim wizualnym zasięgiem ramy płótna, niepostrzeżenie wkraczając w przestrzeń należącą do odbiorcy. Tadasky zakładał, że jego obrazy nie mają się odnosić do niczego innego poza sobą, a prezentowane na nich koło, wyróżniające się szczególnym pietyzmem i precyzją wykonania, było najłatwiejszą formą do zrozumienia, niewymagającego dodatkowego wyjaśnienia. Jednocześnie artysta działał na styku dwóch kultur – Wschodu i Zachodu, a używając najprostszych elementów barw i figur geometrycznych spajanych iluzjami optycznymi, posługiwał się uniwersalnym językiem, odbieranym niezależnie od uwarunkowań kulturowych. Sam Tadasky pytany o przynależność do op-artu odpowiadał, że najwyższymi wartościami są dla niego czystość, prostota i piękno, a uzyskiwane iluzje optyczne są dla niego kwestią drugorzędną.
Tadasuke Kuwayama, znany szerzej jako Tadasky, dorastał w miejscowości Nagoya w Japonii. Jego ojciec przez lata pracował jako budowniczy świątyń Shinto, co zawarzyło zarówno na twórczości malarza, jak i sposobie postrzegania sztuki i samego procesu tworzenia. Do Stanów Zjednoczonych po raz pierwszy przyjechał w 1961 roku. Wówczas rozpoczął studia artystyczne – początkowo w Art Students League w Nowym Jorku, a później w Brooklyn Museum of Art School. Od lat 60. Tadasky rozwijał swój własny, indywidualny język artystyczny w obrębie rodzącego się nurtu sztuki optycznej. Jego pierwsza indywidualna wystawa odbyła się w Kootz Gallery w Nowym Jorku w 1965 roku I w tym samym roku jego prace zostały zaprezentowane podczas słynnej ekspozycji The Responsive Eye w Museum of Modern Art. Nowojorska instytucja zakupiła do swojej stałej kolekcji dwa płótna Japończyka i od tego momentu jego kariera potoczyła się w zaskakująco szybkim tempie. Po wystawie Kinetic and Optic Art Today w Galerii Albright-Knox prace Tadasky’ego zaczęły być jednym z najbardziej pożądanych obiektów artystycznych w wielu prestiżowych, prywatnych I instytucjonalnych kolekcjach sztuki. Dziś jego koncentryczne, pulsujące wielobarwnymi liniami koła znajdują się między innymi w Baltimore Museum na Floridzie, Boca Raton Museum of Art, Lowe Art Museum na Uniwersytecie w Miami, Columbus Museum of Art w Massachusetts, Harvard Art Museums w Cambridge, Indianapolis Museum of Art, Krannert Art Museum na Uniwersytecie w Illinois, Museum of Fine Arts w Houston, University of Iowa Museum of Art, University of Virginia Art Museum, Yale University Art Gallery, Museo de Arte Contemporáneo w Buenos Aires oraz w licznych galeriach w Japonii.
Description:
"B-110", 1964
acrylic/canvas, 172 x 172 cm; signed, dated and described on the reverse: '1964 | Tadasky | Tadasuke Kuwayama | #B-110', the sticker from z D. Wigmore Fine Art, Inc. on the reverse,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '1964 | Tadasky | Tadasuke Kuwayama | #B-110'
Proweniencja
D. Wigmore Fine Art, Inc., Nowy Jork; kolekcja prywatna, Polska